کد ِکج شدَنِ تَصآویر

کداهنگ برای وبلاگ

چشمه سلطان ولی کریز
چشمه سلطان ولی کریز
 
نويسندگان
 
 
 

 

 

(سرود)

دریافت فایل:

 

سرود عروسی پدر و مادر سادات

شده به شادی و ذکرِ خدا بر لب

جشن عروسیِ خورشید و ماه امشب

غرق گل همه ی دو عالم و

بارش کوثر است و زمزم و

عاشقان همه بر لب این دم و زمزمه

یا علی یا علی یا فاطمه...

موسم خوشحالی به اذنِ داور شد

ریحانه ی احمد همسر حیدر شد

آمده شبِ شور عاشقا

تابش نور رحمت خدا

غم گرفت به وجودِ ما همه خاتمه

یا علی یا علی یا فاطمه...

همنفسِ خوبان دل ما هم شاد است

جانها فدای این عروس و داماد است

این دو گل حُجّت خدایی و

راهشان راهِ کبریایی و

فِعلشان به فَلَک چو آیتِ مُحکمه

یا علی یا علی یا فاطمه...

بده یا احمد از برکتِ این شبها

قبلِ محرّم یک کرببلا بر ما

حاجتم شده قلب لایقی

باشد از سرِ رسم عاشقی

سَعیِ ما حرمِ حسین تا علقمه

یا علی یا علی یا فاطمه...

 

(سرود)

دریافت فایل:

 

(سرود)

دریافت فایل:

 

 

 
 
 
 
 
 
 

سرود عروسی مولا و حضرت صدیقه طاهره (س)

*رو لب عاشقا سرود و زمزمه مبارکه

شورِ وصال دل و دلبر به همه مبارکه

فرشته ها نقل می ریزن ، کِل میکشن کف میزنن

جشنِ عروسیِ علی و فاطمه مبارکه

رسید از آسمونِ عصمت آیه های نور و تبارک

همصدا با اهلِ سماوات بگو بگو بادا مبارک

یا زهرا یا علی...

*دلِ تمومِ نوکرا رها زِ غصه و غمه

هر چی بخونم از کرامتِ شما بازم کمه

اول ذی الحجه و جشنِ وصلِ دو نورِ خدا

عیدیِ کلّ عاشقا دستِ رسولِ اکرمه

ایشالا در مکتبِ ایمان دل همه خوشحال و شاد شه

به حقّ این زوجِ الهی نسل پاک شیعه زیاد شه

یا زهرا یا علی...

*به حریم کوثر و هم ساقی کوثر فقیریم

ایشالا ما که تا ابد به مهر این دو اسیریم

مجلسِ جشنِ عروسیِ این دو نورِ رحمت و

با نابودیِ دُشمنا توی مدینه بگیریم

نوکریِ برای اینها سرتاسرش برا ما سوده

آرزوی امّت اسلام نابودیِ آلِ سعوده

یا زهرا یا علی...

(سرود)

دریافت فایل:

 

 
 
 
 
 
 
 
 

سرود ازدواج حضرت زهرا (س) و امیر المومنین (ع)

ازدواج علی و زهرا مبارکه گل خنده به روی لبها مبارکه

تهنیت یا محمد...

نور ، از عرشِ خدا شد ، راهی سوی دل

گل ، در جلوه گری شد از این دو خجل

جشن وصالِ دو گل مصطفی مبارک

سرور قلب دو عزیز خدا مبارک

یا فاطمه یاعلی مرتضی مبارک

سلام خدا بر علی و بر زهرا...

*غرق شور است ، در دل هر بنده ی خدا

باران گل ، آمده از عرش کبریا

تهنیت یا محمد...

چون زیبایی گلی شد ، دل آرا علی

گل بانگ فاطمه شد ، ذکر یا علی

عروسی مادر اولیا مبارک

عروسیِ بضعه ی مصطفی مبارک

شده زهرا ، همسر مرتضی مبارک

سلام خدا بر علی و زهرا

*از لطف حق محشری از کرم به پا شد

شب زفاف ، شب احسان بر گدا شد

جانِ طاها ، یا زهرا

تو آمدی شوی بر امر حق رضا

ای دریای کمال ای یار مرتضی

شور شعف ، بر لب عاشقان مبارک

تبارک بر ، مصحف روح وجان مبارک

یا زهرا و یا علی جشنتان مبارک

سلام خدا بر علی و بر زهرا....

(سرود)

دریافت فایل:

 

 

 
 
 
 
 
 
 

زمزمه ازدواج حضرت زهرا و امیر المومنین

بادا مبارک وصلت زهرا و حیدر

* لطف خدا از عالم بالا رسیده

که ازدواج دو گلِ طاها رسیده

در جشن وصلِ ، دو رکن ایمان

شهر مدینه ، گشته گل افشان

باشد در این جشن با اذن داور

زهرا عروس و داماد حیدر

بادا مبارک وصلت زهرا و حیدر

* بر جلوه ی ذاتِ خدا دلداده زهرا

پیراهن خود را به سائل داده زهرا

در چهره ی او نور ولایت

گوید پیمبر ، بابا فدایت

دو مظهر حق ، دو یار و دلبر

زهرا عروس و ، داماد حیدر

بادا مبارک وصلت زهرا و حیدر

* یا رب به حق این دو یاسِ باغِ یاسین

ما را نما اهل ولا و یاور دین

بر سائلان کن ، لطف و عطایی

تا که شود دل ، کرببلایی

ما را فدا کن ، ای حیّ داور

در راهِ عشقِ ، زهرا و حیدر

جانم فدای مکتب زهرا و حیدر

 

(سرود)

دریافت فایل:

 

 
 
 
 
 
 
 
 

سرود عروسی حضرت زهرا و امیر المؤمنین سلام الله علیها

 

بر همه عالم،تهنیت بادا/جشن پیوند ِ،حیدر و زهرا

جشن پیوند دو نور داور است/جشن وصل دو گل پیغمبر است

جشن رحمت،جشن نور است /غم امشب از،هر دل دور است

این عروسی به همه مبارک باد/جان فدای این عروس و این داماد

تهنیت بگو به شخص پیغمبر/با گل ِ خنده و با یک قلب شاد

تهنیت یا سیدی یا مصطفی...

