کد ِکج شدَنِ تَصآویر

کداهنگ برای وبلاگ

چشمه سلطان ولی کریز
چشمه سلطان ولی کریز
 
نويسندگان

 

 

"بنام خداوندبخشنده ی مهربان" 

 


تصاوير/ حاج غلامحسين اسماعيلي كريزي

 

 

 

[تصوير:  39040111544260364927.gif]

 

 

 

 

 

 

  مرحوم حاج غلامحسین فرزندمرحوم کربلایی اسماعیل،کربلایی رفیع

 

 

گل صميميت

 

"رزمنده وبسیجی دوران دفاع مقدس مرحوم

 

 

 

 

 

حاج غلامحسین اسماعیلی کریزی /تصاویر"

 

 

 

 شادی روح رزمنده وبسیجی دوران دفاع مقدس

 

 

 

 

 

مرحوم مغفورحاج غلامحسین اسماعیلی کریزی  

 

 

 

 

 

    صلـــــوات

 

 

 

 

 

که بیست ونهم اردیبهشت ماه مصادف می شودبا   

 

 

 

 

 

 

 

"بیست ویکمین سالگرد ارتحال ایشان "

 

 

 

 

 

 

 

 روحش شاد ویادش گرامی باد.

 

 

 

 

 

  ولادت:1302"هجری شمسی"        

 

 

 

 

 

  رحلت:" هجری شمسی"29/02/1374       

 

 

 

 

 

 

 

محل دفن :روستای کریز گلزارشهدای معظم روستا

 

 

 

************************

 

 

AKSGIF.IR- rasool akram mohammad gifتصاوير متحرك حضرت محمد (ص)

 

 

 

 

******************************

 

 

 

بسم الله الرحمن الرحيم رنگي،بسم الله رنگي،بسم الله زيبا رنگي،عكس مذهبي،تصاوير بسم الله رنگي،تصوير بسم الله رنگي

*************************

 

 

   اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلي عَلِيِّ بْنِ مُوسَي الرِّضَا الْمُرْتَضَي

 

 

 

 

 

 

 

الْاِمامِ التَّقِيِّ النَّقِيِّ وَ حُجَّتِكَ عَلي مَنْ فَوْقَ الْاَرْضِ

 

 

 

 

 

 

 

وَ مَنْ تَحْتَ الثَّري اَلصِّدّيقِ الشّهيدِ صَلاةً

 

 

 

 

 


كَثيرَةً تامَّةً زاكِيَةً مُتَواصِلَةً مُتَواتِرَةً 

 

 

 

 

 

 

 

مُتَرادِفَةً كَاَفْضَلِ ما صَلَّيْتَ عَلي اَحَدٍمِنْ اَوْلِيائِك 

 

 

 

 

 

****************************

 

 

 

 

 


 *************************

 

تصاوير/ حاج غلامحسين اسماعيلي كريزي

 

 

 

مرحوم مغفور حاج غلامحسین اسماعیلی کریزی
  •  

 

 

 

 

 

 

 

*****************************

 

 

 

 پدرم دیده بسویت نگران است هنوز* 

 

 

 

      

 

 

 

    غم نادیدن تو بارگران است هنوز*   

 

 

 

 

 

 

 

        آنقدرمهرو وفابرهمگان کردی تو*     

 

 

 

 

 

 

 

   نام نیکت همه جا ورد زبان است هنوز*

 

 


***********************************

 

 

http://www.pro.uploadpa.com/?file=1431917274168446_DSC_0162~2~2.jpg

 


*******************************

 

http://www.pro.uploadpa.com/?file=1431915771168442_DSC_0008.JPG

 


****************************

 

 


http://www.pro.uploadpa.com/?file=1431915865168443_DSC_0024.JPG

 

******************************

 


http://www.pro.uploadpa.com/?file=1431916003168444_DSC_0046.JPG

 


* ************************   

 

 

 

http://www.pro.uploadpa.com/?file=1431916102168445_DSC_0034.JPG

 


* ******************************   

 

 

 

 

استان خراسان رضوي ،شهرستان كاشمر،بخش كوهسرخ ،روستاي كريز

 

 

 

 

 

 

 

br

 

 

 

 


احمداسماعیلی کریزی//بیست ونهم  اردیبهشت ماه سال

 

 

 

یکهزاروسیصدونودوپنج هجری شمسی

 

 


ادامه مطلب



[ سه شنبه 28 اردیبهشت 1395  ] [ 3:38 PM ] [ احمد ]
نظرات 0

در برابر تعرض در محیط کار چه کنیم؟  

 

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که بیرون از خانه، مردی حریم خصوصی تان را نقض کرده و به شما آزار برساند. این آزار که می تواند شکل های مختلفی داشته باشد
 
شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که بیرون از خانه، مردی حریم خصوصی تان را نقض کرده و به شما آزار برساند. این آزار که می تواند شکل های مختلفی داشته باشد، در درجه اول احساس امنیت تان را زیر سوال می برد، سپس برای برقراری دوباره احساس امنیت، شما را به تکاپو می اندازد و بعد با ترکش هایی که از خود به جا می گذارد، بقیه روزتان را خراب می کند. در این مقاله سه نمونه از موقعیت های آزار به همراه روش های مواجهه و مقابله با آن ها را، در قالب سه موقعیت داستانی برایتان بازگو می کنم.

داستان اول: آغاز سفر

صبح یک روز بهاری ست. زن جوانی به نام زهره به قصد رفتن به محل کار از خانه بیرون می زند، در مسیرش تا ایستگاه تاکسی از محلی گذر می کند که رفت و آمد چندانی در آن نیست. در همین حین یک مرد رهگذر در حین عبور از کنارش کلمه ناشایستی به او می گوید...

مزاحمان جنسی،تعرض
 
تحلیل داستان: اتفاقی که برای زهره می افتد، یکی از رایج ترین انواع آزار در بین خانم ها به خصوص زنان جوان است که در روان شناسی «آزار کلامی» و در زبان عامه به عنوان «متلک گویی» شناخته می شود. با این که در این شکل از آزار مانند دیگر شکل های آن، نوعی خشونت نسبت به فرد قربانی اعمال می شود، اما به دلایلی مثل گذرا بودن و یا وارد نکردن آسیب جسمانی به قربانی، از لحاظ روان شناسی فرد چندان توجهی به آن نمی کند.

در برابر متلک چه کنیم؟

ناآگاهی از شیوه های صحیح مدیریت خود در مواجهه با این موقعیت می تواند پیامدهای آن را بدتر کند.

1- به خودتان اعتماد کنید. اجازه ندهید احساس ناامنی، اعتماد به نفس و خودکنترلی شما را ضربه فنی کند. به توانایی تان برای عبور بی دردسر از این موقعیت اعتماد کنید و آرامش را به خودتان هدیه کنید.

2- پاپیچ مزاحم نشوید! مزاحمان کلامی اغلب زمانی به سراغ شما می آیند که تنها هستید و در مکان و یا زمان خلوتی قرار دارید. در این موقعیت که کمترین شانس را برای دفاع از خودتان دارید، از توقف کردن و یکه به دو کردن با آن ها بپرهیزید.

