تاريخ : دوشنبه 28 تیر 1395  | 6:54 PM | نویسنده : مهدی گلشنی

نماینده سابق مجلس ایالتی پاکستان ترور شد

اسلام آباد - ایرنا - یک عضو 'حزب ملی عوامی پاکستان' و از اعضای سابق مجلس ایالت خیبرپختونخوا روز گذشته از سوی گروهی از مهاجمان ناشناس در این ایالت مورد حمله مسلحانه قرار گرفت و کشته شد.

گزارش روز دوشنبه پلیس حاکی است که افرام مهاجم با حمله به دفتر کار 'حاجی شعیب خان'، وی را به رگبار بسته اند.
پلیس اعلام کرده است که قتل این نماینده سابق مجلس ایالت خیبرپختونخوا، از سری قتل های هدفمند بوده است.
تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.
سه ماه پیش، اعضای حزب ملی عوامی در اعتراض به قتل یکی از اعضای اصلی این حزب به نام جمشید علی خان در یکی از مناطق ایالت خیبرپختونخوا، در شهر پیشاور مرکز این ایالت دست به تظاهرات زدند.
آساق**1723

 

انتهای پیام /*


ادامه مطلب
نظرات 0

جایزه ویژه کنگره به «سرود» تعلق دارد/ تلاش می‌شود شور حسینی را به شعور حسینی تبدیل کنیم

خبرگزاری فارس: جایزه ویژه کنگره به «سرود» تعلق دارد/ تلاش می‌شود شور حسینی را به شعور حسینی تبدیل کنیم

مسئول کمیته شعر دومین سوگواره فرهنگی هنری عبرات گفت: یکی از بخش‌های این کنگره که دغدغه اصلی ما در برگزاری آن است، بخش نوحه و سرود است که به صورت جدی پیگیری می‌شود و جایزه ویژه این کنگره برای بخش سرود در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه‌ خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام حمید احمدی دبیر دومین سوگواره فرهنگی هنری عبرات ویژه اربعین حسینی عصر امروز (یکشنبه 27 تیرماه) در نشست خبری گفت: برای برگزاری هرچه بهتر پیاده‌روی عظیم اربعین نیازمند همکاری و مشارکت دانشگاهیان، فرهیختگان، توده‌های مردم و زائران به عنوان مخاطبان اصلی این جمعیت بزرگ و میلیونی هستیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته، تجربه خوبی را در خصوص برگزاری سوگواره فرهنگی هنری عبرات داشتیم، اظهار داشت: برای این کار، سازوکارهای متعددی اندیشیده و پیش‌بینی شده است از جمله استفاده از ظرفیت اهالی قلم، شعرا، ادبیات و هنر.

دبیر دومین سوگواره فرهنگی هنری عبرات عنوان کرد:‌ امسال در بخش هنر از دوستان شاعر درخواست کردیم به عنوان متصدی اصلی این کار وارد میدان شوند و مسئولیت سوگواره عبرات در بخش شعر را برعهده بگیرند که امیدواریم با مشارکت و استقبال خوب شعرای متعهد و آیینی همراه شود. از این‌رو مسئولیت کمیته شعر به جناب آقای سیدحمیدرضا برقه‌ای که آوازه و شهره خاصی در میان شعرایی آیینی دارد سپرده شد.

احمدی ادامه داد: طی سفری که به عراق داشتیم هماهنگی‌های ابتدایی انجام شده و مقدمات کار صورت گرفته است و امیدواریم کنگره شعر به همت آقای برقه‌ای و سایر شعرای متعهد شاهد آثار خوبی باشد.

وی تصریح کرد: قطعاً‌ بحث شعر و ادبیات در ترویج معارف حضرت سیدالشهدا (ع)‌ تأثیر به‌سزایی دارد و تلاش ما بر این است که این شوری که مردم با عشق تمام برای سیدالشهدا (ع) دارند به شعور حسینی تبدیل شود.

دبیر دومین سوگواره فرهنگی هنری عبرات عنوان کرد: این کنگره با مشارکت ستاد بازسازی عتبات عالیات، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جامعة‌المصطفی (ص) العالمیه، ستاد مرکزی اربعین و بعثه مقام معظم رهبری برگزار خواهد شد.

احمدی در پاسخ به این سؤال که آیا برای تشکر از مردم عراق که به پذیرایی از زائران حسینی در ایام اربعین می‌پردازند، محتوایی آماده شده است، گفت:‌ در بخش شعرای عرب‌زبان، در بخش سرود، درخواست اشعار و تولید نماهنگ، مواردی در نظر گرفته شده تا مردم ایران و فارسی‌زبانان متناسب با فرهنگ مردم عراق به قدردانی از مهمان‌نوازی خادمان حسینی بپردازند.

وی ابراز داشت: شعر به دو زبان فارسی و عربی است. علاقه‌مندانی که دوستان شاعر عرب‌زبان دارند ما نیز آثار آنها را خواهیم داشت و بخش بین‌الملل، فیلم، نگارگری، نرم‌افزارهای موبایلی، ادبیات، سفرنامه و دل‌نوشته نیز سوگواره فرهنگی هنری عبرات فعالیت دارند و جامعة‌المصطفی (ص) عهده‌دار بخش بین‌الملل دومین سوگواره عبرات خواهد بود و در تمام کشورهایی که جامعة‌المصطفی دفاتری دارد فراخوان سوگواره برای آنها ارسال خواهد شد.