گل بریزد از،جنت الاعلا/بر سر حیدر،بر سر زهرا

هر مَلَک محو ِ تجلای حیدر/حوریان به دور زهرای اطهر

دل ِ عالم شده شیدا/بَه بَه ، به این جشن زیبا

ای خوشا کسی که هر دم میکند/روی دل سوی علی و فاطمه

باشد از عنایت خاص ایزد/سائل کوی علی و فاطمه

تهنیت یا سیدی یا مصطفی...

شکر للّه ما،غرق آواییم/عبد مولاییم،عبد زهراییم

فقر ما و فضل و جود و احسانها/هر چه داریم بُوَد از لطف آنها

ای بر روی لب آهتان/جانها فدای راهتان

ای بُوَد سعادت ما پیروان/که شویم یاور عترت و قرآن

میرسد روز ظهور،انشاءالله/از عنایت خداوند منّان

العجل یا حجت بن العسگری....

(سرود)

دریافت فایل:

 

 
 
 
 
 
 
 
 

سرود عروسی حضرت زهرا و امیر المؤمنین سلام الله علیهما

 

*جشن پیوند دو نور ربُ الاعلا/مبارک باشه به ذات حیّ یکتا

تهنیت از حضرت باریتعالی/به نبی و آل پیمبر

شور ِ سُرور همه لبها/نغمه ی هر عاشق شیدا

با شعفی ناب و بی همتا/ذکر یا حیدر و یا زهرا

بادا مبارک یا مولا/بادا مبارک یا زهرا...

*میخونن شعر شعف لیلا و مجنون/شده خوشحال و خوش و شاد و غزلخون

سر زهرا و علی آلاله بارون/رفته غم از هر دلی بیرون

شد چراغونی و نور افشان/از شرافت تموم عالم

جمله ی حور و ملک اینه/تهنیت ای رسول اکرم

بادا مبارک یا مولا/بادا مبارک یا زهرا...

*ای عزیزان ِ دل ختم رسولان/ما گدایان شما هستیم به قرآن

بدهید در راه حق از لطف و احسان/یا علی جان یا فاطمه جان

قلب مصفّا میخواهیم/روزی ِ تقوی میخواهیم

توشه ی فردا میخواهیم/خیر دو دونیا میخواهیم

بادا مبارک یا مولا/بادا مبارک یا زهرا...

(سرود مسجدی)

دریافت فایل:

 

 
 
 
 
 
 
 
 

سرود مسجدی - عروسی پدر و مادر سادات

 

در این جشن با صفا/دلها مصفاّ باشد

پیوند فرخنده ی/علی و زهرا باشد

نازل شده ز رحمت/آیه های تبارک

بگو با شور و شادی/یا مصطفی مبارک

یا مصطفی مبارک...

مدح این دو بخوانیم/با قلب خوشحال وشاد

جانم عالم قربان ِ/این عروس و این داماد

دو دریای خوبی و/وفا به هم رسیدند

دو جلوه ی رحمت ِ/خدا به هم رسیدند

یا مصطفی مبارک...

ما سائلان ِ مسکین/امشب از آل عبا

هم مدینه میخواهیم/هم نجف هم کربلا

آرزوی ما بُوَد/که با یاد شهدا

زائر ِ نجف شویم/با سربند ِ یا زهرا

یا علی یا مرتضی...

(سرود)

دریافت فایل:

 

سرود ازدواج امیر المؤمنین علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها

*خنده بر لبِ عالم همه مبارک وصال علی(ع) و فاطمه(س) مبارک

عاشق...به لَبِش مدح و سُرور و آوا

عاشق...به دلش عشقِ علی و زهرا(س)

عاشق... سر میده هِی آوا یا علی یا زهرا(س)

ما که بر حبّ علی اسیریم به حریم فاطمه(س) فقیریم

میریم امشب همگی مدینه صله از ختم رسل میگریم

یا علی یا فاطمه(س) مبارک...

*گلِ شور و شعف میزنه جوونه میخونم نغمه و شور عاشقونه

عشقِ...این دو محبوب خدا قشنگه

جشنِ...وصلِ نور و هل اتی قشنگه

ذکرم... با شوری بی همتا یا علی یا زهرا(س)

کاسه ی خالی آوُردیم آقا به درِِ مجلس ِ جشن شما

به پای هم الهی پیر بشید به سلامتی به لطف خدا

یا علی یا فاطمه(س) مبارک...

*میده از قلب خود گزارش به هر دو پیمبر میکنه سفارش به هر دو

زهرا(س)...همراهیش کن همیشه دمادم حیدر...این امانت و به تو سپردم

با هم... باشید تا به آخر ای زهرا(س) ای حیدر

همه جا پشت سرِ هم باشید توی شبها قمرِ هم باشید

دعای من همیشه با شماس تو خطر ها سپر هم باشید

دست حق پشت و پناه شما...

 

 

(سرود)

دریافت فایل:

 

سرود مسجدی،هیئتی

جشن ازدواج پدر و مادر سادات

دوباره ذلحجّه شد و جشن وصل مهر و مهتاب شد

دل تمام عاشقان ز شعف والِه و بی تاب شد

که وَصلتِ الهیِ پدر و مادر ارباب شد

شده به شادی دل مصطفی

نوای جان یا علی و یا زهرا

یا علی و یا زهرا...

وصلتِ دو وَجهِ خدا دو فروغِ بزم کبریا شد

عطر فشان تمامیِ آسمان و جنّت خدا شد

لبخند جلوه ب رُخِ حضرت خاتم الانبیا شد

شده به شادی دل مصطفی

نوای جان یا علی و یا زهرا

یا علی و یا زهرا...

شادیِ قلبِ عاشقان شده بی اندازه بی قرین

گر بِشنَوی گوید همه کائنات و خَلق و عرشِ برین

اللهم صلّ عَلی مُصطَفی و آلِهِ الطّاهرین

شده به شادی دل مصطفی

نوای جان یا علی و یا زهرا

یا علی و یا زهرا...