3- بی محلی کنید. این گروه از آزارگران، طالب توجه  جنسی هستند. اگر این توجه را ول به صورت منفی به آن ها بدهید ممکن است تقویت بشوند و مزاحمت بیشتری برای شما ایجاد کنند. یادتان باشد بی توجهی بدتر از توجه منفی است. پس آزار آن ها را با بی توجهی تلافی کنید.

4- فقط روی خودتان حساب کنید. اگر مزاحمت در جای شلوغی برایتان اتفاق  افتاد، به امید کمک دیگران، جار و جنجال راه نیندازید، چون مردم به خانمی که با یک مرد درافتاده اغلب نگاه خوبی ندارند و کمک چندانی به او نمی کنند. پس فقط روی توانایی های خودتان حساب کنید.

5- موقعیت تان را تغییر بدهید. از محلی که شخص مزاحم حضور دارد دور شوید و به جای امن تری بروید.

6- کمک بخواهید. اگر فرد مزاحم دست بردار نیست، از کسی که می تواند به شما کمک کند و یا از پلیس، بخواهید که در محل حاضر شود.

داستان دوم: مسیر

لیلا، دانشجوی سال دوم، در تاکسی نشسته و در صفحه گوشی اش غرق شده است که ناگهان احساس می کند چیزی قلقلکش می دهد، به سمت آن نگاه می کند...

مزاحمان جنسی،تعرض
 
تحلیل داستان: مزاحمتی که لیلا با آن مواجه می شود کمتر از موقعیت زهره شایع است و در روان شناسی با نام «مالش دوست» شناخته می شود. مالش دوستی موقعیتی است که یک مرد غریبه بدن یک زنِ از همه جا بی خبر را لمس می کند و در طی لحظات لمس پیش خود تصور می کند که با قربانی یک رابطه انحصاری دارد.

این مزاحمت معمولا خیلی کوتاه است چرا که فرد مزاحم زود متوجه می شود باید موقعیت را ترک کند. اغلب، مردهای جوان این مزاحمت را ایجاد می کنند و جاهای تنگ و شلوغ مثل تاکسی، اتوبوس، مترو، داخل آسانسور و... را برای مقصودشان انتخاب می کنند.

در برابر تعرض بدنی چه کنیم؟

برای مواجهه با لمس کنندگان این کارها را انجام دهید:

1- به زبان بیایید. مزاحمان مالش دوست، اغلب آدم هایی منفعل و منزوی هستند که از راه لمس کردن قربانی خود، احساس می کنند بر او قدرت و تسلط دارند. اگر سکوت کنید، این تصور او را تایید کرده و خودتان را در موقعیت آزار نگه داشته اید.

2- صریح و قاطع باشید. نگویید «ببخشید، لطفا و...»، بلکه با قاطعیت و صراحت به او نگاه کنید و درباره رفتارش به او تذکر بدهید.

3- شما بی گناهید. مالش دوست فرد مزاحم، تقصیر شما نیست پس وقت تان را با جست و جوی علت در ظاهر و رفتارتان تلف نکنید.

4- احساس تان را بیان کنید. با یک فرد قابل اعتماد درباره اتفاق و احساسات بدی که پیدا کرده اید صحبت کنید.

داستان سوم: مقصد

نغمه مدتی است که متوجه تغییراتی در رفتار فلان همکارش شده اما مبنا را بر بی توجهی قرار داده است تا اینکه یک روز بعدازظهر، در حالی که ساز رفتن را می زند، آن فرد جلویش را می گیرد و حرف های نامربوطی می زند...

مزاحمان جنسی،تعرض
 
تحلیل داستان: مزاحمت در محیط کار، تحصیل، درمان و... معمولا از طرف کسی به وجود می آید که برای قربانی آشناست، به همین دلیل روی احساس امنیت و اعتماد او اثر ویژه ای می گذارد. شوخی ها، داستان ها و کنایه های جنسی، اظهارنظر درباره ظاهر فرد، دادن پیشنهادهای جنسی، اصرار به ملاقات های بیرون از محل کار، سوالات بیجا درباره زندگی شخصی و جنسی، چشم چرانی کردن و لمس کردن از جمله آزارهایی هستند که در محیط کار، تحصیل و درمان می توانند ایجاد شوند.

در برابر تعرض در محیط کار چه کنیم؟

در موقعیت پیچیده اما رایج تعرض جنسی در محل این کارها را انجام دهید:

1- تحمل کردن، همیشه ارزشمند نیست. به مزاحمتان با قاطعیت و صراحت بگویید که از رفتارش ناراحت و ناراضی هستید. اگر سکوت کنید، او آن را حمل بر رضایت یا ناتوانی شما می کند و به رفتارش ادامه می دهد.

2- ایراد از شما نیست. اگرچه ظاهر می تواند احتمال مزاحمت را افزایش بدهد، اما معمولا ایراد از فرد قربانی نیست، چرا که این موقعیت برای گروه های مختلفی از خانم ها اتفاق می افتد. پس بابت این قضیه احساس گناه نکنید.

3- نقش قربانی را بازی نکنید. بازی کردن نقش قربانی باعث می شود که در موقعیت آزار باقی بمانید و مزاحمت به دفعات برایتان تکرار شود.

4- خودتان را در آغوش بگیرید. بعد از آزار دلتان می خواهد خودتان را نادیده بگیرید، خودتان را سرزنش کنید و به نوعی خود را بابت گناهِ نکرده تنبیه کنید. این کارها باعث می شوند که بیشتر در باتلاق استیصال فرو بروید و آسیب پذیرتر شوید.

5- موقعیت تان را عوض کنید. اگر گفت و گو موثر واقع نشد، بهترین کار را بکنید؛ از آن محیط دور شوید.

منبع :
ماهنامه سپیده دانایی

ایران مطلب


ادامه مطلب



[ سه شنبه 28 اردیبهشت 1395  ] [ 6:07 AM ] [ احمد ]
نظرات 0

بهترین و بدترین کشورهای جهان برای سالمندان  

 

 

ترجمه مجتبی پارسا: ان جی اوی بین المللی HelpAge در سال 2015، وضعیت اجتماعی و اقتصادی افراد مقیم در 96 کشور را رتبه بندی کرده است
 
 ترجمه مجتبی پارسا: ان جی اوی بین المللی HelpAge در سال 2015، وضعیت اجتماعی و اقتصادی افراد مقیم در 96 کشور را رتبه بندی کرده است. این رتبه بندی بر اساس 4 عامل مهم برای افرادی که در حال پیر شدن هستند، ایجاد شده است: امنیت درآمدی، وضعیت سلامت، استخدام و تحصیلات و در نهایت وضعیت کلی محیط برای افراد مسن.با این تفاسیر، کشور سوییس امسال از کشور نروژ پیشی گرفته و در مقام اول یعنی بهترین کشور برای زندگی سالمندان قرار گرفت. همچنین کشور افغانستان برای سومین سال متوالی، در جایگاه بدترین کشور برای افراد سالمند قرار گرفت.