جایزه ویژه کنگره به «سرود» تعلق دارد

در بخش دیگری از این نشست سیدحمیدرضا برقه‌ای مسئول کمیته شعر دومین سوگواره فرهنگی هنری عبرات عنوان کرد:‌خدا را شاکرم که این اتفاق مبارک رقم خورد تا ما بتوانیم از ظرفیت شعر که به گفته مقام معظم رهبری ثمره ملی ما ایرانیان است استفاده کنیم و این هنر ملی را با شور حسینی درآویزیم.

وی ابراز داشت:‌ این سیل عظیمی که اکنون اتفاق افتاده حاصل دستاورد حرکت عظیم حضرت سیدالشهدا (ع) بوده و نشان‌دهنده امتداد راه امام حسین (ع) است. خوشحالیم این اتفاق مبارک به گونه‌ای رقم خورد که دوستان شاعر ما خود را در این اتفاق بزرگ سهیم می‌دانند.

مسئول کمیته شعر دومین سوگواره فرهنگی هنری عبرات تصریح کرد: بحث اربعین و پیاده‌روی میلیونی مردم در روز اربعین، لحظه به لحظه، واژه‌ به واژه شعر است. افراد متفاوتی ما را در اربعین می‌دیدند و می‌پرسیدند تا حالا چه شعری گفته‌اید.

وی افزود: خوشبختانه فضای خوبی ایجاد شده و دوستان شاعر ما با شرکت در سوگواره فرهنگی هنری عبرات حرف‌ها و دغدغه‌های خود را در قالب شعر عرضه می‌کنند. لذا مطمئناً چه برای کسانی که به پیاده‌روی اربعین رفته‌اند و چه کسانی که نرفته‌اند لحظه به لحظه این سفر، شعر است.

برقه‌ای با ابراز امیدواری که دومین کنگره عبرات با اقبال زیادی روبه‌روبه خواهد شد، ادامه داد:‌ نگاه‌های متفاوتی را سال گذشته در کمیته هیأت داوران شاهد بودیم و امسال نیز سفر خاطره‌انگیزی را همراه با شعرای پیشکسوت در سرزمین کربلا خواهیم داشت.

وی اظهار داشت: نوع موضوع کنگره، اربعین بوده که مزین به عبرات است. یکی از بخش‌های این کنگره که دغدغه اصلی ما در برگزاری آن است، بخش نوحه و سرود است که به صورت جدی پیگیری می‌شود و جایزه ویژه این کنگره برای بخش سرود در نظر گرفته شده است و ان‌شاءالله یک همخوانی خوبی در اربعین اتفاق خواهد افتاد.

مسئول کمیته شعر دومین سوگواره فرهنگی هنری عبرات خاطرنشان کرد: اختتامیه شعر دومین سوگواره فرهنگی هنری عبرات در روزهای 2-3 محرم برگزار خواهد شد و ما از آثار برگزیده، استفاده‌های متنوعی خواهیم داشت؛ در عرصه آهنگ‌سازی، کلیپ، نماهنگ و... صرفاً تقدیر نمی‌شود بلکه آثار ارسالی نیز به صورت معنوی تقدیر شده و در معرض عموم قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: در بخش شعر دومین کنگره فرهنگی هنری عبرات هیچ محدودیتی در قالب اشعار نداریم و شاعران می‌توانند اشعار خود را در قالب‌های مسمط، ترجیح‌بند، ترکیب‌بند، غزل، دوبیتی، شعر نو؛ شعر نیمایی و شعر سپید به دبیرخانه کنگره ارسال کنند و امیدواریم با استفاده از آثار ارسال شده در سال گذشته خروجی‌های مبارکی داشته باشیم.

انتهای پیام/


ادامه مطلب
نظرات 0

هشتمین دوره آموزش مهدویت ویژه مربیان مهدکودک برگزار می‌شود

خبرگزاری فارس: هشتمین دوره آموزش مهدویت ویژه مربیان مهدکودک برگزار می‌شود

هشتمین دوره آموزش مهدویت ویژه مربیان مهدکودک و پیش‌دبستانی سراسر کشور با هدف مهارت‌افزایی و توانمندسازی مربیان در زمینه فرهنگ مهدویت در جوار مسجد مقدس جمکران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، هشتمین دوره مهارت‌افزایی مهدوی مربیان مهد و پیش دبستان سراسر کشور به همت واحد کودک و نوجوان مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم از 29 مرداد تا 5 شهریور ماه سال جاری به مدت هشت روز در مجتمع مهدی یاوران جمکران برگزار می‌شود.

دوره‌های مربیگری کودکان با هدف مهارت‌افزایی و توانمندسازی مربیان مهد و پیش دبستان در حالی بر پا می‌شود که از مزایای آن می‌توان به اعطای مدرک از طرف مرکز تخصصی مهدویت و پیشتیبانی علمی و محتوایی فراگیران این دوره بعد از فارغ‌التحصیلی اشاره کرد.

شرکت‌کنندگان در این دوره‌های آموزشی معمولاً یک دوره کوتاه مدت مقدماتی در رابطه با مباحث مهدویت همراه با آزمون کتاب «نگین آفرینش» را می‌گذرانند و سپس در طول سال دوره‌های تکمیلی به شکل مجازی برای آنها برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان برای شرکت در این دوره می‌توانند با شماره تلفن 02537841614 یا شماره همراه 09199858431 تماس بگیرند.