(سرود)

دریافت فایل:

 

(سرود)

دریافت فایل:

 

(سرود)

دریافت فایل:

 

سرودِ مسجدی – عروسی حضرت زهرا و مولا

*جشن پیوندِ دو ، لاله مصطفی ، بر همه عالمین تهنیت باد

آسمان گلفشان ، بشنو از حوریان ، مِدحَتِ این دو را با دلِ شاد

میخوانم از وصلِ دو دلبر از کوثر و ساقیِ کوثر

یا فاطمه یا علی مولا...

*خنده جلوه گر از ، طلعتِ قدسی و ، روی حق مَنظرِ اهل بیت است

ماهِ ذی الحجه و ، موسم وصلتِ ، پدر و مادرِ اهل بیت است

میخوانم با شوق و چشم تر ، از کوثر و ساقیِ کوثر

یا فاطمه یا علی مولا...

*حقّ پیغمبر و ، حضرتِ فاطمه ، حقِّ آل نبی ، حقّ حیدر

ای خدای احد کن ز رحمت مدد

نسل شیعه شود صد برابر

عنایت کن تا که خاص و عام

باشیم یار مکتب اسلام

یا فاطمه یا علی مولا...

(سرود مسجدی)

دریافت فایل:

 

سرود مسجدی ازدواج حضرت زهرا و امیر المومنین

*بادا مبارک بر آل طه

جشنِ وصالِ علی و زهرا

دیدنی میباشد روی دو دلبر

طلعت کوثر و ساقی کوثر

جان فدای این دو یار مسرور

دو سوره ی عشق دو آیه ی نور

ای دل و دلبر زهرا یا حیدر

 

* ای یار مولا زهرا یا زهرا

دلدار زهرا حیدر یا مولا

در این ولیمه ی خوب و دل آرا

پیغمبران همه مهمان طاها

با یاس و گلاب با دسته ی گل

تهنیت گویند بر ختم رسل

ای دل و دلبر زهرا یا حیدر

 

* یا رب ما غرقِ اندوه و دردیم

بر درگه تو حاجت آوردیم

یا رب به حق این عروس و داماد

مسلمین را نما پیروز و شاد

به حقّ حیدر به حق زهرا

بر ما برسان مهدی ما را

ای دل و دلبر زهرا یا حیدر

(سرود)

دریافت فایل:

 

 

سرودی کاربردی در مدیحه ی حضرت زهرا و امیر المؤمنین سلام الله علیهما

 

یا علی و یا زهرا نوای قلب منه/یا علی یا زهرا صفای قلب منه

یا علی و یا زهرا صدای قلب منه/با دعاشون دلا روشنه/شوره زارا مثه گلشنه

 

*خوش به حال ِ اونی که پیرو مولاس/اون مولا که پرچمش همیشه بالاس

پرونده ی قبولی کلّ اعمال/محبت علی و حضرت زهراس

یا علی و یا زهرا دوام عشق منه/ یا علی و یا زهرا تمام عشق منه

یا علی و یا زهرا کلام عشق منه

با دعاشون دلا روشنه/شوره زارا مثه گلشنه

یا علی و یا زهرا نوای قلب منه/یا علی یا زهرا صفای قلب منه

یا علی و یا زهرا صدای قلب منه/با دعاشون دلا روشنه/شوره زارا مثه گلشنه

گدای این خونه شاه کلّ دنیاس/اختیار دلامون به دست مولاس

افتخار همه ی ما تا قیامت/ولایت علی و حضرت زهراس

یا علی و یا زهرا سرود اهل ولا/ یا علی و یا زهرا ترنّم شهدا

یا علی و یا زهرا جواز کرببلا

آبروی دل مبتلا/آرزوی همه سائلا

یا علی و یا زهرا نوای قلب منه/یا علی یا زهرا صفای قلب منه

یا علی و یا زهرا صدای قلب منه/با دعاشون دلا روشنه/شوره زارا مثه گلشنه

وقتی بین روضه ها و هیئتاییم/اِنگار که تو سعی ِ مروه و صفاییم

خدارو شکر که به لطف حضرت حق/دلداده ی اهل بیت مصطفاییم

دل ما ها ایشالا که با صفا بشه و/حرمُ الله،بشه قدری با خدا بشه و

متبرّک به اوصاف کربلا بشه و

شعارش ذکر اعلا بشه/یا علی و یا زهرا بشه

یا علی و یا زهرا نوای قلب منه/یا علی یا زهرا صفای قلب منه

یا علی و یا زهرا صدای قلب منه/با دعاشون دلا روشنه/شوره زارا مثه گلشنه

مس ِ قلبم انگاری کیمیا میخواد/تجلی ّ جلوه ی دلربا میخواد

امشبی از پدر و مادر سادات/مدینه و نجف وکربلا میخواد

ببینید که من ِ دلشکسته دبه درم/شده مثل شب درد و غصه ها سحرم

میخوره کی؟به چشمام نسیم ناب حرم

رو به سوی حرم می پرم/قدم زائرا رو سرم

یا علی و یا زهرا نوای قلب منه/یا علی یا زهرا صفای قلب منه

یا علی و یا زهرا صدای قلب منه/با دعاشون دلا روشنه/شوره زارا مثه گلشنه

(سرود مسجدی)

دریافت فایل:

 

 

سرود مسجدی/هیئتی - عروسی پدر و مادر سادات

 

دل مشتاقان ز شادی بی قرار ِ بی قرار است

گل بریزید گل بریزید جشن پیوند دو یار است

نبی چون ذات حق/به شوق منجلی

بگوید تهنیت/به زهرا و علی

یا زهرا یاعلی...

وصل دو یار عزیز و دلبرا بادا مبارک

ازدواج دو نگار هل اتی بادا مبارک

الهی که شویم/ز عزت ما همه

فداییّ رَه ِ/علی و فاطمه

یا زهرا یاعلی...