بدترین کشورهای جهان،سالمندان
 
پیش بینی می شود که جمعیت افراد 60 سال و بالاتر، در سال 2050، بیش از دو برابر شود. در واقع در کمتر از 40 سال دیگر، جمعیت سالمندان (60 سال به بالا) بیش از یک پنجم جمعیت کل جهان خواهد رسید. بنابراین، بررسی این موضوع اهمیت وثیقی دارد که وضعیت زندگی سالمندان، در هر یک از کشورها، به چه نحوی است. در ذیل، لیست 5 کشوری که در جایگاه آخر قرار گرفته اند، به اضافه 5 کشور برتر ذکر شده است.


5- پاکستان

جمعیت کل: 186.3 میلیون نفر

درصد سالمندان (60 سال و بالاتر): 6.6 درصد

میانگین درآمد سالیانه افراد: 4557 دلار

امید به زندگی افراد در سن 60 سالگی: 17 سال


سالمندان 60 سال و بیشتر، در پاکستان انتظار دارند که تنها 17 سال دیگر زندگی کنند. این مقدار، یکی از کمترین مقادیر امید به زندگی در جهان است. اگرچه زندگی کوتاه تر لزوما به معنای زندگی کمتر شادتر نیست اما تنها 46 درصد از افراد 50 ساله و بیشتر پاکستانی معتقدند که از وضعیت زندگی خود راضی هستند و 60 درصد نیز مطمئن بودند که دوستان و خویشاوندانی دارند که در زمان نیاز، به آنها یاری برسانند.

هر دوی این آمارها، جزو کمترین درصدها در میانه کشورهای دیگر است. همچنین تنها 2.3 درصد از سالمندان پاکستانی انتظار داشتند که بعد از بازنشستگی، حقوق منظمی دریافت کنند. آن هم کمترین حقوق بازنشستگی در جهان. مانند بسیاری دیگر از بدترین کشورهای جهان برای سالمندان، پاکستان نیز درگیر جنگ ها و نزاع های منطقه ای است که این موضوع، زندگی را برای ساکنان، خصوصا سالمندان، بسیار دشوارتر می سازد.

4- کرانه باختری و غزه

جمعیت کل: آماری در دست نیست

درصد سالمندان (60 سال و بالاتر): 4.5 درصد

میانگین درآمد سالیانه افراد: 5211 دلار


امید به زندگی افراد در سن 60 سالگی: 18 سال

کرانه باختری و غزه، یکی از پرنزاع ترین مناطق در جهان است و همین موضوع موجب تاثیرات شدید بر روی کیفیت زندگی سالمندان شده است. تنها 41 درصد از ساکنان 50 ساله و بیشتر در این منطقه گفته اند که از وضعیت زندگی خود راضی هستند. تنها 8 درصد از ساکنان 65 ساله و بیشتر، حقوق بازنشستگی دریافت می کنند؛ یکی از کمترین مقادیر در جهان. در کشورهایی که افراد بعد از بازنشستگی امنیت و درآمدی ندارند، دسترسی به شبکه های حمایتی کاری برای استخدام سالمندان بسیار مهم است اما در کرانه باختری و غزه، تنها 29.2 درصد از افراد 55 تا 64 ساله، استخدام شده اند؛ یکی از پایین ترین نرخ های استخدام سالمندان در دنیا.

بدترین کشورهای جهان،سالمندان
 
3- موزامبیک

جمعیت کل: 26.5 میلیون نفر

درصد سالمندان (60 سال و بالاتر): 5.1 درصد

میانگین درآمد سالیانه افراد: 1019 دلار

امید به زندگی افراد در سن 60 سالگی: 16 سال


6 کشور از 10 کشوری که بدترین ها برای سالمندان هستند، در آفریقا قرار دارند – و موزامبیک، یکی از آنهاست. 20 درصد از سالمندان 60 سال و بالاتر در موزامبیک، (1.4 میلیون نفر) در فقر زندگی می کنند. نرخ پایین پوشش حقوق بازنشستگی، احتمالا می تواند تا حدودی میزان بالای فقر را در میان سالمندان این کشور، توجیه کند. تنها 17.3 درصد از سالمندان بازنشسته در این کشور، حقوق بازنشستگی دریافت می کنند. افراد 60 ساله در این کشور، انتظار دارند که تنها تا 16 سال دیگر زنده بمانند. این مقدار، پایین ترین نرخ امید به زندگی در میان کشورها است؛ در حالی که کمی بیش از 5 درصد جمعیت این کشور 60 سال و بالاتر سن دارند، پیش بینی می شود که این رقم در سال 2050، به 6.3 درصد برسد.

2- مالاوی

جمعیت کل: 17.6 میلیون نفر

درصد سالمندان (60 سال و بالاتر): 4.9 درصد

میانگین درآمد سالیانه افراد: 717 دلار

امید به زندگی افراد در سن 60 سالگی: 16 سال


مالاوی با میانگین درآمد سالیانه 717 دلار، یکی از فقیرترین کشورهای جهان است. این مقدار را با میانگین درآ»د سالیانه شهروندان ایالات متحده آمریکا مقایسه کنید که 72 برابر مالاوی است. تنها 4.1 درصد از سالمندان 65 ساله و بیشتر، در مالاوی، حقوق بازنشستگی دریافت می کنند. یکی از پایین ترین نرخ های پوشش حقوق بازنشستگی در جهان، یک نکته مثبت در کیفیت زندگی برای سالمندان در مالاوی، این است که نرخ استخدام سالمندان در این کشور بالا است. در مالاوی، 96.4 درصد افراد 55 تا 64 ساله، استخدام هستند. این مقدار دومین نرخ بالای استخدام سالمندان در میان همه کشورهای جهان است. افراد 60 ساله در این کشور، انتظار دارند که تنها تا 16 سال دیگر زندگی می کنند که این مقدار، یکی از پایین ترین مقادیر امید به زندگی در جهان است.

1- افغانستان

جمعیت کل: 31.3 میلیون نفر

درصد سالمندان (60 سال و بالاتر): 4 درصد

میانگین درآمد سالیانه افراد: 1703 دلار

امید به زندگی افراد در سن 60 سالگی: 16 سال


همه کشورهایی که برای سالمندان، بدترین به حساب می آیند، کشورهایی با درصد نسبتا پایین سالمندان هستند. افغانستان یکی از کمترین نرخ های سالمندان 60 سال و بالاتر را دارد و بدترین کشوری است که برای زندگی سالمندان وجود دارد. افراد 60 ساله در افغانستان، انتظار دارند که تنها 16 سال دیگر زنده بمانند. این مقدار، 7 سال کمتر از میانگین امید به زندگی افراد 60 ساله آمریکایی است. عمر کوتاه تر، لزوما به معنای زندگی کمتر سالم نیست اما در افغانستان هست.

افراد 60 ساله معتقدند که از 16 سال باقیمانده، تنها 9.2 سال قرار است در سلامت زندگی کنند؛ یکی از کمترین «امید به زندگی سالم» در جهان وجود پشتیبان و حامی، برای سلامت، شادی و رضایت سالمندان اهمیت زیادی دارد. تنها نیمی از افغان های 50 ساله و بیشتر، گفتند که احساس می کنند دوستان یا خویشاوندانی دارند که در زمان نیاز، به آنها کمک کنند.