به گزارش فارس، دومین دوره مهارت‌افزایی مربیان مهد و پیش دبستانی سال گذشته در جوار بارگاه حرم حضرت معصومه با حضور 120 نفر از مربیان مهدکودک‌های سراسر کشور برگزار شد،‌ در همین راستا سومین دوره این آموزش‌ها در زاهدان، دوره بعدی در گرگان، یک دوره در کرمان و یک دوره آموزشی نیز در لنجان برگزار شد، تا کنون نزدیک به 500 نفر از مربیان مهد و پیش دبستانی این دوره‌ها را گذرانده‌اند و بیش از 100 نفر نیز برای شرکت در دوره جدید ثبت‌نام کرده‌اند.

انتهای پیام/


ادامه مطلب
نظرات 0

برگزاری جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) در ۲۴۰۰ نقطه جهان

خبرگزاری فارس: برگزاری جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) در ۲۴۰۰ نقطه جهان

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) علاوه بر ایران در ۲۴۰۰ نقطه جهان برگزار می‌شود. این جشنواره هشت رشته به همراه بخش ویژه را شامل می‌شود.

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) از اول تا یازدهم ذی‌القعده (۱۴ تا ۲۴ مرداد) موسوم به «دهه کرامت» در ۳۱ استان کشور و ۲۴۰۰ نقطه جهان (واقع در ۷۷ کشور) برگزار می‌شود.

این جشنواره در مجموع ۸۴ شاخه را شامل می‌شود که عبارتند از: فرهنگی با ۱۴ جشنواره، هنری با ۱۱ جشنواره، سینمایی با ۴ جشنواره،‌ پژوهشی با ۸ جشنواره، مطبوعاتی و دیجیتالی با ۲ جشنواره، دانشگاهیان با ۳۵ برنامه، کودک و نوجوان با ۸ جشنواره، بین‌الملل و ویژه.

 

برنامه‌‌های ویژه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) بدین شرح است:

سلسله برنامه‌های پنجم ذی‌القعده روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه در سراسر کشور از سوی شورای هماهنگی جشن‌های دهه کرامت برپا می‌شود.

از دیگر برنامه‌ها، سلسله بزرگداشت‌های حضرت احمد بن‌ موسی‌ الکاظم در سراسر کشور، بزرگداشت یادبود ورود حضرت امام رضا (ع) و یادمان شهدای هشت سال دفاع مقدس در استان خوزستان، بزرگداشت یادبود ورود حضرت امام رضا (ع)‌ در خراسان رضوی، بزرگداشت قدمگاه‌های امام رضا (ع) در مسیر جاده ولایت، جشنواره نسیم ولایت، جشنواره آسمان هشتم، در استان هرمزگان جشنواره آه و آهو، جشنواره فرهنگی ورزشی رضوی،‌جشنواره‌های مردمی دهه کرامت، از آن جمله است.

همچنین افتتاحیه چهاردهمین دوره از جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع)‌همزمان با اول ذی‌القعده سالروز ولادت با سعادت حضرت فاطمه معصومه در قم صورت می‌گیرد. بنابراین مراسم اختتامیه 11 ذی‌القعده همزمان با سالروز میلاد با سعادت امام رضا (ع) در خراسان رضوی بر پا خواهد شد.

از جمله تدارک ویژه برگزارکنندگان این دوره برنامه‌های بخش کودک و نوجوان است که از آن جمله می‌توان به جشنواره قصه‌گویی رضوی،‌ نشریه‌نگاری رضوی، معرفی شخصیت رضوی، کاردستی رضوی، نقاشی رضوی، داستان کوتاه رضوی، شعرسرایی رضوی و خوشنویسی رضوی اشاره کرد. برنامه‌های سینمایی جشنواره فیلم بلند و فیلمنامه رضوی (سینمایی) جشنواره پویانمایی رضوی و جشنواره تولیدات تلویزیونی رضوی که در  استان لرستان و از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان برگزار می‌شود. البته جشنواره فیلم کوتاه مستند و داستانی رضوی در یزد برپا خواهد شد.

انتهای پیام/ک


ادامه مطلب
نظرات 0

نخستین سوره با موضوع «عفت»/ چرا قرآن از دختران شعیب(ع) تجلیل می‌کند

خبرگزاری فارس: نخستین سوره با موضوع «عفت»/ چرا قرآن از دختران شعیب(ع) تجلیل می‌کند

یک پژوهشگر علوم قرآنی گفت: دختران شعیب(ع) از نظر قرآن دخترانی هستند که حیاورزانه راه می‌روند؛ یعنی ناز و عشوه‌گری در رفتار و منش آن‌ها با نامحرم جایی ندارد، بنابراین معیار قرآن در سوره «قصص» برای زن پاکدامن، رفتار حیاورزانه است.

به گزارش خبرگزاری فارس، نشست «حجاب تاج سروری زن مسلمان» با حضور چهره‌های فرهنگی و مذهبی و به همت فرهنگسرای امام(ره) در فرهنگسرای اندیشه روز گذشته(26 تیرماه) برگزار شد، در این نشست محبوبه حاج عبدالباقی ضمن اشاره به اهمیت حجاب و عفاف در قرآن کریم ابراز داشت: تفسیر قرآن در زمینه حجاب به دو طریق قابل طرح و بررسی است، نخست اینکه قرآن را از سوره حمد تا ناس-از ابتدا به انتها- بخوانیم و آیات مربوط به حجاب را انتخاب کرده و در کنار هم تعبیر و تفسیر کنیم.