ما که مِهر اهل بیت ِ مصطفی در سینه داریم

در ره ِ عشق علی و فاطمه جان می سپاریم

تمام ِ فخر ِ ما/ثنای اهل بیت

الهی که شویم/فدای اهل بیت

یا زهرا یاعلی...

(سرود در قالب بحر طویل)

دریافت فایل:

 

 

سرود ازدواج امیر المومنین(علیه السلام) و حضرت زهرا(سلام الله علیها) همراه با شعر خوانی در قالب بحر طویل

عید وصل دو لاله ی زیبا شد عید وصل دو نور بی همتا شد

ذکر عشق تمامی مشتاقان چون احمد ،یا علی(ع)، یا زهرا(س) شد...

*شراب عشق مینوشم،زجام عشق مدهوشم،لباسی زر نما از تار و پود بی نظیر شوق میپوشم،زنم دم فارغ از هر غم چو شبنم روی گلهای گلستان ولا ، از دو گل زیبای طاهایی ،دو درّ بحر زیبایی ، در اوج شور و شیدایی ، نوایی از شعف بر لعل جانم زمزمه باشد ، نوای روح من یا حیدر و یا فاطمه(س) باشد ، به این اذکار نورانی دلم هو هو کنان راهی دریا شد...

عید وصل دو لاله ی زیبا شد....

*در اوجِ آسمان با بانگ روح افزا و روحانی ، ملائک خنده بر لب با جمالی از فروغ لطف ، نورانی ، همه با یکدگر با صدق و با اخلاص بنمودند فردوسِ مصفا را چراغانی ، وَ در عالم صلا سر میدهند ای مردم عالم بوَد جشن وصال دو گل گلزار پیغمبر ،دو یاس گلشن دلبر ، دو نور جلوه ی داور ، دو انسان خدا منظر ، دو بحرالله را گوهر ، سَر و سَرور ، دل و دلبر ، که با نام خداوندیِ این دو توبه ی آدم قبول افتاد و او مقبول درگاه ربوبیّ ِ خدای حیّ بی همتای اعلا شد...

عید وصل دو لاله ی زیبا شد...

*بگو در آستان حضرت معبود ، در این ماه ذِلقعده که یا رب بنده ای در محضرت آمد اگر چه گشته او در امتحان صبر و طاعت رد ، الا ای خالق سرمد ، تو را سوگند بر احمد اگر چه او گنهکار است ، امّا از محبین علی و همسرش زهراست(س) در عالم ، قسم بر شاهِ مردان مظهر ایمان ، قسم بر کوثر قرآن ، قسم بر فجر ، بر فرقان ، قسم بر نور و الرّحمن ، وَ معنای لطیف ناب و زیبا و دل انگیزِ دو لفظ لؤلؤ و مرجان به حقّ چهارده نوری که از سوی خدا آمد برای لطف و جود و رحمت و غفران بین در مانده ام ، دستم بگیر ای مهربان تا آن زمانی که ببینم جلوه های نور عشق حیدری و فاطمی(س) در صفحه ی رخساره ام از لطف پیدا شد...

عید وصل دو لاله ی زیبا شد....

(سرود مسجدی)

دریافت فایل:

 

سرود مسجدی _ازدواج امیر المؤمنین علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها

یا علی یا فاطمه(س)....

*آمده جشن وصل مولا با بانویی بی همتا

عالم نماید زمزمه بادا مبارک جشن علی و فاطمه(س) بادا مبارک

جهان شده پر از صفا مبارک است یا مصطفی

یا علی یافاطمه(س)...

*حال مشتاقان ، بی قرینه دلهاشان در مدینه

در دام عشق آل پیغمبر اسیرند رفتند کز ختم رُسُل عیدی بگیرند

بگو به جای شهدا مبارک است یا مصطفی

یا علی یا فاطمه(س)...

*سائلان کوی حیدریم محوِ نورِ کوثریم

ما آمدیم از بهر فیض خاکبوسی با کاسه ی خا لی در این جشن عروسی

بده تو در راه خدا سیّدنا یا مصطفی

یا علی یا فاطمه(س)...

*بر مشام خوبان عالم آید بوی مُحرّم

بر درگه آل علی جمله اسیریم باید که رزق اشک ، از زهرا(س) بگیریم

تو حامیِ ولایتی فاطمه(س) جان عنایتی

ثارالله...حسین حسین حسین حسین حسین حسین

 

 

 

شهیدآوینی


ادامه مطلب



[ دوشنبه 15 شهریور 1395  ] [ 6:36 AM ] [ احمد ]
نظرات 0
 
 
 
 
 
حوزه*

پیوند آسمانی حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه زهرا علیهماالسلام
 
تاریخ انتشار : 1395/6/13
بازدید : 74
منبع : اختصاصی پایگاه حوزه نت

آیه

مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیانِ. بَیْنَهُما بَرْزَخٌ لا یَبْغِیانِ[1]

ترجمه

دو دریای مختلف را در کنار هم قرار داد در حالی که با هم تماس دارند. اما در میان آن دو برزخی است که مانع از طغیان و غلبه یکی بر دیگری می باشد.

پیوستن دو دریا

دو دریای آب" شیرین" و" شور" است، آنجا که می فرماید: و هُوَ الَّذِی مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ هذا عَذْبٌ فُراتٌ وَ هذا مِلْحٌ أُجاجٌ وَ جَعَلَ بَیْنَهُما بَرْزَخاً وَ حِجْراً مَحْجُورا او کسی است که دو دریا را در کنار هم قرار داد یکی گوارا و شیرین است و دیگری شور و تلخ، و در میان آنها برزخی قرار داد تا با هم مخلوط نشوند.