بدترین کشورهای جهان،سالمندان
5- کانادا

جمعیت کل: 35.5 میلیون نفر

درصد سالمندان (60 سال و بالاتر): 22.3 درصد

میانگین درآمد سالیانه افراد: 40799 دلار

امید به زندگی افراد در سن 60 سالگی: 25 سال


کانادا یکی از بهترین کشورهای دنیا برای زندگی سالمندان است. در حالی که نرخ افراد 60 ساله یا بالاتر در کانادا، 22 درصد جمعیت این کشور است، پیش بینی می شود که در سال 2050، این میزان با رشد بیش از 10 درصدی، به 32.4 درصد برسد. افراد 60 ساله و بیشتر، در این کشور،انتظار دارند که 85 سال عمر کنند. این مقدار از امید به زندگی، دومین امید به زندگی طولانی در میان کشورهای جهان است. جمعیت سالمندان کانادا، به لحاظ اقتصادی، ایمن هستند. تقریبا 98 درصد از سالمندان بالای 64 سال در کانادا، حقوق بازنشستگی دریافت می کنند. همچنین تنها 6.8 درصد از افراد 60 ساله یا بیشتر در کانادا در فقر زندگی می کنند که این میزان، نسبت به سایر کشورها، رقم نسبتا کوچکی است.

بهترین و بدترین کشورهای جهان برای سالمندان

4- آلمان

جمعیت کل: 81.1 میلیون نفر

درصد سالمندان (60 سال و بالاتر): 27.6 درصد

میانگین درآمد سالیانه افراد: 44401 دلار

امید به زندگی افراد در سن 60 سالگی: 24 سال


آلمان به عنوان یکی از بهترین کشورها در جهان برای سالمندان، دارای جمعیتی است که به سرعت در حال پیر شدن هستند. در حالی که تنها 27 درصد از آلمانی ها 60 ساله یا بیشتر هستند، این رقم در سال 2050 به حدود 40 درصد خواهد رسید. گرچه جمعیت زیادی از افراد سالمند در آلمان، نشان دهنده وضعیت اقتصادی خوبی است، همچنین این میزان، دلالت بر وضعیت مساعد سلامتی آنهاست. آنها چه به لحاظ مالی و چه به لحاظ جسمی، وضعیت خوبی دارند.

همه آلمانی های 65 ساله یا بیشتر، مانند بسیاری دیگر از ساکنان بهترین کشورها برای سالمندان، حقوق بازنشستگی دریافت می کنند. به علاوه یک فرد 60 ساله در آلمان انتظار دارد که 18 سال از 24 سال باقی مانده از زندگی اش را در سلامت به سر ببرد؛ که یکی از بیشترین امید به زندگی سالم در میان کشورهاست.

3- سوئد

جمعیت کل: 9.7 میلیون نفر

درصد سالمندان (60 سال و بالاتر): 25.5 درصد

میانگین درآمد سالیانه افراد: 45127 دلار

امید به زندگی افراد در سن 60 سالگی: 24 سال


بیش از یک چهارم جمعیت سوئد، 60 ساله یا بالاتر هستند. کشورهای با جمعیت زیاد سالمندان، عموما شرایط مساعدی برای پیر شدن دارند. همه شهروندان سوئد که 65 سال یا بیشتر سن دارند، حقوق بازنشستگی دریافت می کنند و تنها 5.3 درصد از میان این افراد 60 ساله یا بیشتر، زیر خط فقر هستند. این رقم را با نرخ 18.8 درصدی سالمندان 60 ساله یا بیشتر در آمریکا که زیر خط فقر هستند، مقایسه کنید. سالمندان 60 ساله سوئدی، جزو سالم ترین افراد در جهان هستند که انتظار دارند 24 سال دیگر عمر کنند. این میزان، سومین نرخ بالای امید به زندگی در جهان است.

2- نروژ

جمعیت کل: 5.2 میلیون نفر

درصد سالمندان (60 سال و بالاتر): 21.8 درصد

میانگین درآمد سالیانه افراد: 64241 دلار

امید به زندگی افراد در سن 60 سالگی: 24 سال


نروژ، مانند سایر کشورهای حوزه اسکاندیناوی، یکی از بهترین کشورها برای سالمندان است. افراد 60 ساله در نروژ، انتظار دارند که 24 سال دیگر زندگی کنند. این مقدار از امید به زندگی، یک سال بیشتر از امید به زندگی مردم آمریکا است. سالمندان نروژی، این کشور را بسیار امن می دانند. 86 درصد از افراد 50 ساله و بیشتر، معتقدند که وقتی در شب پیاده روی می کنند، کاملا ایمن هستند.
این میزان از احساس امنیت، نروژ را جزو سومین کشورهای امن دنیا قرار داده است.

همچنین سالمندان در نروژ دارای بیشترین امنیت اقتصادی در میان سالمندان سایر کشورها هستند. تنها 1.8 درصد از افراد 60 ساله یا بیشتر، در فقر زندگی می کنند که از این جهت نیز، نروژ سومین کشور دنیا به حساب می آید. همه سالمندان 64 ساله یا بیشتر، در نروژ، حقوق بازنشستگی دریافت می کنند.

1- سوییس

جمعیت کل: 8.1 میلیون نفر

درصد سالمندان (60 سال و بالاتر): 23.6 درصد

میانگین درآمد سالیانه افراد: 54762 دلار

امید به زندگی افراد در سن 60 سالگی: 25 سال


افراد 60 ساله در سوییس، به طور میانگین انتظار دارند که 25 سال دیگر به زندگی ادامه دهند و از این مقدار، 19 سال را در سلامت کامل به سر ببرند. تنها مردم کشور ژاپن هستند که امید به زندگی بیشتری از مردم سوییس دارند. همه افراد 65 ساله یا بیشتر در سوییس، حقوق بازنشستگی دریافت می کنند. محیط مساعد، برای کیفیت زندگی سالمندان، اهمیت زیادی دارد. وقتی از افراد 50 ساله و بیشتر سوییسی، از جنبه های مختلف زندگی سوال شد، نظر آنها مثبت بود. حدود 83 درصد از آنها از سیستم حمل و نقل عمومی راضی بودند.

در تحقیقی دیگر نیز، 93 درصد از افراد پاسخ دهنده، از وضعیت آزادی در زندگی شان راضی بودند. در سال 2050، پیش بینی می شود که بیش از یک سوم جمعیت سوییس، 60 سال یا بیشتر، سن دارند.

 منبع :ماهنامه زنان و زندگی

ایران مطلب


ادامه مطلب



[ سه شنبه 28 اردیبهشت 1395  ] [ 6:06 AM ] [ احمد ]
نظرات 0

حاکم شرعی که حکم اعدام شاه و فرح را داد + عکس  

 

مرحوم محمد صادق خلخالی نخستین حاکم شرع پس از انقلاب اسلامی در خانه خود در قم
 

مرحوم محمد صادق خلخالی نخستین حاکم شرع پس از انقلاب اسلامی در خانه خود در قم
 


فرادید: این عکس که در خرداد 1361 توسط کاوه کاظمی برداشته شده مربوط به دوران پس از قضاوت مرحوم خلخالی در دادگاه و در دوران نمایندگی مجلس شورای اسلامی است. گفتنی است 37 سال پیش در چنین روزی صادق خلخالی اعلام کرد حکم اعدام شاه، فرح، اشرف، غلامرضا، فرح دیبا، شریف امامی، اردشیر زاهدی، شعبان جعفری، سپهبد اویسی و پالیزبان را صادر کرده و هر ایرانی که آنها را بکشد عامل اجرای حکم دادگاه است.

