کد ِکج شدَنِ تَصآویر

کداهنگ برای وبلاگ

چشمه سلطان ولی کریز
چشمه سلطان ولی کریز
 
نويسندگان

روایت حجت‌الاسلام مصلحی از نفوذ در انتخابات 

وزیر سابق اطلاعات گفت: دشمن با برنامه نفوذ جریانی تلاش می کند ملت ایران اسلامی را به اشتباه محاسبه ای بیاندازند تا به اهداف خود دست یابد.
به گزارش شهدای ایران، حجت الاسلام مصلحی شامگاه چهارشنبه در همایش بسیج 
فرهنگیان در مسجد خاتم الانبیا خمین افزود: دشمن بر روی جریان نفوذی سرمایه گذاری کرده تا لایه های مختلف مردم اعم از مسئولان و نخبگان، معتمدان و تشکلهای مردمی را دچار اشتباه محاسبه ای کند.

وی اظهارکرد: انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر نزدیک است و دشمن می کوشد در تصمیم مردم برای انتخاب اصلح اثر گذاری کند که خنثی کردن این توطئه بصیرت و هوشمندی را می طلبد.

وی بیان کرد: اشتباه محاسبه ای یعنی این که عده ای برای کسب آرا شعار دهند همه معضلات کشور ناشی از تحریم ها و ارتباط نداشتن با آمریکا است و این تحریمها است که کشور را از پا درآورده است.

مصلحی، با اشاره به هشدار مقام معظم رهبری در 14 خرداد 94بیان کرد:رهبر معظم انقلاب اسلامی جمله ای را در این سخنرانی بیان کردند که اگر راه امام گم شود یا با غفلت و به صورت عمد کنار گذاشته شود، ملت ایران سیلی بزرگی می خورد.

حجت الاسلام مصلحی افزود: این جمله خطاب به نسل سوم و چهارم انقلاب است که امام را ندیدند و با مشی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی آشنایی رودررو ندارند و اکنون دشمن با طراحی تلاش می کند که نسل جوان نظام جمهوری اسلامی ایران را از آرمان ها و ارزش ها دور کند.

وی بیان کرد: انتشار دیدگاه ها و زوایای شخصیتی و تفکر امام راحل در تمامی لایه های جامعه ضروریست تا نسل جوان انقلاب شفاف و صریح با مواضع و مسیر صحیح آشنا شود و به آن عمل کند.

وزیر سابق اطلاعات گفت: زندگی اشرافی گری، حسادت و بی اخلاقی از موارد غفلت از راه امام راحل است و باید با جدیت برای زدودن آن ها از مسیر انقلاب اسلامی تلاش کرد.

وی گفت: شناختن چهره نفوذی های دشمن یکی از واجبات است چرا که این قشر می کوشند انقلاب را از مسیر واقعی آن دور کنند و مقام معظم رهبری نیز در این خصوص هشدار داده اند.

مصلحی اظهارکرد: نفوذ دشمن در دو سطح موردی و جریانی است که هوشیاری در هر دو مورد ضروریست.

وی گفت : در انتخابات آینده همه باید دقت کنیم به کسی رای بدهیم که چارچوب و نظام فکریش در راستای حل معضلات ،توسعه و رفع گرانی و بیکاری و تعهد به آرمان های نظام باشد و در این انتخاب مهم و اساسی دچار اشتباه محاسبه ای نشویم.

ادامه مطلب



[ شنبه 29 آبان 1395  ] [ 6:16 AM ] [ احمد ]
نظرات 0

درسی‌ که‌ شیخ‌ شوشتری‌ از الاغ‌ گرفت! 

کد خبر: ۱۴۵۵۹۸
*فرارو**
آیت‌الله سیدمحمد ضیاءآبادی از هم‌دوره‌ای‌‌های آیت‌الله مجتهدی تهرانی و از شاگردان برجسته آیت‌الله العظمی بروجردی و امام خمینی(ره) است.

کلاس‌های اخلاق وی دوشنبه‌شب‌ها در مسجد علی‌بن حسین(ع) منطقه دربند (خیابان شهید زمانی، کوچه شهید شفیعی) برگزار می‌شود.

در ادامه سلسله مباحث اخلاقی آیت‌الله ضیاءآبادی، مطلبی از کتاب «عطر گل محمدی» تحت عنوان موعظه مؤثر و موعظه بی‌اثر برای عموم علاقه‌مندان نقل می‌شود.

موعظه‌‌ای حسنه است که تحریک عواطف می‌کند، عواطف انسان را تحریک کرده و او را از خواب غفلت بیدار می‌سازد و به فکر تحصیل زاد و توشه‌ آخرت وا می‌دارد، منتهی موعظه نیز از حیث اثرگذاری مشروط به شرایطی است که از زبان چه کسی صادر شود و در قلب چه کسی بنشیند؟ زیرا نه گوینده‌ها همه یکسانند و نه شنونده‌ها همه در حال و وضع مناسبند.

گاهی یک جمله‌ ساده و کوتاه از زبان یک گوینده‌ مهذّب صاحب تأثیر نفس صادر می‌شود که تکان در دل جمعی شنونده می‌افکند و جداً دگرگونشان می‌سازد، در صورتی که همان مطلب با بیان فصیح‌تر و مفصل‌تر از زبان گویندگان دیگر صادر می‌شود، اما کمترین تکانی در شنوندگان ایجاد نمی‌کند.

شیخ شوشتری: دیگ سفید می‌کنیم!
در حالات مرحوم شیخ جعفر شوشتری -که از اعاظم علمای گذشته بوده- نقل شده است: در شوشتر رسم بوده که ایام عید نوروز که مردم به تنظیف خانه‌ها و تعمیر و نوسازی وسایل زندگی می‌پرداختند، مسگرها که کارشان اصلاح ظرف‌های فرسوده بود در کوچه‌ها می‌گشتند و صدا می‌زدند: دیگ سفید می‌کنیم، دیگ سفید می‌کنیم. مقصودشان این بود دیگ‌هایی را که در طول سال‌ در خانه‌ها کار کرده و سیاه شده است بگیرند و سفید کنند. در آن ایام مرحوم شیخ جعفر روزی در میان جمعیت عظیمی منبر رفت، تا روی منبر نشست بعد از حمد و ثناء و صلوات فرمود:

«ایها الناس! قدراً نُبیّض، قدراً نبیض؛ ای مردم، ما دیگ سفید می‌کنیم، دیگ سفید می‌کنیم».

مقصودش این بود دیگ‌ دل‌ها بر اثر نافرمانی‌ها و بدعملی‌ها سیاه شده است، آیا وقت آن نرسیده که این دل‌های سیاه را سفید کنیم؟ مردم، شما که دیگ‌های آشتان را در این ایام سفید می‌کنید، آیا دیگ‌های جانتان نیاز به سفید کردن ندارد؟

نقل شده است این حرف چنان دگرگونی و انقلاب در دل‌های شنوندگان ایجاد کرد که مجلس یک تکان خورد و صدای ناله و شیون از مجلسیان برخاست!