برخی از مفسران در تفسیر آیه فوق معتقدند: مقصود از «بحرین» فاطمه علیهاالسلام و علی علیه السلام است. «و بینهما برزخ» (محمدصلی الله علیه و آله) «یخرج منهما اللؤلؤ و المرجان،» الحسن و الحسین علیهماالسلام است. پس منظور از دو دریایی که به هم وصل شدند، حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها هستند و بین آنها نیز رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم می باشد[2]. و در تفسیر آیه (یخرج منهما اللولو و المرجان ) گفته است: منظور از لولو و مرجان حسن و حسین است.چیزی که هست بـایـد دانـسـت کـه ایـن تـفـسـیـر، تـفسیر به باطن است نه این که بخواهد بفرماید: معنای بحرین و برزخ و لولو و مرجان است.[3] گفته اند: از تخصیصات و تشریفات آدمی یکی آن است که در نهاد وی دو بحر آفریده اند یکی بحر سر، دیگر بحر دل، این اشاره است به آیه مرج البحرین و بحرین این جا خوف و رجاست عامه مسلمانان را و بحر قبض و بسط خواص مؤمنان را و بحر هیبت و انس انبیاء و صدیقان را[4]

ازدواج ملکوتی فاطمه (س)

امام علی علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها شأن و قدر همدیگر را در زندگی می دانستند و به یکدیگر احترام می گذاشتند. برطبق آنچه که در سیمای روایات و أحادیث، از جریان خواستگاری حضرت علی(ع) از حضرت فاطمه(س) برجای مانده است، این جریان ریشه در آسمان داشته است. این ازدواج به امر خدا بوده و مراسم آن پیش از آن که در زمین انجام شود، در آسمان و جهان علیا انجام شده بود. محب طبری از رسول خدا(ص) روایت می کند که فرشته ای برایشان نازل شد و گفت: ای محمد! خداوند ترا سلام می رساند و می گوید: در ملأ أعلی دخترت را به ازدواج علی ابن ابیطالب(ع) درآوردم، پس تو هم او را در زمین به ازدواج علی (ع) درآور. ام سلمه می گوید: فاطمه(ع) بر همه زنان افتخار می نمود، زیرا اولین کسی بود که جبرائیل برای وی خطبه خواند. (طبری، بی تا: ص 32) و شیخ طوسی از جابربن عبدالله انصاری چنین روایت می کند: هنگامی که رسول خدا(ص) فاطمه(س) را به ازدواج علی(ع) درآورد، عده ای از مردم قریش نزد او آمدند و گفتند: دخترت را به مهریة اندکی به ازدواج پسر ابیطالب در آورده ای؟ پیامبر(ص) فرمود: من علی(ع) را به ازدواج فاطمه(س) در نیاوردم بلکه خدای عزّوجلّ در شبی که مرا به سدرة المنتهی (معراج) بالا برد، این ازدواج را صورت داد و درّ، جواهر و مرجان پخش نمود. فرشتگان شگفت زده شده و از آن گوهرها برگرفتند و با آن هدیه ها داده و بدان افتخار می کردند و می گفتند: این از فاطمه(س)، دختر محمد(ص) است.[5]

جلوه های زمینی ازدواج فاطمه (س)

کمالات فوق العاده فاطمه(س) از یک سو و انتسابش به شخص پیامبر(ص) از سوی دیگر و شرافت خانوادگی او، زمینه ساز ازدواج وی با علی(ع) نشد بلکه رهنمون ازدواج مبارک تاریخی فاطمه(س)، وحی آسمانی بوده است. ولی با وجود آسمانی بودن ازدواج، شخصیت فاطمه(س) و احترام و آزادیی که آئین اسلام در انتخاب همسر برای زنان قائل است، ایجاب می کرد که پیامبر(ص) بدون مشورت با فاطمه(س)، بدین امر اقدام نفرماید. احترام به نظر دختر در امر ازدواج، یکی از نکات تربیتی جلوة زمینی ازدواج فاطمه(س) می باشد. در هر حال، چهره زمینی این پیوند، از همة ابعاد نورانی ترین الگوی ازدواج برای همه اعصار و قرون است. مهریة علی(ع) و جهیزیة زهرا(س)، مراسم خواستگاری، نوع برخورد پیامبر(ص) با فاطمه(س) و مراسم جشن عروسی و...، همه و همه الگوهایی برای همه ازدواج های جهان و جهانیان می باشند.

در اینجا به ذکر دو نمونه از جلوه های چهرة زمینی این ازدواج و جنبه های تربیتی و الگوبخشی آن اشاره می شود:

مهریه فاطمه(س)

روایات فراوانی ناظر به این معنی است که اگرچه چهره آسمانی مهریة حضرت فاطمه(س)، ثلث بهشت، نهرهای بهشت، خمس زمین، همة آب های عالم و مطالبی نظیر این ها است ولی چهره زمینی مهریه بدین قرار است: «پیامبر(ص) وقتی از علی(ع) پرسید که چیزی داری تا مهریه همسرت قراردهی، علی(ع) پاسخ داد: پدر و مادرم به فدایت، تو از زندگی من به خوبی آگاهی که جز شمشیر، زره و شتر چیزی ندارم. پیامبر(ص) فرمود: شمشیرت را برای کارزار نیاز داری و با شتر نیز باید به نخلستان آب دهی و در مسافرت از آن استفاده کنی و من دخترم را با مهریة زره به عقد تو درمی آورم.»(مکارم شیرازی، 1379: ص39)

آن چه در ظاهر از این مطلب استفاده می شود این است که مهریه حضرت فاطمه(س) کم و آسان بود ولی این فقط یکی از نکات مستتر در این قضیه است. چهرة حقیقی این مهریه، این است که علی(ع) همه دارایی اش را به عنوان مهریه بخشید. حضرت علی(ع) چیزی جز زره نداشت و اگر چیزی جز زره خود داشت، آن را نیز به عنوان صداق، به فاطمه(ع) می بخشید.

مهریه در زبان عربی به «صداق» معروف است و صداق ابزاری است که مرد برای اثبات صدق نیت خود در ازدواج، به همسرش می بخشد و علی(ع) زره خود را که وسیله حفظ جانش بود، برای اثبات این دوستی پرداخت نمود. بنابراین مهریه فاطمه(س) ضمن آن که نشان می دهد، ملاک ازدواج هرگز نباید پول و ثروت خواستگار باشد، در عین حال نشان می دهد که علی(ع) همه آنچه را که داشت، تقدیم فاطمه(س) کرد. بنابراین، برخلاف آنچه به اسلام نسبت داده می شود، اگر مردی، دارای مکنت و دارایی بسیار فراوانی است و با وجود تمایل و اصرار خانواده زن، حتی می خواهد با کمتر از «مهرالسنه» ازدواج نماید و بدون هیچ دلیل موجهی از پرداخت صداق بیشتر ممانعت می کند، این امر مطلوب اسلام نمی باشد.