ایران مطلب


ادامه مطلب



[ سه شنبه 28 اردیبهشت 1395  ] [ 5:58 AM ] [ احمد ]
نظرات 0

 

 

بعد از انتقادات فزاینده؛

خلافی نکرده‌ و پشیمان نیستم
به رغم انتقادات گسترده از وی به دلیل دیدار با رهبران فرقه ضاله بهاییت، وی در گفتگویی تصریح کرد: من کار خطایی نکرده‌ام که بخواهم مخفی بماند یا نگران باشم. در این دنیای امروزی دست توی دماغتان هم بکنید سایت‌ها منتشر می‌کنند. فقط هم افراد شناخته‌شده نیستند افراد دیگر هم در شبکه‌های مجازی عکس‌های خانوادگی‌شان را منتشر می‌کنند و این یک مسئله عمومی است.
خلافی نکرده‌ و پشیمان نیستم

به گزارش پایگاه اینترنتی بسیج، با آنکه طی روزهای گذشته انتشار عکس‌هایی از یکی از فرزندان افراد شاخص نظام در دیدار عضو ارشد فرقه ضاله بهائیت با انتقادات شدیدی در میان دلسوزان انقلاب با تفکرات مختلف سیاسی اعم از اصولگرا و اصلاح طلب همراه شده است.

 وی در این مصاحبه به آشنایی‌اش با فریبا کمال‌آبادی در زندان اوین اشاره می‌کند و می‌گوید: من دیدن خانم کمال‌آبادی رفتم به دلیل اینکه هم‌بندی من بود و شش ماه با هم زندگی کردیم و بعد از هشت سال برای پنج روز مرخصی آمده و این دیدار خیلی چیز عادی و معمولی و مسئله پیش‌پاافتاده‌ای است.

وی در ادامه مصاحبه می گوید: بارها گفته‌ام من این زندان را خیلی دوست داشتم و بسیار تجربه گران‌بهایی برای من بود. خیلی چیزها آنجا یاد گرفتم، خیلی چیزها را متوجه شدم و این هم یکی از ارتباطاتی بود که آنجا ایجاد شده بود و خود اینها سبب ایجاد این ارتباطات شدند.

او درباره فشارها و حملاتی که به دلیل این دیدار و انتشار عکس او متوجه او و پدرش شده می‌گوید: آدم دیدن دوست اش می‌رود و موضوع این بود و غیرازاین هم نبود. آقای هاشمی و کلاً ما هم اولین بار نیست تحت فشار قرار می‌گیریم سال‌های قبل را نگاه کنید فشارهای شدیدتر از این هم بوده حالا نمی‌دانم چه نتیجه‌ای می‌گیرند ولی چیز جدیدی نیست. به نظر من یک عکس‌العمل غیرمنطقی است.

وی در پاسخ به این سؤال یورونیوز که انتشار عکس شما علاوه بر فشار و حمله به شما موجی از توهین و اتهام زنی به بهائیان را هم به دنبال داشته و در این مورد چه فکر می‌کنید؟ می‌گوید: آب که از سر گذشت چه یک وجب چه ده وجب. فکر نمی‌کنم فرقی برای آنها [بهائیان] بکند این قضایا و شاید اصلاً بدشان هم نیاید که این‌قدر مطرح باشند.

وی در ادامه مصاحبه می گوید: موضوع من نسبت به بهایی‌ها، موضوع حقوق بشری است. اینکه ما به‌عنوان دین این گونه تبعیض قائل شویم و این‌گونه ظلم بکنیم به بهایی‌ها و سایر گروه‌ها مثل اصلاح‌طلبان درست نیست. شما ببینید چقدر بچه‌های اصلاح‌طلب داریم که از دانشگاه‌ها اخراج شده‌اند و زندان رفته‌اند به این دلیل که از حکومت انتقاد کرده‌اند. اینها ظلم است در مورد بهایی‌ها هم همین است.

او در پاسخ به این سؤال که برخی از انتشار عکس انتقاد کرده‌اند و معتقدند که نباید عکس شما منتشر می‌شد می‌گوید: الآن دیگر در این دنیای امروزی دست توی دماغتان هم بکنید سایت‌ها منتشر می‌کنند. فقط هم افراد شناخته شده نیستند افراد دیگر هم در شبکه‌های مجازی عکس‌های خانوادگی‌شان را منتشر می‌کنند و این یک مسئله عمومی است اما به کسانی که می گویند نباید عکس منتشر می‌شد و این دیدار مخفی می‌ماند باید بگویم ما عادت به مخفی کاری، تظاهر، ریاکاری و دروغ گفتن نداریم. وقتی هم کاری می‌کنیم اصرار نداریم مخفی بماند. من کار خطایی نکرده‌ام که بخواهم مخفی بماند یا نگران باشم. پرسیدند عکس بگیریم؟ گفتم بگیرید چه اشکالی دارد؟ من کار خطایی نکرده‌ام و عادت هم به مخفی کاری ندارم خانواده ما اصلاً این‌طوری هستند و خیلی‌ها معتقد هستند چوب‌هایی که ما می‌خوریم و هزینه‌هایی که می‌دهیم به خاطر صداقت و سادگی‌مان است که نمی‌توانیم دروغ‌گو باشیم و تظاهر کنیم. الآن هم پشیمان نیستم.

وی در ادامه مصاحبه می‌‌گوید: این موج هم می‌گذرد من نگران نیستم، نگذشت هم مهم نیست باید هزینه داد.

انتهای پیام/


ادامه مطلب



[ سه شنبه 28 اردیبهشت 1395  ] [ 5:41 AM ] [ احمد ]
نظرات 0

 

روایتی از حماسه کربلای ۹۴ در آستانه سالروز ورود پیکرها به کشور - بخش اول

 

حقایق منتشر نشده از تفحص پیکر ۱۷۵ شهید
در آستانه سالروز ورود پیکر مطهر شهدای غواص و خط شکن عملیات کربلای ۴ به کشور، ناگفته‌هایی از جریان تفحص، تبادل و تشییع شهدای غواص و خط شکن به همت کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح طی ۱۲ پرده از حماسه کربلای ۹۴ روایت می‌شود.
حقایق منتشر نشده از تفحص پیکر ۱۷۵ شهید