شیخ روز دیگری هم بالای منبر نشست و گفت: الان که از منزل به مسجد می‌آمدم، بین راه چهارپایی را دیدم باری سنگین بر دوشش گذاشته بودند، آن زبان‌بسته نفس‌زنان آن بار سنگین را می‌کشید و می‌برد، دلم به حال آن حیوان سوخت، همچنان به او نگاه می‌کردم تا مقابل خانه‌ای رسید و بار از دوشش برداشتند. او که نفسی راحت کشید، نگاهی به من کرد، دید من با ترحم به او نگاه می‌کنم. به من گفت: ای شیخ برو به حال زار خودت گریه کن! من که با هر زحمتی بود بارم را به مقصد رساندم و راحت شدم، اما تو با این کوله‌بار سنگین گناهان کی و چگونه به مقصد خواهی رسید تا راحت شوی؟!

آنگاه فرمود: آری ای مردم، این الاغ است که وقتی کنار یک نهر آب می‌رسد و می‌بیند که نمی‌تواند از آن عبور کند، قدم از قدم برنمی‌دارد اما تو ای انسان کنار جهنم سوزان می‌رسی بی‌پروا جلو می‌روی، آن حیوان خود را به آب نمی‌زند اما تو خود را به آتش می‌زنی.

این سخنان به ظاهر ساده را گوینده از دلی پاک و نیتی صاف می‌گفت و شنونده هم با قلبی آماده و حق‌پذیر می‌گرفت، دو سیم دل متناسب به هم می‌رسیدند و جذبه‌ مغناطیسی دل‌های پاک و نیت‌های صاف سبب تأثیر و تأثر می‌گشت و جرقه‌ای می‌زد و روشنایی ایمان در جان‌ها پیدا می‌شد. اما امروز چه عرض کنم که گوینده و شنونده در چه وضع و حالی هستیم.

موعظه بی‌اثر
«ان‌الکلام اذا خرج من القلب دخل فی‌القلب و اذا صدر من اللّسان لایتجاوز الآذان»؛

سخن کز دل برون آید، لاجرم بر دل نشیند و اگر جز زبان ریشه نداشته باشد، از گوش‌ها فراتر نمی‌رود. [و در دل‌ها نمی‌نشیند].

مادر جوان مرده را لازم نیست کسی نوحه‌گری بیاموزد، او نوحه از دل داغدیده‌اش می‌جوشد و دل‌ها را می‌سوزاند. اما اگر جوانی مرده است و گریه کن ندارد، زنی را اجیر می‌کنند که بیا به جای مادر برای این جوان نوحه‌گری کن او اول باید برود راه و رسم نوحه‌گری از مادران جوانمرده یاد بگیرد و ببیند آنها چگونه ناله می‌کنند و چگونه بر سر و سینه‌ خود می‌کوبند و چنگ به صورت می‌زنند. تازه بعد از تمام این یادگرفتن‌ها نوحه‌اش هیچ اثری در دیگران نمی‌کند، هر چه ناله و فغان سر می‌دهد و ویل و واویل می‌کند، تکان در دلی نمی‌افکند و چشمی را نمی‌گریاند، چرا؟ چون نوحه‌اش نوحه‌ دل نیست، تقلیدی و صورت‌سازی است، اما آن مادر جوانمرده را ببین یک آه که از دل پردردش می‌کشد، در و دیوار را می‌لرزاند و دل‌ها را می‌سوزاند و چشم‌ها را می‌گریاند.

این ما مقلدان بی‌حقیقتیم که نوحه‌ تقلیدی سر می‌دهیم، نه خود را منقلب می‌کنیم و نه در دیگران ایجاد انقلابی می‌نماییم، آه و واویل ما مصنوعی است نه طبیعی، اگر طبیعی و برخاسته از دل بود، دنیا را با همین منابر پرشور خود تکان می‌دادیم.
 
 
منبع: خبرگزاری فارس

ادامه مطلب



[ شنبه 29 آبان 1395  ] [ 6:13 AM ] [ احمد ]
نظرات 0

 

 

79143116501209895995.jpg;79143116501209895995.jpg;79143116501209895995.jpg;79143116501209895995.jpg;dsc_0095.jpg
dsc_0095.jpg
dsc_0095.jpg
dsc_0095.jpg
img_20160829_171833.jpg
img_20160829_171833.jpg
img_20160829_171833.jpg
75283502489909508018.jpg;75283502489909508018.jpg;75283502489909508018.jpg;75283502489909508018.jpg;1428770580860.jpg
1428770580860.jpg
1428770580860.jpg
71152892154213937420.jpg;71152892154213937420.jpg;71152892154213937420.jpg;71152892154213937420.jpg;1 (185).jpg
1 (185).jpg
1 (185).jpg

10216116677431264025.jpg;10216116677431264025.jpg;10216116677431264025.jpg;10216116677431264025.jpg;75511434508591757027.jpg;

1 (75).jpg
1 (75).jpg
1 (75).jpg

75511434508591757027.jpg;75511434508591757027.jpg;75511434508591757027.jpg;31010883014486059194.jpg;

photo_2016-11-19_10-21-37.jpg
photo_2016-11-19_10-21-37.jpg
photo_2016-11-19_10-21-37.jpg
photo_2016-11-19_10-21-37.jpg

31010883014486059194.jpg;31010883014486059194.jpg;31010883014486059194.jpg;31010883014486059194.jpg;31010883014486059194.jpg;24135532067146729071.jpg;

photo_2016-11-19_10-21-46.jpg
photo_2016-11-19_10-21-46.jpg
photo_2016-11-19_10-21-46.jpg

24135532067146729071.jpg;24135532067146729071.jpg;24135532067146729071.jpg;07421419719056352791.jpg;24135532067146729071.jpg;24135532067146729071.jpg;

photo_2016-11-19_10-22-53.jpg
photo_2016-11-19_10-22-53.jpg
photo_2016-11-19_10-22-53.jpg

07421419719056352791.jpg;07421419719056352791.jpg;07421419719056352791.jpg;

 

http://www.axgig.com/images/91363422835747714595.jpgdsc_0166.jpg
dsc_0166.jpg
dsc_0166.jpg
dsc_0062.jpg
dsc_0062.jpg
dsc_0062.jpg
img_20160720_051731.jpg
img_20160720_051731.jpg
img_20160720_051731.jpg
59843154871112074705.jpg;
img_20160719_213455.jpg
59843154871112074705.jpg;59843154871112074705.jpg;40453453851031054432.jpg;40453453851031054432.jpg;
dsc_0082.jpg
40453453851031054432.jpg;pic_0172.jpg
pic_0172.jpg
30938073501502053111.jpg;30938073501502053111.jpg;30938073501502053111.jpg;dsc_0155.jpg
dsc_0155.jpg
dsc_0155.jpg
dsc_0155.jpg
img_20160426_231804.jpg
img_20160426_231804.jpg

 

 

 

19666190736593051402.jpg;

photo_2016-11-18_21-40-31.jpg

19666190736593051402.jpg;

42942658053137003550.jpg;http://www.axgig.com/images/70698082425304430625.jpg

 

 

جمعی ازاهالی کریز/تصاویر

 

شهرستان کاشمر،بخش کوهسرخ روستای کریز/استان خراسان رضوی

 