جهیزیه و جشن عروسی

نوع جهیزیه این ازدواج، نشان دهندة این معنی است که اصل در یک پیوند آسمانی، سادگی و دوری از تجمل است. به عنوان مثال، «وقتی ام سلمه و ام ا یمن به خدمت رسول(ص) رسیدند و پیشنهاد علی(ع)، مبنی بر رفتن فاطمه(س) به خانة وی را مطرح کردند، پیامبر(ص) برخلاف آنچه که سیرة مردم دنیاپرست است و از ماه ها قبل تدارک دیده و برنامه ریزی می کنند، فرمود: همین امشب یا فرداشب، ترتیب این امر را خواهم داد.»(همان، صص45-42)

این جشن ملکوتی، آن چنان ساده، بی تکلف و مملو از روحانیت و معنویت بود که همه را شگفت زده نمود. پیامبر(ص) خود در تهیه غذا کمک می فرمود و علی(ع) شخصاً مأمور شد به مسجد بیاید و بعضی را دعوت کند اما حیا مانع شد که وی فقط تعدادی را دعوت نماید لذا صدای خود را بلند کرد و به صورت عمومی به همگان فرمود: «اجیبوا الی ولیمة فاطمه» و مردم دسته دسته اجابت نمودند و غذا نیز به دعای پیامبر(ص) برکت پیدا کرد؛ به گونه ای که کفاف همگان را داد.

جزئیات جلوه های رفتاری علی (ع) و فاطمه (س)، در همه مصرع های غزل ازدواجشان، عاشقانه و عارفانه بود. دعوت عمومی علی(ع) نشانه این معنی است که برخلاف آنچه که بعضی ها از اسلام دریافت نموده اند، ولیمه دادن و خرج کردن در مراسم ازدواج اگر بدون تجمل باشد، بسیار مطلوب است و هرچه جمعیت مدعوین وسعت داشته باشد و افراد زیادی به میهمانی ازدواج دعوت شوند، به مطلوبیت آن افزوده می شود و پرداخت این گونه هزینه ها، از مخارجی است که مرضی خداوند می باشد.

گوشه هایی از چهره آسمانی جشن عروسی فاطمه(س) نیز در روایات ترسیم شده است. علمای عامه از جابربن سمره، روایتی قریب به این مضمون نقل می کنند: شب زفاف فاطمه(س)، زمام مرکب آن بانو، به دست جبرئیل بود. اسرافیل رکاب می گرفت و میکائیل از پی رهسپار بود و پیامبر(س) جامه های فاطمه(س) را مرتب می کرد و این فرشته ها با سایر فرشتگان تکبیر می گفتند و این تکبیر تا قیامت، در بین آن جماعت سنت ماند.(مقدم، 1379: ص60)

جلوه های آسمانی ازدواج فاطمه(س)

«ازدواج» در دیدگاه عرفان، علاوه بر قالب ظاهری، روح دیگری نیز در آن مستتر می باشد. از آن جا که خداوند فرش را بر مثال عرش و ملک را براساس ملکوت بیاراسته است، صورت ملکی نکاح، دارای روحی ملکوتی نیز هست و در تطابق لوح تکوین و صحیفة تشریح، می توان به تناسب صورت های ملکی با معانی ملکوتی پی برد.

در هیئت ظاهری نکاح و چهرة زمینی آن، زن و مرد عقدی می بندند و در طی آن، هریک از آن ها وظایفی را در قبال دیگری، عهده دار می شوند و در پی این عقد در کنار یکدیگر قرار می گیرند و از جهت روحی و جسمی، مکمل یکدیگر می شوند و از سوی خدا، در میان آن ها نوعی مودّت و رحمت ثابت پدیدار می شود اما در چهرة آسمانی و ملکوتی نکاح، روح انسانی که صبغة جلال برآن حاکم است، مجذوب روح انسانی می شود که صبغة جمال الهی در آن بیشتر است و آن گاه حقیقت قلب مثالی این دو انسان، در اثر تجاذب تکوینی با هم درمی آمیزند و از این آمیزش، غرق در بهجت معنوی می شوند و یکدیگر را برای رسیدن به وحدت جمعیّه یاری می کنند.

ازدواج علی و فاطمه(س)، اصلی ترین نسخه یک نکاح حقیقی و شاید تنها مصداق حقیقی آن است. صورت ازدواج و خواستگاری ایشان که در ماه ذی الحجه رخ داد، صورت زیرین یک حقیقت برتر بود. حقیقتی که کنه آن در سرادقات نهانخانة غیب اسرار الهیه همواره در پرتو استتار است.

از اسمای جمالیه، انس و آرامش بیشتری حاصل می شود و از اسمای جلالیه، شکوه، شوکت و هیبت بیشتری به دست می آید، زیرا در برابر آنها، خشیت بیشتری حاصل می شود. به همین جهت فاطمه(س) و علی(ع)، اگرچه هر دو مظهر همة اسمای الهیه بودند، ولی در مجموع، انعکاس نور صفات جمال در وجود فاطمه (س) بیشتر و انعکاس نور صفات جلال در علی (ع) بیشتر بود و این غلبة انوار به مقتضای انوثیّت و ذکوریّت انسان بوده است. نور سفید نیز در فضاهای مختلف، به اقتضای جنسیت جسمیت فضایی که در آن وارد می شوند، انوار متفاوتی از خود تابش می دهد و به همین جهت الوان گوناگونی حاصل می شوند. ولی در نورهای دیگر مثل نور آبی، همه انوار دیگر نیز وجود دارند اما چون رنگ آبی ظهور بیشتری داشته است، ما آن نور را آبی می بینیم ولی همه انوار دیگر نیز، در باطن آن نور وجود دارند. در باطن وجود عزیز زهرا(س) و علی(ع)، همه اسمای جمال و جلال حق وجود دارد ولی ظهور جمال در زهرا (س) و ظهور جلال در علی(ع) بیشتر است و جمال و جلال نیز به هم تجاذب خاصّی دارند.