به گزارش پایگاه اینترنتی بسیج، اردیبهشت ماه سال گذشته در مراسم ورود پیکر شهدای تازه تفحص شده به کشور بود که یک خبر از شهدا، بمب خبری بزرگی ایجاد کرد و منشأ یک تحول و آگاهی عظیم در میان مردم شد. خبر این بود: «کشف پیکر مطهر 175 شهید غواص دفاع مقدس با دستان بسته»  این شهدا که جمعی از غواصان و خط‌شکنان شهید عملیات کربلای4 بودند در دی ماه سال 65 یعنی 30 سال پیش در جریان عملیات کربلای4 که طرح آن توسط آواکس‌های آمریکایی لو رفته بود، خط عملیاتی اروند را شکستند و حتی از جزیره ام‌الرصاص هم عبور کردند. طبق شواهد موجود، این رزمندگان در حالی که بیشتر آنها مجروح بودند، جلوتر از خط مقدم به اسارت دشمن درآمدند و پیکرشان با دست‌ها و بعضاً با پاهای بسته شده در یک گور دسته‌جمعی دفن شده بود و پیکر مطهر آنان بعد از 30 سال توسط تیم تفحص پیکر مطهر شهدا کشف شد. نقطه‌ای که شهدا در آن پیدا شدند، 15 کیلومتر جلوتر از خط مقدم یعنی ابوفلوس در منطقه ابوالخصیب عراق بود.

حالا در آستانه سالروز ورود پیکر مطهر شهدای غواص و خط شکن عملیات کربلای 4 به کشور، ناگفته‌هایی از جریان تفحص، تبادل و تشییع شهدای غواص و خط شکن طی 12 پرده از حماسه کربلای 94 روایت می‌شود. این جزئیات به همت کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح با انتشار تصاویر عملیات تفحص پیکر این شهدا برای نخستین بار منتشر می‌شود. بخش اول این روایات که شامل چهار پرده از این حماسه است، در ادامه می‌آید:

 

 

پرده اول: جزیره ام الرصاص، عملیات شناسایی

مدتی است در پی اخبار و اطلاعات به دنبال یک گور دسته جمعی 200 نفره از شهدای عملیات کربلای 4 هستیم. عملیات کربلای 4 در منطقه عملیاتی ابوالخصیب و جزایر اروند در سوم دی ماه سال 65 انجام گرفت. سفرهای متعدد به جزیره و بازدیدهای متعدد صورت گرفته است. همزمان کار در مناطق دیگر هم در حال انجام است. از فاو در جنوب عراق تا شمال کردستان عراق. شرایط و حساسیت کار بالاست. شرکت‌های نفتی در حال فعالیت و احداث تاسیسات در مناطق نفتی هستند. در فاو نیز شرکت‌های زیرساختی در حال عبور فیبر نوری در دل زمین هستند. این شرایط باعث شده تا سرعت عمل برای ما تبدیل به یک اصل مهم شود. این موضوع تبدیل به یک جنگ جدید بین بچه‌های کمیته و شرکت‌های نفتی و تجاری شده است.

شناسایی جزیره ام‌الرصاص

شرکت‌های نفتی آمریکایی به کارگران، 400 هزار دینار عراقی می‌دهند تا جای شهدا را به ما اعلام نکنند/اطلاعات ما را به ابوالخصیب می‌رساند

ما نباید اجازه بدهیم به زمین‌هایی که شهدا در آن حضور دارند دست درازی شود. از طرف دیگر شرکت‌ها هم برای رسیدن به سود و نفت عراق عجله دارند تا زودتر زمین‌ها را (از نظر ما) خراب کنند. متوجه شدیم شرکت‌های نفتی آمریکایی در جزایر مجنون به کارگران، 400 هزار دینار عراقی می‌دهند تا جای شهدا را به ما اعلام نکنند.(نکند که کارشان متوقف شود ولی آن مرد شریف عراقی جای شهدا را به ما نشان داد و ما آن شهدای مظلوم را به میهن بازگرداندیم.) همه این موارد ما را مجبور می‌کند تا استراتژی و روش کار را به گونه‌ای مدیریت کنیم که بهترین نتیجه را داشته باشیم. لذا یک بار مجبور می‌شویم کاوش در مجنون را تقویت کنیم. یکبار در فاو و یکبار در العماره.

اطلاعات در جزیره ام‌الرصاص دقیق‌تر شده ولی این اطلاعات ما را از جزیره ام‌الرصاص دور می‌کند. برایمان جای سوال است چرا در حال دور شدن از جزیره هستیم؟! به هر حال رد اطلاعات را دنبال می‌کنیم. این اطلاعات ما را به ابوالخصیب می‌رساند.

شهدا در عمق دو متری پیدا شدند/وجه مشترک همه آن‌ها دستان بسته‌شان بود

 

 

پرده دوم: ابوالخصیب، روستای ابوفلوس

اطلاعات اولیه به ما می‌گوید قریب 200 شهید در یک گور دسته جمعی در منطقه عملیاتی کربلای 4 دفن شده است. اما اینجا ابوفلوس 15 کیلومتر با جزیره ام‌الرصاص فاصله دارد. اطلاعات‌مان دقیق است ولی به طور معمول در عمق معمولی چیزی پیدا نکردیم. کار را رها نمی‌کنیم. توکل به خدا! هیچ شهیدی پیدا نشده. الان در عمق 2 متری هستیم. ولی باز هم خبری نیست. کار را متوقف نمی‌کنیم. اینجا حال و هوای دیگری دارد. باید کار را ادامه داد. بعد از دو سال کار اطلاعاتی و پیگیری حالا باید نتیجه بدهد.

السلام علیک یا فاطمه الزهرا(س)...اولین شهید رخ نشان داد... بعد از چند دقیقه شهید دوم و سوم و... کار به روزهای آخر می‌رسد. باید خاک عراق را ترک کنیم. کار را ادامه دادیم و 20 شهید تفحص شد. همه این شهدا یک وجه مشترک داشتند. همگی دستشان بسته بود! شهدا را به مرکز پزشکی قانونی عراق منتقل کردند. ما هم با پایان کار به ایران برگشتیم.

چفیه شهید تازه تفحص شده در جزیره مجنون بر گردن سردار باقرزاده

 

 

پرده سوم: اهواز- پادگان شهید محمودوند، سنگرهای رینگی انتهای پادگان

این فکر لحظه‌ای ذهنمان را رها نمی‌کرد. چرا باید این شهدا همگی دستشان بسته باشد. اطلاعات به ما می‌گفت این شهدا که از چند محور هستند در جزیره ام‌الرصاص اسیر و به منطقه‌ای در ابوالخصیب به نام ابوفلوس منتقل و در آنجا در گور دسته جمعی دفن شدند. منتظر بودیم کار دوباره شروع شود تا پرده از این راز برداریم. باید 10 روز صبر می‌کردیم. لحظه‌ای از فکر این شهدای دست بسته غافل نبودیم. انگار دست این شهدا را بسته و در عمق زمین دفن کرده بودند تا دست کسی به این‌ها نرسد و صدایشان را کسی نشنود. ولی چرا صدای یک اسیر دست بسته نباید شنیده شود. مگر این‌ها می‌خواستند چه بگویند که صدایشان نباید شنیده شود؟ و برای همین چند متر خاک روی پیکرشان ریخته بودند. خدایا آنجا چه خبر بوده؟ انگار دلمان به دستان بسته این شهدا گره خورده است.