 

dsc_0108.jpg
dsc_0108.jpg
dsc_0108.jpg
dsc_0108.jpg
1 (178).jpg
1 (178).jpg
78383277693163118569.jpg;78383277693163118569.jpg;dsc00613.jpg
dsc00613.jpg
97155318310517079041.jpg;97155318310517079041.jpg;85986486044947902478.jpg
71852619137210041976.jpg;71852619137210041976.jpg;dsc_0081.jpg
dsc_0081.jpg
04746132709865701109.jpg;04746132709865701109.jpg;04746132709865701109.jpg;photo_2016-11-18_21-36-33.jpg
photo_2016-11-18_21-36-33.jpg
photo_2016-11-18_21-36-33.jpg
62667435764941470922.jpg;62667435764941470922.jpg;62667435764941470922.jpg;90969206052293310291.jpg;90969206052293310291.jpg;photo_2016-11-13_07-02-57.jpg
photo_2016-11-13_07-02-57.jpg
photo_2016-11-18_21-40-26.jpg
photo_2016-11-18_21-40-26.jpg
49980712226371532326.jpg;49980712226371532326.jpg;photo_2016-11-18_21-40-38.jpg
photo_2016-11-18_21-40-38.jpg
photo_2016-11-18_21-40-38.jpg
92101877664630537869.jpg;92101877664630537869.jpg;92101877664630537869.jpg;92101877664630537869.jpg;photo_2016-11-18_21-36-33.jpg
photo_2016-11-18_21-36-33.jpg
76440229428330145956.jpg;76440229428330145956.jpg;76440229428330145956.jpg;76440229428330145956.jpg;palangban.jpg
palangban.jpg
32131494710258609376.jpg;32131494710258609376.jpg;32131494710258609376.jpg;photo_2016-11-18_21-36-52.jpg
photo_2016-11-18_21-36-52.jpg
photo_2016-11-18_21-36-52.jpg
photo_2016-11-18_21-36-52.jpg
38112336333197534304.jpg;38112336333197534304.jpg;38112336333197534304.jpg;photo_2016-11-18_21-39-54.jpg
photo_2016-11-18_21-39-54.jpg

58990155159899169484.jpg;58990155159899169484.jpg;58990155159899169484.jpg;70698082425304430625.jpg;70698082425304430625.jpg;70698082425304430625.jpg;http://www.axgig.com/images/70698082425304430625.jpg

photo_2016-11-18_21-39-59.jpg
photo_2016-11-18_21-39-59.jpg
photo_2016-11-18_21-39-59.jpg
photo_2016-11-18_21-40-10.jpg
photo_2016-11-18_21-40-10.jpg
photo_2016-11-18_21-40-10.jpg

42942658053137003550.jpg;

photo_2016-11-18_12-13-38.jpg
photo_2016-11-18_12-13-38.jpg
photo_2016-11-18_12-13-38.jpg
photo_2016-11-18_12-13-38.jpg
photo_2016-11-18_12-13-38.jpg

42942658053137003550.jpg;

 

خراسان رضوی ،کوهسرخ کاشمرروستای کریز

 


ادامه مطلب



[ شنبه 29 آبان 1395  ] [ 12:14 AM ] [ احمد ]
نظرات 0
 
مشرق*

 

کد خبر: ۶۵۶۴۱۳
 
 

 

حال و هوای حرم امام حسین (ع) و حرم حضرت عباس (ع) در آستانه اربعین/تصاویر

 

 

 

صلی الله علیک یااباعبدالله الحسین

 

 

 

 

 


ادامه مطلب



[ جمعه 28 آبان 1395  ] [ 10:09 AM ] [ احمد ]
نظرات 0
 

 

مشرق*
کد خبر: ۶۵۶۴۱۵
 
 
 

صلی الله علیک یااباعبدالله الحسین

 

 
 

 

 عکس/ لحظه وصل زائران حسین(ع)

 

این مجموعه شامل تصاویری از زائرانی است که پس از پیمودن راه به کربلا رسیدند و به حرم امام حسین (ع) سلام می دهند.

ادامه مطلب



[ جمعه 28 آبان 1395  ] [ 10:08 AM ] [ احمد ]
نظرات 0
 

 

کد خبر: ۷۸۹۴۷
 
 
تک نگاره مقاومت؛

 

مرگ بر کسی که ما را در به در کرد+عکس

تصویری که مشاهده خواهید کرد توسط «جهانگیر رزمی» سال ۱۳۵۹ در «شادگان» به ثبت رسیده است. در این عکس خانواده ای به دلیل هجوم حزب بعث عراق خانمان را رها کرده و آواره شده بودند.

عقیق:تصویری که مشاهده خواهید کرد توسط «جهانگیر رزمی» سال 1359 در «شادگان» به ثبت رسیده است. در این عکس خانواده ای به دلیل هجوم حزب بعث خانمان را رها کرده و آواره شده بودند. که اگر فرزندان امام روح الله(ره) به نام خدا جهاد نمی‌کردند معلوم نبود سرنوشت کشور و ملت به کجا می‌کشید.


منبع:فارس

ادامه مطلب



[ جمعه 28 آبان 1395  ] [ 10:07 AM ] [ احمد ]
نظرات 0
بسيج آماده نواختن سيلي به صورت متعرضين احتمالي به ميهن است
بيانيه سپاه به مناسبت هفته بسيج