آیه شریفه «مرج البحرین یلتقیان، بینهما برزخ لایبغیان» بیانگر پیامد این جذبه است. بعضی از مفسران، آن را به دو دریای وجودی علوی و فاطمی تأویل برده اند و از امتزاج این دو دریای بیکران که به واسطة شدّت محبّت و رحمت، هرگز یکدیگر را نمی آزارند و کمترین ستم و ظلمی در حق هم روا نمی دارند، لؤلؤ و مرجانِ وجود نازنین «حسنین» به وجود می آید.

تعبیراتی که در روایات، تحت عنوان عقد آسمانی وارد می شود، اشاره به همان حقیقت برتر صورت تناکحیة این دو معصوم (علیهماالسلام) دارد. بنابراین راز عقد زمینی این دو را باید در عالم معنی جستجو کرد و اسرار جذبة این دو نسبت به یکدیگر را باید در صور ملکوتی ایشان جست. وجود تجاذبی تکوینی که بین مقتضیات جلال و جمال وجود دارد، به نوعی کشش طرفینی، توادد و رحمت، بین مظاهر جلال و جمال ایجاد می کند.

به تعبیر ابن عربی: صورتی که بین زوجین نهاده می شود، سبب ثبات نکاحی است که موجب تولید نسل، عطوفت و مهربانی است و به واسطة این مودت است که هریک از زن و شوهر، نوعی کشش، به سوی جنس مخالف خویش دارد و با طرف مقابل، به نوعی آرامش می رسد.(ابن عربی، 1414ق: ج3، ص88)

یگانه زوج معصوم آفرینش، سرچشمه جوشش حقیقت و ولایت در جهان هستند و از سلاله پاکشان فرزندانی متولد شدند که ولی خدا بر روی زمین بودند؛ چراغ­های هدایتی که یکی پس از دیگری قدم بر عرصه حیات گذاشتند تا انسان را از بیراهه به راه راست رهنمون شوند؛ سبیلٌ بعد السّبیل؛ خیرةٌ بَعدَ الخیرة؛ چراغ­های درخشان در دل شام تاریک نادانی و گمراهی انسان که تک تک به سنگ ستم و جهالت فروشکستند، ولی آخرینشان که امید تمام جهانیان به دست های نجات­دهنده و پرتوان اوست، روزی چون خورشید از پس کوه­ها سر بیرون خواهد آورد و بساط شب را از سراسر جهان خواهد چید.

سیمای فاطمه س در خانه حضرت علی(ع)، سیمای حقیقی زنی مؤمن و پارساست؛ زنی که با تمام توان خویش، به تربیت فرزندانش به بهترین شکل اهتمام می­ورزد و همه امور خانه را بر عهده می­گیرد؛ بی­آنکه از رنج و طاقت فرسایی­اش گلایه کند و بی­آنکه از مضیقه­ها شکوه سر دهد.

سیره امیرمؤمنان علی(ع) نیز در رفتار با همسرش، یگانه الگوی همسرداری است. الگویی که شبیه و مانند ندارد و هیچ نیکویی را یارای برابری با او نیست؛ مردی که افزون بر وظایف سنگینی که در راه تبلیغ و گسترش اسلام، دوشادوش پیامبر برعهده دارد، حتی لحظه­ای از احوال خانواده خویش غافل نمی­شود؛ مردی که پس از یک روز تلاش بی­پایان، انفاق به مستمندان، سرکشی به یتیمان و خانواده­های بی­سرپرست، اداره امور جامعه اسلامی در رکاب پیامبر و دیگر کارها، شب هنگام شرم دارد که با دست تهی به خانه بازگردد و با دختر رسول خدا(ص) روبه­رو شود، پس با تمام خستگی­های جان­کاهش، به دنبال نان شب می­رود.

علی همان مردی است که لحظه­ای از تقدیر و تشکر و پاس داشتن رنج­هایی که همسرش در خانه او متحمل می­شود، غافل نمی­شود و برای رضای او از هیچ کوششی دریغ نمی­کند.

باید علی را بشناسیم تا فاطمه را شناخته باشیم. باید دست به دامان فاطمه شویم تا دامان علی را رها نکنیم. اگر فاطمه س نبود، هیچ نَفْسی برای همسری علی(ع) در هستی پیدا نمی­شد و اگر علی نبود، هیچ انسانی لیاقت شوهری فاطمه را نداشت. باید شیعه علی بودن را از فاطمه آموخت. باید«مَوَدَّةً فِی القُربی» را از علی و مهر بی­پایانش به زهرا(س) یاد گرفت. باید به فاطمه متوسل شد تا هرگز راه علی را گم نکرد. باید پا بر جای پای علی بگذاریم تا دختر پیامبر را از یاد نبریم.

در میان همه جلوه­های خیره کننده روح بزرگ فاطمه س، آنچه بیش از همه شگفت­انگیز است، این است که فاطمه همسفر و همگام و هم­پرواز روح عظیم علی است.

پی نوشت ها

[1] الرحمن/19-20

[2] سیوطی، الدرالمـنثور

[3] المیزان، ج19

[4] ابوالفضل رشیدالدین، همان کتاب، ج 9، ص 412، 421.

[5] محمد علی دخیل، ص43

 


ادامه مطلب



[ دوشنبه 15 شهریور 1395  ] [ 6:36 AM ] [ احمد ]
نظرات 0
 
 
 
اس ام اس ازدواج حضرت علی و فاطمه(ع)

 

اس ام اس ازدواج حضرت علی(ع) و فاطمه(س)-1

 

عاقد: خدا

شاهد: رسول خدا (ص)

دفتر: لوح محفوظ

مکان: عرش

عروس: کوثر

داماد: حیدر

سالروز ازدواج آسمانیشان مبارک

 

++++++++++++++++++

 

آمد رود به خانه آن همسری که او / در بین همسران جهان، شهریار بود

خالق سپرد این زر کامل‌عیار را / دست کسی که زرگر کامل‌عیار بود

 

++++++++++++++++++

 

لباس یاس بر تن کرد زهرا / کنار دست او بنشست مولا

محمد خطبه خواند زهرا بلی گفت / غلط گفتم بلی نه یا علی گفت . . .