 

 

پرده چهارم: ابوالخصیب-ابوفلوس

عراق دو کانال به طول 100 و عمق 2 متر حفر و شهدا را به صورت دسته جمعی در آن دفن کرده بود

دوباره بازگشتیم به منطقه، لحظه شماری می‌کنیم برای رسیدن به جایی که 10 روز است خواب و خوراک را از ما گرفته. هرچه به منطقه نزدیک‌تر می‌شویم انگار قلبمان به شماره می‌افتد. باید سِرّ این دستان بسته را بفهمیم. رسیدیم به منطقه و به سرعت مشغول کار شدیم. از همان روز اول موفق بودیم. شهدا یک به یک از دل خاک بیرون می‌آمدند و همچنان همگی وجه اشتراکشان دستان بسته و بعضا لباس غواصی بود. ادامه کار به ما نشان می‌دهد که عراق دو کانال به طول یکصد متر و عمق دو متر حفاری کرده و این شهدا را به صورت دسته جمعی در این دو کانال دفن کرده است.

حاج محمود گودرزی مسئول عملیات کاوش در منطقه ابوفلوس

 


ادامه مطلب



[ سه شنبه 28 اردیبهشت 1395  ] [ 5:40 AM ] [ احمد ]
نظرات 0

 

باید آماده ورود به این شب شد؛

 

چند ساعتی که ارزش شب قدر را دارد
چند روز مانده به نیمه شعبان و باید گفت این روز از جمله ایامی است که باید برای ورود به آن آماده شد و ارزش دارد بدانیم وارد چه شبی و با چه فضیلتی می‌شویم. برای چند ساعتی که ارزش شب قدر را دارد باید همان‌طور که کم‌کم کوچه‌ها را چراغانی می‌کنیم... .
چند ساعتی که ارزش شب قدر را دارد

به گزارش پایگاه اینترنتی بسیج، چند روز مانده به نیمه شعبان و باید گفت این روز از جمله ایامی است که باید برای ورود به آن آماده شد و ارزش دارد بدانیم وارد چه شبی و با چه فضیلتی می‌شویم. برای چند ساعتی که ارزش شب قدر را دارد باید همان‌طور که کم‌کم کوچه‌ها را چراغانی می‌کنیم، آرام آرام دلهایمان را نیز آماده کنیم تا شاید گوشه‌ای از حقیقت این شب را درک نماییم.

وجه نام‌گذاری به لیله البرات
نیمه شعبان در فرهنگنامه‌ها و متون کهن، «شب برات» نامیده شده و این بدان خاطر است که بنا به روایات، خداوند در این شب «برات آزادی» از دوزخ را به بندگان خود می‌بخشد و این شب برات در ادب فارسی و متون کهن نظم و نثر بازتابهایی داشته که به چند مورد آن اشاره می‌رود:

ابوریحان بیرونی در کتاب «التفهیم» در این باره چنین آورده: «و شب پانزدهم از ماه شعبان، بزرگوار است و او را «شب برات» خوانند و همی پندارم، این از قبیل آن است که هر که اندرو عبادت کند و نیکی به‌جای آورد، بیزاری یابد از دوزخ».[1]

رامپوری نیز در «غیاث اللغات» شب نیمه شعبان را «شب برات» دانسته می‌نویسد: «شب برات شب پانزدهم شعبان است که در آن شب ملائکه به‌حکم الهی حساب عمر و تقسیم رزق می‌کنند».[2]
حافظ شب برات را شب قدر دانسته و در غزل معروف خود، شب قدر و «شب برات» را هنرمندانه با هم آورده می‌سراید:
چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی آن «شب قدر» که این تازه «براتم» دادند

اما این که «برات» به چه معناست و بن و ریشه این واژه چیست؟ در «حافظ‌نامه» این توضیحات آورده شده است:«برات» از «برائت» عربی است و آن: «نوشته‌ای است که بدان، دولت بر خزانه یا حکام، حواله وجهی دهد».[3]

علامه قزوینی در حواشی خود بر «چهارمقاله» با استناد به «ذیل قوامیس عرب» به نقل از «دُزی» می‌نویسد:«برات را به «بروات» جمع بندند و این کلمه عربی است و در اصل «برائت» بوده و به‌معنای «بریءالذمّه گردیدن از دَین» است و صواب آن در جمع «براءات» یا براوات است. گویندگان فارسی به‌اعتبار حواله مکتوب هر حواله یا وارد معنوی را نیز «برات» اصطلاح کرده‌اند».[4]

فضیلت نیمه شعبان
نیمه شعبان اگرچه شرافتش را وامدار مولود خجسته‌ای است که در این روز زمین را با قدوم خویش متبرک ساخته است، در تقویم عبادی اهل ایمان، نیز از جایگاه و مرتبه والایی برخوردار است. در روایاتی که از طریق شیعه و اهل سنت نقل شده،[5] [6] [7] [8] فضیلت‌های بسیاری برای عبادت و راز و نیاز در شب و روز خجسته نیمه شعبان برشمرده شده است.
بنابراین شایسته است افزون بر برپایی جشن و سرور در شب باعظمت نیمه شعبان، از بزرگی و عظمت آن شب غافل نشده، اعمال عبادی را به‌دقت انجام دهیم.

فضیلت شب نیمه شعبان
امام صادق (علیه السلام) فرموده‌اند: «نیمه شعبان، شبی است که حق تعالی آن را برای ما اهل بیت قرار داد در برابر «لیله القدر» که آن را برای پیامبر صلی الله علیه و آله قرار داده است».

مرحوم سیدبن طاووس در کتاب «اقبال» در والایی این شب، این گونه آورده است: «جدم ابوجعفر طوسی (شیخ طوسی) به‌نقل از ابویحیی آورده که امام صادق علیه السلام فرمودند: از پدرم امام باقر علیه السلام درباره فضیلت شب نیمه شعبان پرسیده شد، فرمودند: «این شب برترین شب بعد از شب قدر است. خداوند در این شب، نعمتهای افزون خود را به بندگانش ارزانی می‌دارد و به‌منت خود می‌آمرزد، در این شب در تقرب به درگاه خداوند متعال بکوشید زیرا این شبی است که خداوند عزّوجلّ بر خود سوگند یاد کرده که هیچ خواهنده و سائلی را تا زمانی که معصیتی را نطلبد، ردّ نکند. همچنین این شبی است که خداوند آن را در برابر شب قدر که برای پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله قرار داده، برای ما اهل بیت قرار داده است. پس در دعا و ثنا به درگاه خدای متعال بکوشید».[9]