وی ادامه داد: رویکرد دوم در تفسیر قرآن توسط «محمد عزه دروزه» نویسنده کتاب «التفسیر الحدیث» دنبال شده است و هدف این تفسیر آن است که سوره‏‌ها را بر اساس ترتیب نزول وحی تنظیم و تأویل کند، در این شیوه تفسیری به سیره نبوى توجه زیادی شده است، رویکردی که من در زمینه تفسیر حجاب دنبال می‌کنم شبیه رویکرد محمد عزه دروزه است.

این پژوهشگر علوم قرآنی با اشاره حرمت شرب خمر در قرآن بیان داشت: حرمت و زشتی شراب در قرآن به تدریج و با گسترش اسلام ممنوع اعلام شد، در ابتدای بعثت پیامبر اسلام(ص) قرآن کریم شراب را رزق حسن ندانست، اما آن را هم ممنوع نکرد، در انتهای بعثت رسول اسلام(ص) و در سال دهم هجرت آیات حرمت شراب نازل شد و در قرآن آمده است که شراب رجس و ناپاک است و مؤمنان نباید آن را بنوشند.

حاج عبدالباقی سوره «قصص» را اولین سوره‌ای دانست که در آن به موضوع عفت توجه شده است و گفت: در این سوره قرآن برای امتی که قرار است تحت تعلیمات اسلام پرورش پیدا کنند داستان موسی(ع) و دختران حضرت شعیب(ع) را نقل می‌کند، قرآن از دختران شعیب به دلیل عدم برخورد و اختلاط با نامحرم تجلیل می‌کند.

وی افزود: دختران شعیب(ع) از نظر قرآن دخترانی هستند که حیاورزانه راه می‌روند؛ یعنی ناز و عشوه‌گری در رفتار و منش آن‌ها با نامحرم جایی ندارد، بنابراین معیار قرآن در سوره «قصص» برای زن پاکدامن، رفتار حیاورزانه است و در همین سوره مرد مؤمن حمایتگر و امین معرفی می‌شود.

نویسنده مقاله «فلسفه پوشش در اسلام» اظهار داشت: با تأسیس حکومت اسلامی در مدینه پیامبر در سوره «احزاب» زنان پیامبر را دعوت به عفت می‌کند و به آن‌ها اجازه نمی‌دهد که درارتباط با نامحرم نرم سخن بگویند.

وی ادامه داد: در آیات 33 و 34 سوره احزاب «وَ قَرْنَ فی بیوتکنَ وَ لا تَبَرَجْنَ تَبَرُجَ الجاهلیة» به ویژگی‌های شایسته یک زن مسلمان اشاره شده است و عمل به این دو آیه برای سعادت دنیوی و اخروی هر زنی کافی است، در این آیات داریم که «قرار بگیرید در خانه‌هایتان و تّبرج یا خودنمایی جاهلی نداشته باشید» یعنی جلوه‌گری نکنید، نماز بخوانید، زکات بدهید و خدا و رسول را اطلاعت کنید، معلوم می‌شود زن می‌تواند استقلال مالی داشته باشد تا بتواند زکات مال خود را بپردازد و با نماز با خدا ارتباط برقرار کند؛ اما موضوع به اینجا ختم نمی‌شود، بلکه در آیه 34 ذکر می‌شود که: «متذکر آیاتی باشید که در خانه‌هایتان تلاوت می‌شود»، من این توصیه قرآن را سفارش به تلاش زنان برای رشد فرهنگی و ارتقای علمی آن‌ها می‌دانم.

حاج عبدالباقی با اشاره به آخرین سوره‌ای که در قرآن به موضوع حجاب و عفاف پرداخته شده است، گفت: در سوره «نور» به مسأله وظایف جنسی و مجازات زناکاران و تهمت‌زنندگان توجه شده است، در این سوره اهمیت کنترل نگاه مورد تأکید قرار گرفته و به مردان و زنان توصیه شده است که چشم‌هایشان را نگه دارند و پاکدامن باشند.

وی در پایان اشاره کرد: امام علی(ع) سه صفت منفی را برای زنان شایسته و مثبت می‌داند، این صفات عبارت از بخل، غرور و ترس از نامحرم است.

انتهای پیام/ک


ادامه مطلب
نظرات 0
تاريخ : یک شنبه 27 تیر 1395  | 6:24 PM | نویسنده : مهدی گلشنی

بررسی موضوع «رجعت» در تازه‌ترین نشست مهدوی

خبرگزاری فارس: بررسی موضوع «رجعت» در تازه‌ترین نشست مهدوی

جایگاه «رجعت» عنوان تازه‌ترین نشست از سلسله نشست‌های فرهنگ مهدوی است که آخر هفته جاری در مرکز تهران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، یکصد و سومین نشست از سلسله نشست‌های فرهنگ مهدوی به موضوع «رجعت» اختصاص یافته است، این نشست روز پنجشنبه 31 تیر ماه جاری با حضور اسماعیل شفیعی سروستانی محقق و پژوهشگر مهدوی برگزار می‌شود.

نشست «رجعت» در تالار سوره حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به نشانی تهران، خیابان سمیه، نرسیده به پل حافظ از ساعت 15:30 بر پا می‌شود.

همچنین نمایشگاه عرضه محصولات فرهنگی و مهدوی نیز در حاشیه این نشست دایر است.