  بسيج آماده نواختن سيلي به صورت متعرضين احتمالي به ميهن است

سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در بيانيه‌اي با گراميداشت سي و چهارمين سالگرد تشكيل بسيج مستضعفين، بسيج را مظهر نيروي كارآمد دروني كشور و برگ برنده و سرنوشت‌ساز ملت ايران براي مقابله با دشمنان و چالش‌ها و تهديدات فراروي انقلاب و ميهن اسلامي دانست.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در بيانيه‌اي با گراميداشت سي و چهارمين سالگرد تشكيل بسيج مستضعفين، بسيج را مظهر نيروي كارآمد دروني كشور و برگ برنده و سرنوشت‌ساز ملت ايران براي مقابله با دشمنان و چالش‌ها و تهديدات فراروي انقلاب و ميهن اسلامي دانست.
روابط عمومي كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي بيانيه‌اي به مناسبت هفته بسيج منتشر كرد كه در بخشي از اين بيانيه آمده است: تفكرات بسيجي در انديشه حضرت امام خميني (ره) كه از سال 1342 و طليعه نهضت اسلامي با طراحي نقشه راه انقلاب، از طريق بسيج روحانيت و حوزه‌هاي علميه، هسته‌هاي مبارز مسلمان و نيز فرزندان خفته در گهواره‌ها، پديد آمده بود با پيروزي انقلاب اسلامي و براساس يك ژرف‌انديشي و آينده‌نگري معجزگون از آينده كشور و الزامات و تهديدات فراروي نظام اسلامي در پنجم آذر ماه 1358 و با صدور فرمان تشكيل «بسيج مستضعفين» در قالب ساختار و سازماني كارآمد و عيني به واقعيتي ملموس تبديل شد.  اين بيانيه مي‌افزايد: نقش‌آفريني‌ها و كاركردهاي بسيج طي 34 سال گذشته و حماسه‌سازي‌هاي جاودانه آن در هشت سال دفاع مقدس و سپس رويارويي هوشمندانه و سلحشورانه با فتنه‌‌آفريني‌ها و بحران‌‌سازي‌هاي گوناگون استكبار جهاني و جبهه معاندين نظام و گره‌گشايي از مشكلات جامعه و ملت ايران در مقاطع سخت و حساس كه الگوي فكري و عملي بسيجيان را براي هميشه مفيد و هدايت بخش نسل‌هاي ميهن اسلامي قرار داده حقيقتي انكارناپذير است كه از عصبانيت و چرايي هجمه‌هاي رسانه‌اي و عمليات رواني پرحجم دشمنان عليه اين نهاد مقدس، رمزگشايي مي‌كند.   اين بيانيه با ترسيم بركات حضور بسيج در عرصه‌هاي خطير و سرنوشت‌ساز كشور اثر‌بخشي فرازماني و راهبردي اقدام امام را مورد اشاره قرار داده و با تأكيد بر اينكه بسيج فراتر از ساختارها و سازماندهي‌هاي متعارف يك تفكر عالمانه و ريشه‌دار در آموزه‌هاي ديني و انقلابي و داراي افقي جهاني است، تصريح مي‌كند: عمق راهبردي فرهنگ و تفكر بسيجي فراتر از مرزهاي انقلاب و كشور اسلامي هم اينك در رويكرد و رفتار مستضعفين ساير نقاط جهان تبلور يافته است و آنان با الگو گرفتن از تفكر بسيج در ايران اسلامي براي رفع موانع و چالش‌هاي موجود در راه دستيابي به استقلال و آزادي كشورشان، در مقابل نظام سلطه و استكبار قد علم كرده‌اند.  در ادامه اين بيانيه آمده است: كاركردها و پيامدهاي وجودي بسيج در سطوح ملي، منطقه‌اي و جهاني، اين نهاد مردمي را پيشتاز جريان‌سازي‌هاي دفاع از انقلاب قرار داده است كه با بصيرت در زمان‌شناسي، دشمن‌شناسي و موقعيت‌شناسي و حضور بهنگام و به اندازه در صحنه‌هاي نياز كشور توانسته است فلسفه و نقش خود را در زمره ضروريات انقلاب تحكيم بخشد.  اين بيانيه با اشاره به اينكه بسيج از متن انقلاب و ملت ايران برخاسته و با تعلق به مردم همواره همراه و در كنار آنان بوده است، مي‌افزايد: بسيج با برخورداري از ظرفيت‌ها و توانايي‌هاي بزرگ و شخصيت‌هاي نجيب، نخبه و برجسته در حوزه‌هاي مختلف توانسته است از آزمون‌هاي سخت صداقت و كارآمدي سربلند بيرون آمده و مايه عزت و عظمت كشور و ثبات و ابهت نظام اسلامي گردد.  اين بيانيه در پايان تجديد بيعت عاشورايي بسيج با ولي‌فقيه زمان و فرمانده معظم كل قوا، امام خامنه‌اي عزيز (مدظله العالي) را تبلور بيعت بسيجيان صبور، مقاوم و بصير با حضرت‌روح‌الله (ره) و خيل عظيم شهداي بسيجي و نماد آمادگي‌هاي همه‌جانبه اين نهاد مقدس و مردمي براي قدرت‌نمايي برابر دشمنان و نواختن سيلي بر صورت متعرضين احتمالي به ميهن اسلامي توصيف و تأكيد كرده است: نواي دلنشين تفكر بسيجي كه هم اينك در جغرافياي منطقه طنين‌انداز شده است، راهبرد دشمنان اسلام ناب محمدي‌(ص) را با شكست‌هاي زنجيره‌اي رو به‌رو كرده، شاداب‌تر و باصلابت‌تر از گذشته روح و جان ملت‌هاي انقلابي و حق‌طلب را نوازش داده و آنان را در ميدان‌هاي ستيز با استكبار و قدرت‌هاي سلطه‌گر مصمم‌تر و عازم‌تر ساخته است.
منبع : روزنامه جوان

ادامه مطلب



[ پنج شنبه 27 آبان 1395  ] [ 9:34 PM ] [ احمد ]
نظرات 0

بسیج در جنگ

بسیج یک نهاد انقلاب است که از توده مردم و آحاد جامعه تشکیل شده است. برخی از جامعه شناسان و صاحبان علم سیاست معتقدند. بسیج برای انقلاب بوجودمی آید، یعنی توده مردم بسیج می شوند تا انقلابی را به نتیجه برسانند. از همین روی به حرکت توده های مردم برای برپایی نظام حکومتی جدید، بسیج گفته می شود. اصولاً بر اساس چنین تفکری ، پس از تغییر نظام حکومتی و سیاسی، بسیج فلسفه وجودی خود را از دست می دهد و حرکت توده ها، جای خود را به نهادهای قانونی و اقدامات نهادینه می دهند. یعنی با ایجاد نظام حکومتی و تشکیل نهادهای قانونی، حرکت بسیجی متوقف می شود.

البته حکومتها به ویژه حکومتهای دموکراتیک، مشارکت مردم و مشارکت بسیجی را برای اداره امور می پذیرند. زیرا باعث استحکام و پایداری نظام حکومتی می شود و تلاش می نمایند تا مردم را در سرنوشت خود و اداره امور مملکتی به بازی بگیرند. این نوع اقدام را مشارکت مدرن می نامند که در سایه حضور مردم در انتخابات، شوراها و خدمات اجتماعی تعریف می شود. بنابراین چنین دیدگاهی بین حضور مردم در صحنه انقلاب ( مشارکت بسیجی) و حضور مردم در اداره مملکت (مشارکت مدرن) تفاوت قائل است.

در جمهوری اسلامی ایران، حرکت توده ها و حضور نیروهای مردمی قبل از پیروزی انقلاب ایجاد شد و در حین انقلاب، نقش مردم بسیار چشمگیر بود که انقلاب اسلامی، همان انقلاب مردم و ملت مسلمان بشمار می رود. این حرکت، پس از تشکیل نهادهای قانونی، دچار رکود نمی شود و فلسفه و منشاء چنین حرکتی عوض نمی شود، بلکه همین حضور و مشارکت و همین حرکت جمعی و مردمی ، تغییر کاربری می دهد و به جای انقلاب کردن، در جهت اصلاحات و سازندگی جامعه قدم برمی دارد. از دیدگاه اسلامی، حرکت مردمی انقلابی تحت رهبری و هدایت ولی امر انجام می گیرد و پس از آن نیز تحت ولایت فقیه عمل می کند.

ضرورت استمرار حرکت مردمی است که دستور تشکیل بسیج ، پس از پیروزی انقلاب و تشکیل شورای انقلاب صادر می شود. یعنی زمانی که کشور در حال نهادینه شدن و شکل یافتگی است، ضرورت حضور مردم احساس می شود. از این جهت حضور مردم، ضروری می شود که حرکت و جنبش اجتماعی مردم ، ایستا نشود و همان مردمی که برای اهداف بلند و آرمانی انقلاب کردند، همان مردم باید آن را حفظ نمایند و چنین تفکری را توسعه دهند. یعنی در جمهوری اسلامی ایران، سازمان بسیج برای حفاظت و حراست از دستاوردی است که خود مردم قیام نمودند و حکومت دلخواه خود را به وجود آوردند. چنین تفکری است که تهدیدات خارجی به کشور را تعرض به خود می داند و آن را وظیفه دولت نمی داند، بلکه وظیفه خویش می داند تا از آسیب وارده جلوگیری نماید و حمله را دفع می نماید.