سید همچنین در فضل و فضیلت این شب شریف روایتی معروف را که در آن سرآمد عمر آدمیان و تقسیم روزی همگان و رویدادهای سال آینده تقدیر می‌گردد، آورده و آن را با روایت مشهوری که همه رخدادهای بالا در شب قدر رمضان هر سال اتفاق می‌افتد، سنجیده آن را به‌خوبی تأویل و توجیه می‌نماید که به‌خاطر اهمیت آن، سخنان سید را به‌طور کامل می‌آوریم: «در برخی از کتابهای دعا آمده است که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: در شب نیمه شعبان خوابیده بودم که جبرئیل آمد و گفت: ای محمّد! آیا در این شب می‌خوابی؟ گفتم: مگر امشب چه‌شبی است؟ گفت: نیمه شعبان! برخیز! پس مرا این‌سان بیدار کرد و با خود به بقیع برد و گفت: سرت را بلند کن که امشب، درهای آسمان گشوده می‌گردد و در نتیجه درهای رحمت، خشنودی، آمرزش، تفضّل، توبه، نعمت، بخشش و نیکی در آن گشاده می‌گردد و خداوند در آن به شماره مو و پشم چارپایان، بندگان را از آتش جهنم آزاد می‌کند و سرآمد عمر انسانها را در آن استوار می‌سازد و روزیهای همگان را تا سال آینده تعمیم می‌کند و همه رخدادهای سال آینده در این شب نازل می‌گردد...».[10]

روایت پیامبر
رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:
«من احیا لیله العید و لیله النصف من شعبان لم‌یمت قلبه یوم تموت القلوب؛[11] هرکس شب عید و شب نیمه شعبان را با عبادت زنده بدارد، روزی که قلب‌ها همه بمیرند، قلب او نخواهد مرد».

روایت امام صادق
از امام صادق (علیه السّلام) روایت شده است که پدر بزرگوارش (در پاسخ کسی که از فضیلت شب نیمه شعبان پرسیده بود) فرمود:
این شب، برترین شب‌ها پس از شب قدر است. خداوند سبحانه و تعالی در این شب، فضلش را بر بندگان جاری می‌سازد و از منت خویش، گناهان آنان را می‌بخشد. پس بکوشید در این شب به خداوند سبحانه و تعالی نزدیک شوید.
همانا این شب، شبی است که خداوند سبحانه و تعالی به وجود خود سوگند خورده است که در آن، درخواست کننده‌ای را (تا آن‌گاه که درخواست گناه نداشته باشد) از درگاه خود نراند. این شب، شبی است که خداوند سبحانه و تعالی آن را برای ما خاندان قرار داده است؛ همچنان که شب قدر را برای پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) قرار داده است؛ پس بر دعا و ثنای خداوند تعالی بکوشید، که هرکس در این شب صد بار او را تسبیح گوید، و صد بار حمد الهی را بر زبان جاری سازد و صد بار زبان به تکبیر گشاید و صد بار بگوید: «لا اله الا الله»، خداوند سبحانه و تعالی از سر فضل و احسانی که بر بندگان دارد، همه گناهان او را بیامرزد و درخواست‌های دنیایی و آخرتی او را برآورده سازد؛ چه درخواست‌هایی که بر خداوند سبحانه و تعالی اظهار کرده و چه درخواست‌هایی که اظهار نکرده و خداوند سبحانه و تعالی با علم خود بر آنها آگاه است.[12] [13]

اعمال
اعمال این شب مبارک فراوان است؛ از جمله آنها غسل است و احیاء و شب زنده داری به نماز و دعا و استغفار. اما بافضیلت‌ترین عمل این شب، زیارت امام حسین علیه السلام است. آمده است که اگر کسی خواست روح یکصد و بیست و چهار هزار پیغمبر با او مصافحه کند، در این شب امام حسین علیه السلام را زیارت کند و کمترین حد این زیارت آن است که زیر آسمان یا روی بام بروی، سمت راست و چپ خود را نگاه کنی، آن‌گاه سر به آسمان بلند کنی و بگویی:«السلام علیک یا اباعبدالله یابن رسول الله السلام علیک و رحمه الله و برکاته».

1.  خرمشاهی، بهاءالدین، حافظ‌نامه، ج1، ص672.
2.  غیاث اللغات، ص504.
3. فرهنگ معین.
4. مولوی، جلال‌الدّین، دیوان شمس به‌تصحیح عزیزالله کاسب، ص252.
5. متقی هندی، کنز العمال، ج3، ص464، ح 7450.   
6. متقی هندی، کنز العمال، ج3، ص464، ح 7451.   
7. متقی هندی، کنز العمال، ج3، ص464، ح 7461.   
8. قرطبی، شمس‌الدین، تفسیر القرطبی، ج12، ص167 و...   
9. ابن‌طاووس، علی‌بن موسی‌، اقبال الاعمال بالاعمال الحسنه، ص898-897.
10. ابن‌طاووس، علی‌بن موسی‌، اقبال الاعمال بالاعمال الحسنه، ص894-893.
11. حرّ عاملی، محمدبن حسن، وسائل الشیعه، ج7، ص478، ح 9903.
12. مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج94، ص85، ح5.   
13. سیوطی، جلال‌الدین، الدرّ المنثور فی التفسیر بالمأثور، ج6، ص27.

انتهای پیام/

 


ادامه مطلب



[ سه شنبه 28 اردیبهشت 1395  ] [ 5:39 AM ] [ احمد ]
نظرات 0
تاریخ: ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
نوع: خبر

 

توصیه آیت الله بهجت درباره پرسیدن مسایل و شبهات؛

 

برو از اهلش بپرس تا اشکالت برطرف شود
حضرت آیت الله العظمی بهجت می فرمود: انسان گاهی در امر دین اشکالی به نظرش می رسد و یا شبهه ای به او القا می شود گمان می کند که آن اشکال لاینحل است و دیگر جوابی ندارد و پیش خود و بدون مراجعه به اهل آن قضاوت می کند.
برو از اهلش بپرس تا اشکالت برطرف شود

به گزارش پایگاه اینترنتی بسیج، حضرت آیت الله العظمی بهجت می فرمود: اگر در امور دینی و یا عقیدتی اشکالی داری، برو از اهلش بپرس تا اشکالت برطرف شود. انسان گاهی در امر دین اشکالی به نظرش می رسد و یا شبهه ای به او القا می شود گمان می کند که آن اشکال لاینحل است و دیگر جوابی ندارد و پیش خود و بدون مراجعه به اهل آن قضاوت می کند و می گوید: پس دین باطل است و ایراد دارد. چگونه از اهل دین و اهل علم می ترسی و نزد آن ها نمی روی و از آن ها سوال نمی کنی، ولی از خود شبهه و اشکال نمی ترسی که چه بسا موجب نابودی و هلاک دایمی تو گردد؟!

کتاب در محضر حضرت آیت ا.... العظمی بهجت – ص 68
محمد حسین رخشاد

انتهای پیام/

 


ادامه مطلب



[ سه شنبه 28 اردیبهشت 1395  ] [ 5:34 AM ] [ احمد ]
نظرات 0
.: Weblog Themes By themzha :.

تعداد کل صفحات : 75 :: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 >

درباره وبلاگ


استان خراسان رضوی:شهرستان مشهدمقدس

آمار سايت
كل بازديدها : 3649315 نفر
تعداد نظرات : 49 عدد
تاريخ ايجاد وبلاگ : پنج شنبه 14 خرداد 1394  عدد
كل مطالب : 13380 عدد
آخرين بروز رساني : یک شنبه 3 فروردین 1399 
کد موزیک آنلاین برای وبگاه
امکانات وب