انتهای پیام/ک


ادامه مطلب
نظرات 0

آیا شب‌زنده‌داری منوط به دعا و مناجات است/ سخت‌ترین علم از منظر استاد اخلاق

خبرگزاری فارس: آیا شب‌زنده‌داری منوط به دعا و مناجات است/ سخت‌ترین علم از منظر استاد اخلاق

اگر حال داشتی و با خدا خلوت کردی و دعا و مناجاتی هم خواندی، آن وقت پروردگار عزیز قلبت را که در غلاف رفته از غلاف بیرون می‌آورد و تازه‌ آماده سیر الی الله می‌شوی! باید سحرها بیداری داشته باشید، نمی‌گویم: نماز و دعا، فقط بیداری!

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، مرحوم آیت‌الله عبدالکریم حق‌شناس در یکی از درس‌های اخلاق خود به موضوع «کیفیت اتعاظ و شروع خودسازی» اشاره کرد که در ادامه می‌آید:

*ناله و زاری شهید برای ترک یک نماز شب

حال اگر حال داشتی و با خدا خلوت کردی و دعا و مناجاتی هم خواندی، آن وقت پروردگار عزیز قلبت را که در غلاف رفته از غلاف بیرون می‌آورد و تازه‌ آماده سیر الی الله می‌شوی! بدانید که غیرممکن است تا از این راه وارد نشوید، بتوانید سفر الی الله بکنید آقاجان! باید سحرها بیداری داشته باشید، نمی‌گویم: نماز و دعا، فقط بیداری!

تمام اولیای ما تمام علمای اعلام و بزرگان و اکابر دین این طور عمل می‌کردند، یک شب شهید بنا به مصلحتی که خدا می‌داند، سحر خوابش برد تا شاید عجبی، عیبی یا مانعی برایش پیش نیاید، چقدر حسرت خورد و ناراحت شد، از یک شبش هم نباید گذشت، البته گاهی تأثر بعد از بیدار نشدن، بهتر از این است که بنده در وقت نماز شب بلند شود و عبادت کند.

آقای محدث قمی در کتابی که در شرح حال علما نوشته است، این شعر را از زبان شهید نقل کرده است:

ای پروردگار عزیز من! اولیای تو در بیداری شب، وقتی سحرها بلند می‌شوند و به در خانه تو ناله می‌کنند و نماز می‌خوانند، غرق لذت می‌شوند، چطور شد که من امشب خوابم برد؟ چطور شد که من محروم شدم؟!

*ضرورت استاد و رفیق در مسیر سیر و سلوک

رفقای ما چند نوع هستند، گاهی کسی است که من از او استفاده می‌کنم، باید ملازم او باشم و از دستش ندهم، امیرالمؤمنین(ع) فرمود: هر کس یک کلمه به من یاد دهد، من عبد او هستم، آدم باید رفاقت با عالم‌‌تر و عامل‌تر از خود را از دست ندهند! پس یک نوع از رفیق، کسی است که به منزله غذا است و اگر نباشد، انسان می‌میرد.

اگر بفهمیم که رفیق خوب چقدر ارزش دارد، مسأله به خوبی برایمان روشن می‌شود که چرا در روایات به پیدا کردن دوشت خوب این قدر سفارش شده است، در روایتی فرمود: «اطلبْ مُواخاةَ الأتقیاءِ و لو فی ظُلُماتِ الأرضِ»، حتی اگر در دل تاریکی‌های زمین بودی، دنبال رفیق متقی باش، ببینید چطور ترغیب می‌فرماید! نظیر همین مطلب درباره علم وارد شده که «اطْلُبُوا الْعِلْمَ وَ لَوْ بِالصِّینِ»؛ آن موقع چین را به عنوان دورترین نقاط عالم می‌شناختند، لذا فرمود که برای طلب علم به اقصی نقاط عالم سفر کنید، یا در جای دیگر فرمود: «خوضِ اللُّجَج»، ولو در دریاها فرو بروی، برو علم را طلب کن!

رفیق خوب، بسیار ارزشمند است و به درد سیر و سلوک من می‌خورد، پس اگر من بخواهم این راه را بروم، اول رفیق، بعداً طریق، البته یک استاد بیدار هم لازم است که قبلاً به آن اشاره کرده‌ام، چنین رفیقی مثل غذا است و وجودش برای انسان لازم است.

*قدرت دوست‌یابی، خیرخواهی خداست

اینکه گفتیم دوست خوب لازم است، دلیل دارد، رسول‌ اکرم(ص) می‌فرماید: «إِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِعَبْدٍ خَیْرًا... کرهه مجالسة المعرضین عن ذکر الله»، وقتی خدا برای کسی خوب بخواهد، قوه‌ای به او می‌دهد که به قول صاحب کتاب «دوست‌یابی»، بفهمد دوست حقیقی کیست؟ پروردگار برای او یک ملاکی در اثر علاقه به سیر الی الله ایجاد می‌کند که اگر به یک شخصی برسد که برای رفاقت صلاحیت ندارد، نفرتی در قلبش حاصل می‌شود و از او اعراض می‌کند، خواهی نخواهی از او و همنشینی با او بدش می‌آید، این قوه دوستیابی را چه کسی به او مرحمت کرده است؟ پروردگار.

*بدون حکیم مرشد، هلاک خواهی شد

این هم که گفتیم یک استاد هم باید باشد، دلیلش این است که فرمود: کسی که یک دانشمند او را راهنمایی نکند، هلاک شده است.