هنگامی که دشمن سرسخت این مردم، وارد آبهای خلیج فارس می شود و خطر حمله به ایران نزدیکتر می گردد، فرمان بسیج عمومی در پنجم آذر ماه سال 1358 صادر می شود. روشن است در چنین وضعیتی بسیج عمومی باید کارکرد دفاعی و نظامی داشته باشد. زیرا کشور در وضعیتی است که ارتش آن آمادگی دفع چنین حمله ای را ندارد. اصولاً در چنین شرایطی ارتش دستخوش تحول می شود و توان رزمی آن بسیار پایین خواهد بود. دیگر نیروهای نظامی (سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ) و انتظامی (کمیته انقلاب اسلامی سابق، شهربانی سابق و ژاندارمری سابق) برای امنیت داخلی و جریانات سیاسی به وجود آمده اند و توان دفاعی اندک ندارد.

آنچه که در این هنگام، می تواند داروی شفابخش باشد، حضور گسترده مردم و آمادگی روحی و جسمی آنان برای دفاع از سرزمین و حکومت می باشد که در واقع بسیج عمومی نظامی است. با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران حرکت نظامی بسیج شتاب بیشتری به خود گرفت. زیرا در هنگام تشکیل بسیج، صرفاً تهدید آمریکا علیه ایران، درخلیج فارس وجود داشت یعنی خطر در حد تهدید بود و هنوز به مرحله حمله و تجاوز نرسید، ولی در 31 شهریور 1359 تجاوز از جنوب و غرب کشور، از سوی عراق و کشورهای هم پیمان به صورت سراسری و گسترده انجام گرفت، از این نظر تشکیل هسته های مقاومت، جدی تر شد و کارکرد بسیج به عنوان، کاربردی نظامی و دفاعی مفهوم پیدا کرد

 

   

 

کارکرد بسیج در نظام اسلامی

تبیین کارکرد بسیج در جمهوری اسلامی ایران از این حیث دارای ارزش و اهمیت است که دارای رویکردی نوین و اختصاصی است. یعنی برخلاف نظریه جامعه شناختی که حرکت مردمی را برای انقلاب ضروری می داند و پس از تشکیل نهادهای قانونی، بسیج عمومی را لازم نمی دانند و جلوی هر حرکت اجتماعی و مردمی را خواهند گرفت. رویکرد نوین جمهوی اسلامی به بسیج، موجب گردید نخبگان و توده های انقلابی، پس از انقلاب، منفعل نشده بلکه همان نخبگان و همان توده مردم، در جهت حفاظت و حراست از انقلاب، به راه خود ادامه دهند.

 

اگر بخواهیم کارکرد بسیج را در طی دو دهه پس از تشکیل بسیج مورد مطالعه قرار دهیم، باید از نظر زمانی آن را به 4 دوره تقسیم کنیم:

دوره اول: 1358 تا 1360

دوره دوم: 1361 تا نیمه اول 1367

دوره سوم: نیمه دوم 1367 تا 1370

دوره چهارم: 1371 تا 1380

 

 

مختصری از دوره ی اول:

دوره اول: 1358 تا 1360

این مقطع از عمر بسیج ، دوران طفولیت و ولادت است. ولادت بسیج را می توان مصادف با صدور فرمان بسیج عمومی در آذرماه 1358 دانست. از صدور فرمان تا جنگ تحمیلی، بسیج عمومی به معنی لغوی واژه بسیج، رایج بود یعنی در طول مدت چند ماه (حدود 9 ماه) در مردم آمادگی بوجود آمد تا در برابر خطرات احتمالی مقاومت کنند. هنوز حمله ای صورت نگرفته تا بسیج به معنی واقعی و حقیقی آن ایجاد شود، عضویابی، آموزش و سازماندهی نیروهای بسیجی انجام گرفت ولی مرحله بکارگیری و انجام مأموریت ، جنبه عملی به خود نگرفت.

هدف از تشکیل بسیج و آموزش مردم، فراهم کردن زمینه و بستر دفاع در برابر تجاوز بود. هنوز از نوع، میزان و چگونگی تجاوز اطلاعات کافی در دست نبود. بنابراین هدف گذاری و برنامه ریزی بسیج، یک پیش بینی منطقی به حساب می آمد.

قسمت اول عمر بسیج ، بیشتر از نظر رویکرد دارای اهمیت بود. یعنی در این دوره، شرایطی فراهم آمد که بر اساس دیدگاه امام راحل (ره) پیرامون ضرورت تشکیل بسیج، اهداف بسیج و برنامه های آن زمینه کارکرد نظامی و دفاعی را بوجود آورد. ولی دستاورد مهم این مقطع، رویکرد مشترک به بسیج بود که دولت و ملت به ایجاد سازمان بسیج برای دفاع از انقلاب اسلامی پی برده بودند و از این جهت دیدگاههای دوگانه یا چندگانه مشاهده نمی شود. وحدت نظر و نگاه واحد، مشخصه مقطع اول عمر بسیج به حساب می آید.

پاره دوم این مقطع ، با شروع جنگ تحمیلی آغاز می شود که نیروهای آموزش دیده به صورت داوطلب به سوی جبهه ها حرکت می کنند و در جنگهای نامنظم و عملیاتهای کوچک علیه رژیم بعث عراق شرکت می کنند. چندان مهم نبود که نیروهای بسیجی و مردمی تحت چه سازمان و تشکیلاتی بسیج می شوند، نحوه اعزام آنان چگونه است، برنامه ریزی بسیج چگونه صورت می پذیرد و در عرصه نبرد، در چه قالب های نظامی سازماندهی می شوند، چگونه می جنگند و با چه ابزاری نبرد می کنند. آنچه مهم بود اینکه انگیزه دفاع مردمی و بسیج نظامی بسیار بالا بود و برای دفع متجاوز باید اقدام کنند و با سلاح یا بدون سلاح، جنگ را در زندگی خود وارد کردند.

اندکی از آغاز جنگ نگذشته بود که بسیج نیروها به عهده سپاه پاسداران گذاشته شد.

بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، در تاریخ دی ماه 1359، تشکیلات بسیج مستضعفین به سپاه پاسداران و انقلاب اسلامی محول گردید و سازمان بسیج ملی منحل شد.

به استناد ماده 9 اساسنامه سپاه، مصوب 1361 برنامه ریزی، سازماندهی ، اداری، فرماندهی و اجرای آموزشهای عقیدتی – سیاسی و نظامی اعضای بسیج مستضعفین به عهده سپاه پاسداران گذاشته شد و هدف از تشکیل واحد بسیج مستضعفین ایجاد تواناییهای لازم در کلیه افراد معتقد به قانون اساسی و اهداف انقلاب اسلامی، به منظور دفاع از کشور، نظام جمهوری اسلامی و همچنین کمک به مردم هنگام بروز بلایا و حوادث غیرمترقبه داشته شد. سپاه پاسداران که مسؤولیت امنیت داخل کشور را بر عهده داشت، با شروع جنگ به کمک ارتش جمهوری اسلامی ایران شتافت و از اولین روز جنگ ، عرصه نبرد را حوزه مأموریت خود در نظر گرفت و با پیوست واحد بسیج مستضعفین ، اعزام نیروهای بسیجی به جبهه ها از طریق سپاه پاسداران انجام می گرفت. در نتیجه برنامه ریزی برای آموزش، اعزام، بکارگیری و تجهیز، نسبت به اوایل جنگ، حالت بهتری به خود گرفت. از این زمان کارکرد دفاعی و نظامی نیروهای بسیجی تعریف دقیق تری به خود گرفت و رویکرد بسیج تا سال 1360، جنبه عملی، عینی و واقعی به خود گرفت و نیروهای بسیجی جزء نیروهای اصلی عمل کننده در مناطق جنگی به حساب می آمدند. اقدامات بسیجیان همرزم پاسداران، کارکردی مثبت و سازنده از خود به جای گذاشت زیرا عمده نیروهای اعزامی به جبهه، از میان افراد ذخیره و ویژه بسیج بوده که از نظر رفتار و عملکرد، شباهت زیادی با پاسداران انقلاب اسلامی داشته اند.