*سخت‌ترین فن، قانون معاشرت است

حضرت فرمود: حواریون به حضرت عیسی(ع) عرض کردند که با چه کسی همنشین باشیم؟ معلوم می‌شود که این مسأله ریشه عقلانی دارد و همه دنبال دوست خوب هستند، ایشان فرمودند: با کسی که چهر‌ه‌اش و نگاه به صورتش مذکّر باشد و وقتی نگاهش می‌کنی، یاد خدا بیفتی، مثلاً کسی که می‌خواهد صحبت کند، اول فکر می‌کند بعد حرف می‌زند، دیدنش برای آدم یادآوری دارد، چون آدم عاقل حرف مزخرف نمی‌زند، سخن بد نمی‌گوید، مزاح و شوخی بیجا و این حرف‌ها را ندارد، خیلی متین و با ادب با روی خوش با افراد جامعه برخورد می‌کند.

قانون معاشرت بسیار مشکل است و هر کسی چنین کمالی را دارا نیست، یک مرتبه در قم مذاکره شد که چه علمی از همه علوم مشکل‌تر است، هر کس چیزی گفت، یکی گفت: ریاضیات، یکی گفت: فلسفه، یکی گفت: فقه و ... ولی برخی گفتند: نه آقا! علم معاشرت! یعنی علمی که انسان بداند چگونه باید با افراد جامعه برخورد کند، در روایت آمده هر کسی که در برابر پروردگار کرنش کند، پروردگار هم صلاحیت و توانایی برخورد با افراد جامعه را به او مرحمت می‌کند.

دوست خوب کسی  است که چهره‌اش مذکرّ است و حرف زدنش به علم انسان اضافه می‌کند، اگر هیچ یک از اینها نبود، حداقل باید کارهایش شما را به سمت آخرت سوق دهد، عملش برای شما مرغب و تشویق کننده به آخرت باشد، مثلاً‌ نمازهایش را اول وقت بخواند و شوق شما را به نماز اول وقت بیشتر کند، اگر این‌ها را دارد، دوست خوبی است.

انتهای پیام/ک


ادامه مطلب
نظرات 0
تاريخ : یک شنبه 27 تیر 1395  | 6:24 PM | نویسنده : مهدی گلشنی

۳ رویکرد در فرآیند تولید علم دینی

خبرگزاری فارس: ۳ رویکرد در فرآیند تولید علم دینی

اگر می‌خواهیم جامعه‌‌ای دینی شود، باید مجموعه فرهنگ و عقلانیت اجتماعی آن جامعه دینی شود، در این صورت در مسیر تمدن اسلامی هم حرکت کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، آنچه در پی می‌آید، متن سخنرانی آیت‌الله سید محمدمهدی میرباقری رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم درباره متدولوژی و مبانی علم دینی (از مکتب دینی تا علم دینی) در جمع دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) است:

اگر بخواهیم به سمت تمدن اسلامی بر اساس منویات رهبری حرکت کنیم، تولید نرم‌افزارها و دانش‌های لازم از مهمترین لوازم قطعی حرکت در این مسیر است.

برخی مدعی هستند که باید یک انقلاب فرهنگی عظیم در جامعه اتفاق بیافتد تا انقلاب سیاسی کنونی به نتیجه برسد. انقلاب فرهنگی هم اعم از فرهنگ عمومی و تخصصی و بنیادی جامعه است. ظرفیت فرهنگی جامعه ایران پیش از انقلاب از یک سو به فرهنگ سنتی ایرانی، از سوی دیگر به فرهنگ اسلام و در زاویه دیگر نیز تحت تأثیر فرهنگ مدرن قرار داشت.

البته تنها فرهنگ مذهبی ما را در مسیر گسترش تمدن اسلامی کمک می‌کند اما کافی نیست فرهنگ غرب هم مزاحم این مسیر است که اگر نباشد در مسیر رسیدن به آرمان‌های ما کمک کرده است، فرهنگ سنتی صرف نیز کارا نیست بنابراین ما در مسیر انقلاب فرهنگی و مهندسی آن به لایه‌های سنت و اسلام با لوازم تولید علم دینی نیاز داریم.

نکته دیگر این است که باید بررسی کنیم راه دستیابی به علم دینی چیست؟ منظور از اصطلاح علوم انسانی اسلامی چیست؟

مقصود از علوم اسلامی علم به معنای تخصصی خود است در اینجا بحث ما با کسانی است که معتقد به علم دینی و انقلاب اسلامی برای تحقق اسلام در عینیت جامعه هستند نه کسانی که علم دینی را باور ندارند.

یک رویکرد این است که نیاز به تحول‌ برای ما یک نیاز محدود است، یک نظریه هم این است که ما برای اینکه به سمت تمدن اسلامی حرکت کنیم باید تحول در سه حوزه صورت بگیرد، نخست در حوزه تفقه دینی،‌ دوم علم و سوم اجرا و اینها باید با هم هماهنگ باشند.

به تعبیر دیگر اگر می‌خواهیم جامعه‌ای دینی شود مجموعه فرهنگ و عقلانیت اجتماعی آن جامعه باید دینی شوند.

بنابراین اگر ما بخواهیم حیات اجتماعی را مرتبط با آموزه‌های دینی بکنیم، معارف دینی و معرفت‌های اسلامی به مفهوم خاص در فرآیند زندگی اجتماعی و برنامه‌ریزی آمیخته می‌شوند در نهایت این سه حوزه مطرح شده با هم پیوند می‌خورند.

پس به لحاظ دامنه تحول این رویکردها با هم متفاوت هستند برخی معتقدند که تحول باید در حوزه بخشی از علوم به نام علوم انسانی اتفاق بیافتد، برخی این تحول را به حوزه همه علوم و دانش‌ها گسترش می‌دهند و از این گسترده‌تر برخی نظریات این است که باید هم در حوزه مدل‌ها و هم معادلات علمی و کاربردی و در نهایت حوزه معارف دینی تحول ایجاد شود.

نکته دیگر این است که در دینی شدن و تأثیر دین در فرآیند تولید علم نظریات مختلفی وجود دارد برخی معتقدند ما در حوزه علوم انسانی باید علوم را متحول کنیم و در این مسیر راه این است که علم را تهذیب کنیم رویکردی که از نقیب العطاس طرفدار داشته و تا الان هم ممکن است طرفدارانی داشته باشد.

در واقع در رویکرد اول،‌ ما باید هم به دانش‌های مدرن مشرف باشیم و هم تهذیبی نسبت به معارفی که این علوم از معارف دینی فاصله گرفتند، داشته باشیم؛ خود این تهذیب علم هم کار ساده‌ای نیست.

رویکرد دوم که کمی از نظریه اول عمیق‌تر است و با آن آشنا هستیم، رویکرد فلسفه علمی است. یعنی طرفدارانش معتقدند که باید ما باید فلسفه‌های مضاف به علوم را مبتنی بر فلسفه اسلامی تولید کرده و بعد براساس این فلسفه‌های مضاف دانش تولید کنیم یعنی فلسفه علم روانشناسی، جامعه شناسی و ... مبتنی بر فلسفه اعلی اسلامی تولید و ذیل این فلسفه‌ها سعی کنیم دانش تولید کنیم.

رویکرد سوم که از همه جامع‌تر است، معتقد است که ما اولاً به جای فلسفه مضاف باید حکمت مضاف را قرار دهیم و حکمت مضاف را در علم و سپس در برنامه‌ریزی‌ها جاری کنیم. مقصودشان از حکمت هم این است که باید معارف و اندیشه‌های اساسی که در فرآیند تولید علم و مدل‌های اجرایی دخالت می‌کنند مستنبط از دین باشند نه اینکه زیرمجموعه فلسفه باشند.

مقصود از مکتب هم همین است یعنی معارف فرادستی دینی که در علم و اجرا دخالت می‌کند و جاری می‌شود.

دوماً این مکتب برای جاری شدن در حوزه علوم و اجرا اگر به لحاظ روش جایگاه  معارف و نحوه حضور آن در فرآیند تولید دانش و مدل‌های اجرایی ملاحظه نشود امکان حضور آن در معارف و علم و برنامه ریزی فراهم نمی‌شود بلکه حداکثر یک سری معارف انضمامی یعنی ضمیمه دانش می‌شوند. بنابراین این مکتب باید از طریق روش تحقیق در علم اجرا شود.

همچنین مقصود از این مکتب، احکام کلان در حوزه معرفت دینی هم نیست چرا که بین معارف کلان و تولید علم فاصله زیادی است.

مکتب اگر ناظر بر برنامه‌ریزی اجتماعی است باید در یک مقیاسی باشد که امکان حضور در برنامه‌ها و حوزه‌های اجتماعی را فراهم کند، بنابراین مکتب نیاز به استنباط دارد تا امکان دستیابی به روش دینی را فراهم کند. در حوزه استنباط باید در حد استنباط مکتب مبتنی بر روش اجتهاد و وسع فهم دینی ـ همان روشی که فقها در طول هزاران سال به آن متعهد بودند ـ البته با ارتقا به استنباط مکتب که واحد مطالعه آن جامعه است، ارتقا یابد.

انتهای پیام/


ادامه مطلب
نظرات 0

بیان صفات شیعه امام صادق(ع) در کتاب «حکمت‌های ناب اسلامی»

خبرگزاری فارس: بیان صفات شیعه امام صادق(ع) در کتاب «حکمت‌های ناب اسلامی»

شیعه جعفر کسی است که شکم و شهوت خود را حفظ می‌کند و تلاش او فراوان است و برای خالق خود عمل می‌کند و به ثواب او امیدوار و از عقاب او هراسان است، اگر چنین کسانی را دیدید، پس آن‌ها شیعه جعفر هستند.

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، کتاب «حکمت‌های ناب اسلامی» شرح مختصر چهل حدیث حکمی، اخلاقی و معرفت نفسی است که توسط «حسن ره‌پیک» به رشته تحریر در آمده است، این کتاب در راستای روایتی که حفظ‌کننده 40 حدیث را موجب عالم و فقیه محشور شدن در قیامت می‌داند، مکتوب شده که در آن موضوعاتی نظیر اثر نیت در خلود، ملاک منزلت نزد خداوند، تعارض شهوت و عقل، استقامت در عمل، اثر ریا و معنای صحیح امید مطرح شده است.

 

 

در ابتدای این کتاب می‌خوانیم: حرکت انسان به سوی بروز و ظهور عالم حق«معاد» اجتناب‌ناپذیر است، لذا توجه به نفس و مراقبت از عقل و قلب و جان انسانی، موضوع اصلی معارف اخلاقی قرآن و روایات است، تمام دستورات اخلاقی برای پاک کردن نفس از شرک و دسترسی به خلاص است و همه این‌ها به اصل توحید بازگشت می‌کند، عمل برای خدا، حق  است و تنها حق با حق تناسب دارد، عمل برای غیر خدا تناسبی با دستگاه و نظام حق ندارد و انسان از تناسب لذت خواهد برد و از عدم تناسب رنج و درد نصیب او خواهد شد.