ادامه مطلب



[ پنج شنبه 27 آبان 1395  ] [ 9:26 PM ] [ احمد ]
نظرات 0

 

 

امام خمینی (ره) در پنجم آذر سال 1358، فرمان تشکیل بسیج را صادر می کنند:

 

« باید همه قوایمان را مجتمع کنیم. برای نجات دادن یک کشور، باید اگر مسائلی برای ما پیش بیاید، هر چه هم سخت باشد تحمل کنیم... قوای خودتان را مجهز بکنید و تعلیمات نظامی پیدا کنید و به دوستانتان هم تعلیم دهید... مملکت اسلامی همه اش باید نظامی باشد و تعلیمات نظامی داشته باشد. همه جا باید این طور بشود که یک مملکتی بعد از چند سالی که بیست میلیون جوان دارد، بیست میلیون تفنگدار داشته باشد و بیست میلیون ارتش داشته باشد.... »

 

 

 

حضرت روح الله موسوی خمینی (ره):

 

« بسیج شجره طیبه و درخت تناور و پر ثمری است که شکوفه های آن بوی بهار وصل و طراوت یقین و حدیث عشق می دهد، بسیج مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش بر گلدسته های رفیع آن، اذان شهادت و رشادت سر داده اند. بسیج میقات پا برهنگان معراج اندیشه پاک اسلامی است که تربیت یافتگان آن، نام ونشانی در گمنامی و بی نشانی گرفته اند. بسیج لشکر مخلص خداست که دفتر تشکیل آن را همه مجاهدان از اولین تا آخرین امضا نموده اند. من همواره به خلوص و صفای بسیجیان غبطه می خورم و از خدا می خواهم تا با بسیجیانم محشور گرداند، چرا که در این دنیا افتخارم این است که خود بسیجی ام. »

 

« شما آیینه مجسم مظلومیت ها و رشادت های این ملت بزرگ، در صحنه نبرد و تاریخ مصور انقلابید. شما فرزندان مقدس و پرچمداران عزت مسلمین و سپر حوادث این کشورید. شما یادگاران و همسنگران و فرماندهان و مسؤولان بیداردلانی بوده اید که امروز در قرارگاه محضر حق مأوا گزیده اند. من به طور جد و اکید می گویم که انقلاب و جمهوری اسلامی و نهاد مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که بحث از بزرگ ترین سنگرهای دفاع از ارزش های الهی نظام ما بوده و خواهد بود، به وجود یکایک شما نیازمند است چه صلح باشد و چه جنگ. »

 

« سنگ بنای بسیج بر حکم فقهی و جهادی استوار است؛ جهادی که مبتنی بر روحیه دفاعی باشد و نه تهاجمی یا جهان گشایی، بسیج در نظر امام مولودی جدید است که کارشناسان جهانی نمی توانند آن را بشناسند، هر گاه قوه ایمان در ملتی زنده شود، همگان را به قیام الله فرا می خواند و می تواند سرتاسر یک کشور را بسیج نماید، معیار حرکت بسیج هم همین اسلام و درک مفاهیم عالیه آن است.»

 

« اگر بر کشوری ندای دلنشین بسیجی طنین اندازد، چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد گردید والا هر لحظه باید منتظر حادثه باشیم.»

 

« باید بسیجیان جهان اسلام در فکر ایجاد حکومت بزرگ اسلامی باشند و این شدنی است، چرا که بسیج منحصر به ایران نیست، باید هسته های مقاومت را در تمامی جهان به وجود آورد ودر مقابل شرق و غرب ایستاد... من دست یکایک شما پیشگامان رهائی را می بوسم و می دانم که اگر مسئولین نظام اسلامی از شما غافل شوند به آتش دوزخ الهی خواهند سوخت. بار دیگر تاکید می کنم که غفلت از ایجاد ارتش بیست میلیونی، سقوط در دام دو ابرقدرت جهانی را به دنبال 

 

 خواهد داشت....»

 

 

 

 

 

حضرت سید علی خامنه ای (حفظ الله):

 

« بسیج افتخار است و بسیجی مفتخر به آن »

 

« بسیج یکی از برکات انقلاب و از پدیده های بسیار شگفت آور و مخصوص این انقلاب است.»

 

« اگر بخواهیم بسیج را در یک تعریف کوتاه معرفی کنیم باید بگوئیم بسیج عبارت است از مجموعه ای که در آن پاکترین انسانها، فداکارترین و آماده به کارترین جوانان کشور، در راه اهداف عالی این ملت و برای رسیدن و به خوشبختی رساندن این کشور،جمع شده اند.»

 

« بسیج در حقیقت مظهر یک وحدت مقدس میان افراد ملت است.»

 

 


ادامه مطلب



[ پنج شنبه 27 آبان 1395  ] [ 9:25 PM ] [ احمد ]
نظرات 0

فلسفه تشكیل بسیج

 

 

تاریخچه تشكیل بسیج

بسیج یك حركت اجتماعی است كه در هر جامعه ای با توجه به فرهنگ آن جامعه و به اشكال مختلفی در اثر شرایط خاص بوجود می آید . حتی در دوران صدر اسلام نیز به هنگام حمله كفار و منافقین علیه مسلمانان زمانی كه فرمان تشكیل نیروی مبارز علیه آنها داده می شود مسلمانان داوطلبانه در مساجد گردهم می آمدند تا توان خود را از نظر نیروی انسانی و تجهیزات نظامی برای مقابله با دشمنان اسلام بسیج كنند .
امام خمینی (ره) در این رابطه چنین می فرمایند :
« قضیه بسیج ، همان مساله ای است كه در صدر اسلام بوده است این مساله جدید نیست ، در اسلام سابقه داشته است و چون مقصد ما اسلام است ، باید هر جوانی یك نیرو باشد برای دفاع از اسلام و همه مردم و هر كسی در هر شغلی كه هست مهیا باشد برای جلوگیری از كفر و هجوم بیگانگان » .
( پرتو خورشید ، مركز مطالعات )
در طول تاریخ اسلام و ایران همواره دشمنان سعی كرده اند به اشكال مختلف از پیشرفت و ترقی مسلمانان جلوگیری كنند .
انقلاب اسلامی ایران كه الهام گرفته از اسلام ناب محمدی (ص) بوده از نخستین روزهای پیروزی با توطئه های گسترده و سازمان یافته دشمنان اسلام روبرو گردید . عظمت اهداف انقلاب و گستردگی توطئه های دشمنان ، ایجاب می كرد كه برای حفظ و سیانت از انقلاب اسلامی و ارزشها و اهداف آن در برابر شبیخون ابرقدرتها دفاع كند بنابراین بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را درون اقشار میلیونی به طور خودجوش ، حركتی در جهت حفظ و حراست دست آوردهای انقلاب و پیروزی بزرگی كه نصیب امت اسلامی شده بود ، بوجود آمد . و بنابراین بسیج در دو مرحله شكل گرفت .
 

 

تشكیل بسیج پس از پیروزی انقلاب اسلامی

در این رابطه پیدایش بسیج در دو مرحله قابل توجه است :
1- بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد حركتی فرهنگی بودیم كه به واقع درجهت حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی مان به شمار می آید و در این مسیر شاهد تشكیل ارگانها و هسته های انقلابی نظیر سپاه ، كمیته های انقلاب و غیره بودیم كه نقش مردم در این حركت و تلاش چشمگیر و موثر بود به نظر می رسد بعد از رشد این نهادها مردم به این فكر می افتند
كه بایستی جهت كسب آمادگی در مقابله با دشمنان انقلاب آموزشهای رزم نظامی را ببینند و طبیعتا حركتی به نام بسیج در پایگاه ها و مساجد بوجود می آید كه آموزشهایی هم داده می شود..
2- مرحله دوم مصادف است با تصرف جاسوسخانه آمریكا كه با اشغال این لانه فساد توسط دانشجویان مسلمان پیرو خط امام شیطان بزرگ برای نجات خود از وضعیت موجود به توطئه هایی علیه جمهوری اسلامی دست زد‌ ، از جمله حمله نظامی به طبس ، غافل از اینكه شن ها مامور الهی شده و این توطئه را خنثی كردند یا مثلا حصر اقتصادی كه این توطئه هم خود عاملی شد برای حركت هرچه بیشتر مردم در جهت خودكفایی جمهوری اسلامی ایران ، ترور شخصیت های اسلامی ، كودتا و حركتهای مذبوحانه گروهكهای چپ و راست ، « الحمد الله الذی حعل اعداءنا من الحمقا » ؛ خدا را شكر كه دشمنان ما را از احمق ها قرار داد و از حماقت آنها همین بس كه سنت « لا یتغیر الهی اینست كه صالحان و شایستگان وارثین اصلی زمین هستند ولی آنها غافلانه هر لحظه در پی تدارك حیله جدیدی بوده و هستند و امام همیشه در جهادمان با دید وسیع و پیامبرگونه شان بخوبی دریافته بودند كه شیطان بزرگ بیكار نمی نشیند لذا در 5 آذرماه 1358 تشكیل ارتش 20 میلیونی را صادر فرمودند . در این فرمان حركتهایی را كه به نام بسیج در جامعه مطرح بود تسریع نموده و انسجام بخشیدند و از آن تاریخ بود كه مسوولین به این فكر افتادند كه سازمانی به نیروهای موجود در جامعه بدهند و در پی فرمان امام امت ، زن و مرد ، پیر و جوان از نوجوان 12 ساله تا پیر 70 ساله عاشقانه فرمان رهبرشان را لبیك گفتند

 

تعریف بسیج

بسیج به لحاظ لغوی به معنای سامان و اسباب ساز و سازمان جنگ : عزم و اراده ، آماده سفر شدن و آماده ساختن نیروهای نظامی یك كشور برای جنگ می باشد . ( دهخدا ، 1372 )
به نظر ما بسیج یك حركت منظم و سارمان یافته اجتماعی است كه با توجه به فرهنگ هر جامعه و به اشكال مختلفی در اثر شرایط خاصی مانند جنگ ، حوادث غیر مترقبه و حتی در زمان صلح و آرامش به صورت آماده باش بوجود می آید .
در جامعه ما نیز بسیج یك نهاد اجتماعی است . همانند خانواده كه به صورت عضوی از ساخت و نظام اجتماعی جامعه است به شمار می آید ، نهادی كه با هدف پاسداری از ارزشها و آرمانهای انقلاب اسلامی بوجود آمده است و انحلال آن جز در صورت انحلال جامعه اسلامی قابل تصور نیست .
در اساسنامه بسیج مستضعفین ، بسیج را به این صورت تعریف كرده اند :
« بسیج نهادی است تحت فرماندهی مقام معظم رهبری كه هدف آن نگهبانی از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن و جهاد در راه خدا و گسترش حاكمیت قانون خدا در جهان طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران و تقویت كامل بنیه دفاعی از طریق همكاری با سایر نیروهای مسلح و همچنین كمك به مردم هنگام بروز بلا و حوادث غیر مترقبه می باشد . » ( سپاه از دید قانون 1362 )
 

 

هدف از تشكیل بسیج

آرمان والا و ایده بلند و هدف عالی انقلاب اسلامی ما را چنین می سزد كه از چار چوب مرزهای ایران بگذرد و دروازه های ملل محروم و توده های مظلوم و مستضعف جهان را بگشاید و پیام آرامش بخش و رسالت انسانی و رهائی بخش خویش را بگوش جان آنها برساند و زمینه های حكومت عدل الهی و جهانی امام عصر (عجل الله فرجه) را آماده سازد . و از این روی ، بسیج تمامی نیروهای فعال و آمادگی جهت تحقق این آرمان ارزنده انسانی ، امری ضروری و طبیعی به نظر می آید .
و از اینجا بود كه امام خمینی (ره) این قلب تپنده انقلاب و پیام آور آزادی و كرامت و هویت اسلامی و انسانی این قرن جهت مبارزه همه جانبه با آمریكای جهانخوار كه هر روز برای گسترش تجاوزات و سبعیت خویش ، چنگ و دندان نشان می دهد و در رویارویی با همه ابرقدرتهای تجاوزگر و تیز ، رشد انقلابی نهضت اسلامیمان روز 5/8/58 را بسیج عمومی اعلام فرمودند و هدف از تشكیل بسیج را گفتند كه « مملكت اسلامی باید همه اش نظامی باشد و تعلیمات نظامی داشته باشد » و در حالت كلی می توان گفت كه هدف از تشكیل بسیج را قرآن بیان نموده و در سوره توبه آیه 40
می فرماید: « ‌انفروا خفاقا و ثقالا و جاهدوا باموالكم و انفسكم فی سبیل الله ذلكم خیر لكم ان كنتم تعلمون » ؛ با كیفیت مختلف حركت كنید و كوچ كنید در حالیكه با بار سبك هستید . مجهز باشید و جهاد كنید با مال و جانتان در راه خدا ، و یكی دیگر از هدف تشكیل بسیج را بازوی ولایت فقیه دانسته و تك تك اعضای بسیج را سلول های بافت ولایت فقیه می دانیم . بهر حال هدف از تشكیل بسیج را جذب آموزش ، سازماندهی نیروهای مردمی دانسته و اصلی ترین مساله بسیج ، بكارگیری نیروهای مردمی در ماموریتهای محوله با توجه شرایط سنی بسیجیان اعم از دانش آموزی ، دانشجویی ، كارگری ، كارمندی ، عشایر و غیره می باشد تشكیلات بسیج به علت ساخت مردمی از یك طرف و گستردگی آن از طرف دیگر باید طوری تنظیم شود كه هم در زمان صلح و هم در زمان جنگ بتواند كارآیی لازم را داشته باشد .
 