در حدیث 23 با عنوان «صفات شیعه امام صادق(ع)» به روایت این امام همام آمده است: شیعه جعفر کسی است که شکم و شهوت خود را حفظ می‌کند و تلاش او فراوان است و برای خالق خود عمل می‌کند و به ثواب او امیدوار و از عقاب او هراسان است، اگر چنین کسانی را دیدید، پس آن‌ها شیعه جعفر هستند.

همچنین نویسنده درباره معنای «صحیح امید» بیان می‌کند: یکی از یاران ائمه می‌گوید به امام صادق(ع) عرض کردم: گروهی از مردم مرتکب گناه می‌شوند و می‌گویند به خدا امیدواریم و به همین شکل زندگی می‌کنند تا مرگ آن‌ها فرا رسد، حضرت(ع) فرمود: «این گروه در آرزوهای خود سیر می‌کنند و دروغ می‌گویند، ایشان امیدوار نیستند، زیرا کسی که به چیزی امیدوار است، در جستجوی آن می‌رود و کسی که از چیزی می‌ترسد، از آن فرار می‌کند»، معنای حقیقی رجا و خوف(امید و ترس) در این روایت برخی تلقی‌های غلط از این مفاهیم را کنار می‌زند، برخی مردم به اشتباه یا عمداً امید به خدا را فقط در زبان و تصور ذهنی وارد می‌کنند، اما در مقام عمل میل و خواهش و هوای نفس را مقدم می‌دارند، لذا ممکن است مرتکب گناه و تخلف نیز شوند، در واقع، در حقیقت و حاق نفس انسان امکان جمع دو امر متضاد واقعی وجود ندارد.

کتاب «حکمت‌های ناب اسلامی» در 127 صفحه از سوی انتشارات خرسندی در تیراژ 500 جلد به قیمت هشت هزار تومان منتشر شده است که علاقه‌مندان برای تهیه آن می‌توانند به نشانی خیابان انقلاب، خیابان فخر رازی، خیابان لبافی‌نژاد، نرسیده به خیابان دانشگاه، پلاک 174، واحد 2 مراجعه کنند یا با شماره تلفن 66971034 تماس بگیرند.

انتهای پیام/ک


ادامه مطلب
نظرات 0
تاريخ : یک شنبه 27 تیر 1395  | 6:16 PM | نویسنده : مهدی گلشنی

ادامه فیلمبرداری «نهنگ‌عنبر۲» در زعفرانیه

خبرگزاری فارس: ادامه فیلمبرداری «نهنگ‌عنبر۲» در زعفرانیه

عظیم فراین گفت:‌ فیلم سینمایی «من» را در نوبت اکران دارم و در حال حاضر هم در پروژه سینمایی «نهنگ عنبر ۲» مشغول به کارم که از هفته پیش فیلمبرداری آن آغاز شده است.

عظیم فراین چهره‌پرداز در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس از جدیدترین فعالیتش در سینما گفت: در حال حاضر که مشغول همکاری در پروژه سینمایی «نهنگ عنبر 2» هستم.

او گفت: فیلمبرداری «نهنگ عنبر 2» در لوکیشنی در زعفرانیه ادامه دارد. گریم بازیگران این فیلم سینمایی به نسبت «نهنگ عنبر» تفاوت ویژه‌ای نداشته است و بیشتر تلاش شده راکورد (ادامه گریم قبلی بازیگر) و حال و هوای فیلم در دهه شصت نیز دیده و حس شود. یک هفته از فیلمبرداری نهنگ عنبر می‌گذرد و در مجموع چهل روز کاری برای فیلم در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه گفت: فیلم سینمایی «من» به کارگردانی سهیل بیرقی که چهره پردازی آن را بر عهده داشتم را در نوبت اکران دارم. فیلم سینمایی «ارادتمند بهاره نازنین تینا» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی نیز توقیف شد. فیلم سینمایی «خرگیوش» به کارگردانی مانی باغبانی هم که به اتمام رسیده و دوستان مراحل پس تولیدش را انجام می‌دهند. فیلم سینمایی «امکان مینا» را نیز با سعید ملکان کار کردیم که این اثر سینمایی هم در نوبت اکران عمومی قرار دارد.

عظیم فراین که پیش از این در فیلم سینمایی «محمد رسول الله (ص)» تجربه خوبی را کسب کرده است به قول برخی تنها فردی بوده که چهره پرداز مطرح سینمای جهان جانتو دروسی نحوه کارکرد وی برایش مورد قبول بوده است و همچنین فراین به دستور دروسی اجازه داشت در غیاب این چهره پرداز مسئولیت کار را بر عهده بگیرد.

فیلمنامه «نهنگ عنبر - سلکشن رویا» را سامان مقدم نوشته است و تعداد زیادی از عوامل پروژه با نسخه اول این فیلم مشترک هستند. رضا عطاران و مهناز افشار دو کاراکتر اصلی این فیلم سینمایی هستند.

مدیریت فیلمبرداری «نهنگ عنبر - سلکشن رویا» بر عهده محمود کلاری است که پیش از این سابقه دو همکاری دیگر در فیلم‌های «سیاوش» و «صد سال به این سال‌ها» را با سامان مقدم داشته است.

انتهای پیام/ن


ادامه مطلب
نظرات 0

تعداد کل صفحات : 29 :: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 >