 

اهمیت و ضرورت تشكیل بسیج

دفاع از مقدسات و ایدئولوژی اسلام ایجاب می كند كه در مقابل خطراتی كه آن را تهدید می كند به گونه ای منطقی و شیوه ای صحیح با آن خطر برخورد كرد . امام خمینی (ره) در مورد اهمیت و ضرورت تشكیل بسیج فرمودند : « دفاع از اسلام و كشورهای اسلامی امری است كه در مواقع خطر ، تكلیف شرعی و الهی و ملی است و برتمام قشرها و گروهها واجب است » .
همچنین اصل پیشگیری ایجاب می كند كه امت اسلامی برای مقابله با هر گونه خطر احتمالی از سوی دشمنان اسلام در آماده باش كامل بسر برده و آمادگی دفاعی برای هرگونه خطری كه اسلام را به مخاطره افكند را داشته باشند . فرمان صریح قرآن كریم در آیه شریفه « واعدوا لهم ما استطعتم من قوه » كه برای ترسانیدن دشمنان خدا و اسلام و امت اسلامی آمده است دال بر صحت این ادعا می باشد . از اینروست كه می بینیم در سفارشات اولیای اسلام نیز بر آماده بودن برای خطرات احتمالی بسیار تاكید شده است و از مسلمانان خواسته اند كه درهنگام خواب وصیت نامه و شمشیر را در زیر سر قرار بدهند و این نیست جز فرمان آماده باش برای لقاء الله و همچنین برای دفاع از دین خدا ، لذا سلاله نبوت ، رهبر راحل انقلاب اسلامی در این مورد خطاب به امت اسلامی فرموده اند : « مملكت اسلامی باید همه اش نظامی باشد و تعلیمات نظامی داشته باشد یكی از ابواب فقه باب رمی است . باب تیراندازی است ، آنوقت تیراندازی بوده حالا هم تیراندازی هست به یك طور دیگری » در اسلام با اینكه رهان ، یعنی یك چیزی را بگذارند برای چیزی كه نظیر قمار بازی می شود حرام است برای تیراندازی حرام نیست ، برای اسب دوانی حرام نیست .
سبق و رمایه یكی از مسائل فقه است برای اینكه همه افراد مستحب است كه سواری یاد بگیرند . حالا اتومبیل سواری و رانندگی را یاد بگیرند . و برای همه است كه تیراندازی را یاد بگیرند ، فنون جنگی را یاد بگیرند . باید ملت ما جوانهایشان مجهز باشند به همین جهاز و علاوه بر جهاز دینی و ایمانی كه دارند مجهز به جهازهای مادی و اسلامی هم باشند و یاد گرفته باشند . اینطور نباشد كه یك تفنگی كه دستشان آمد ندانند كه با آن چه كنند . باید یاد بگیرند و یاد بدهند . جوانها را یادشان بدهید همه جا . حضرت امام اضافه می كنند كه باید اینطور شود كه یك مملكتی بعد از چند سالی كه 20 میلیون جوان دارد 20میلیون تفنگدار داشته باشد و 20میلیون ارتشی داشته باشد » .( پیام انقلاب شماره 72 )
 

 

اهمیت و ضرورت تشكیل بسیج در جمهوری اسلامی ایران

بعد از تسخیر انقلابی لانه جاسوسی آمریكا انتظار آن می رفت كه از سوی دشمن شماره یك یعنی آمریكای جهانخوار توطئه ها و تحریكها بر ضد این كشور انقلابی شدت یافته و با گسترش آنها زمینه را برای دخالت نظامی آماده نماید ، تا با حمله مسلحانه به ایران و انقلاب اسلامی ، رژیم مردمی جمهوری اسلامی را از پای در آورد ، و حاكمیت طاغوت را دوباره برقرار سازد . بنابراین مشخص بود كه در این جنگ جدید امت اسلام نمی تواند فقط و فقط از مشت خویش استفاده كرده و به دفاع برخیزد بلكه ضرورت مسلح شدن و آموزش نظامی دیدن برای همه مشخص بود و احساس می شد كه اگر همه مردم وارد صحنه نشوند و با كیفیت و طرز كار سلاحها آشنایی نداشته باشند نمی توانند این سلاح ها را علیه شیطان بزرگ بكار گیرند . از اینرو تشكیل بسیج در تمام قشرها ( دانش اموزی ، دانشجویی ، كامند، كارگری ، عشایری و ... ) به شكل وسیعی صورت گرفت و امام امت فرمان تاریخی تشكیل بسیج عمومی را صادر و در رابطه با ضرورت آن چنین فرمودند : « الان در راس همه مسائل اسلامی ما قضیه مواجهه با آمریكاست . باید تمام تجهیزات ما بطرف این دشمن باشد. مبادا یك وقتی یك تبلیغات سویی بشود و نظرهای ما تشتت پیدا بكند و افكارمان افكار مختلف بشود ... باید الان همه افكار ها یك چیز باشد . چطور در ان وقتی كه ما مواجه با این قدرت شیطانی داخلی بودیم هیچ دیگر تشتتی در كار نبود . همه با هم یك فكر داشتید و الله اكبر می گفتید و مقابله با یك چنین قدرتی می كردید شما الان می دانید كه مقابله ما با یك قدرتی است كه قدرتش صدها برابر زیادتر از آن قدرت قبلی است . شما امروز یك چنین حالی دارید و مملكتمان یك چنین حالی دارد . مملكت شما الان یك حالی دارد كه اگر دیر بجنبیم برای همیشه تا آخر از بین رفته ایم . همه باید یكصدا باشند .سرو صدای امروز حفظ مقابله با آمریكاست ... باید همه قوایمان را مجتمع كنیم برای نجات دادن این كشور باید اگر مسائلی برایمان پیش بیاید هرچه هم سخت باشد تحمل كنیم . باز هم من تكرار می كنم كه بدانید شما با یك قدرتی مواجه هستید كه اگر غفلت بشود مملكتتان از بین می رود ، غفلت نباید بكیند غفلت نكردن به این است كه همه قوا را و هرچه فریاد دارید بر سر آمریكا بكشید ، هرچه تظاهرات بر ضد آمریكا بكنید قوای خودتان را مجهز بكیند و تعلیمات پیدا كنید و به دوستانتان تعلیم بدهید » ، كه امام (ره) دقیقا با فرمایشات پیامبرگونه خود ضرورت تشكیل بسیج را ترسیم نمودند .


ادامه مطلب



[ پنج شنبه 27 آبان 1395  ] [ 9:21 PM ] [ احمد ]
نظرات 0
.: Weblog Themes By themzha :.

تعداد کل صفحات : 28 :: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 >

درباره وبلاگ


استان خراسان رضوی:شهرستان مشهدمقدس

آمار سايت
كل بازديدها : 3486597 نفر
تعداد نظرات : 49 عدد
تاريخ ايجاد وبلاگ : پنج شنبه 14 خرداد 1394  عدد
كل مطالب : 13380 عدد
آخرين بروز رساني : یک شنبه 3 فروردین 1399 
کد موزیک آنلاین برای وبگاه
امکانات وب