 

++++++++++++++++++

 

دیدم که در عرش شور و شوق برپاست

برپاگر این بزم شرف ذات خداست

گفتم به خرد چه اتفاق افتاده

گفتا که عروسی علی و زهراست

سالروز ازدواج حضرت علی ع و زهرا س مبارک باد

 

++++++++++++++++++

 

روشن‏ترین تلاقی آیینه و آب، در آوازهای روشن شهر زمزمه می‏شود و دو بهار، توأمان،

در فصلی گم شده در تاریخ، از راه می‏رسند و باهم پیوند می‏خورند.

سالروز ازدواج حضرت علی ع و زهرا س مبارک باد

 

++++++++++++++++++

 

مظهر احسان و جود خالق یکتا علیست / نور بخش ماه و خورشید جهان آرا علیست

در میان کل مردان ز ابتدا تا انتها / در مقام همسری، زیبنده ی زهرا علیست

صلوات

 

++++++++++++++++++

 

این سپردن دست عروسی به تکیه گاهی یک مرد نیست؛

این سپردن انسان است به حریم بی انتهای عصمت

این پیامبر صلی الله علیه و آله نیست که دخترش را به علی علیه السلام می سپارد؛

این خداست که اختیار و اعتبار بشر را به علی و زهرا علیهاالسلام وامی نهد . . .

بیتوته*

ادامه مطلب



[ دوشنبه 15 شهریور 1395  ] [ 6:35 AM ] [ احمد ]
نظرات 0
 
 
 

92071509311کدخبر:

خبرنگار :71253

ایسنا*

به مناسبت سالروز ازدواج علی(ع) و زهرا(س)

چرا ازدواج علی(ع) و فاطمه(س) پیوند آسمانی است؟

ازدواج

نخستین روز از ماه مبارک ذی‌الحجه، سالروز پیوندی آسمانی است که دیگر هیچ گاه مانند آن در تاریخ تکرار نشد.

 

 

به گزارش سرویس دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در تاریخ ازدواج علی (ع) و حضرت زهرا (س) اختلاف است و کسی که قدیمی‌ترین تاریخ را نقل کرده، یعقوبی می‌باشد که نوشته است: رسول‌الله دو ماه پس از ورود به مدینه حضرت زهرا (س) را به تزویج حضرت علی (ع) در آورد؛ این در حالی بود که گروهی از مهاجرین وی را از رسول‌الله (ص) خواستگاری کرده بودند و هنگامی که رسول خدا (ص) وی را به حضرت علی (ع) تزویج کرد، گِله کردند و آن حضرت فرمودند: "من فاطمه را به علی تزویج نکردم، بلکه خدا او را به علی تزویج کرد".

 

از ابتدای خلقت علی(ع) و فاطمه(س) برای هم آفریده شدند

 

در روز اول آخرین ماه قمری حضرت علی بن ابی‌طالب علیه السلام، پیشوای پارسایان با حضرت فاطمه بنت محمد(ص)، برترین بانوی جهان پیمان عشق بست و خدا، والاترین فرستاده خویش را بر این پیمان گواه گرفت. برکت این ازدواج، عمری به گستردگی آفتاب دارد؛ هم چنان که یاد و نام آن در تاریخ برای همیشه ماندگار شد که امروز نیز جهان از پرتو انوار رحمت و عنایت تنها باقیمانده از دامان حضرت زهرا(س) زندگی می‌کنند.

 

کمالات بی شمار برترین بانو

 

فاطمه علیهاالسلام به 9 سالگی رسیده بود. رشد جسمانی مناسب آن حضرت و رشد و کمال عقلی بانوی فضیلت‌ها، سبب شده بود که با وجود کمی سن، گوی سبقت از همه برباید و یکه تاز میدان فضیلت‌ها گردد. ایمان والا، پارسایی بی نظیر، آگاهی، ذهن سرشار و هوش فراوان و نیز بهره مندی از زیبایی، وی را از همه دختران دیگر ممتاز ساخته بود. توجه و مهرورزی بی پایان رسول خدا(ص) نیز بر امتیازات ایشان افزوده بود. کمالات بی شمار فاطمه علیهاالسلام، دختر محمد(ص) آخرین فرستاده خدا باعث شد تا سرشناسان شهر، به رسم دیرین عرب او را از پیامبر خواستگاری کنند.

 

علی(ع) خواستگار دختر رسول خدا(ص) در خانه پیامبر

 

هنگامی که حضرت علی علیه السلام برای خواستگاری فاطمه علیهاالسلام رفت، پیامبر در خانه ام سلمه بود. علی علیه السلام در زد. ام سلمه پرسید: کیست؟ قبل از پاسخ خواستگار، پیامبر دستور داد: «در را باز کن و بگو داخل شود. کسی پشت در است که محبوب خدا و رسول است». علی علیه السلام وارد شد، سلام کرد و در حضور رسول خدا صلی الله علیه و آله نشست. چشمان خود را بر زمین دوخت. شرم از پیامبر صلی الله علیه و آله مانع گفتن خواسته‌اش می‌شد. پیامبر صلی الله علیه و آله که خود علی علیه السلام را بزرگ کرده و از روحیات او باخبر است، سکوت را شکست و فرمود: «می‌بینم برای حاجتی اینجا آمده‌ای. خواسته‌ات را بر زبان آور و آنچه در دل داری بازگو که خواسته‌ات پیش من پذیرفته است».

جریان خواستگاری چگونه اتفاق افتاد؟

 

علی علیه السلام که برای خواستگاری دختر پیامبر به خانه ایشان رفته بود، با سخنانی شیرین خواسته‌اش را چنین بازگو کرد: «پدر و مادرم فدای شما، وقتی خردسال بودم مرا از عمویتان ابوطالب و فاطمه بنت اسد گرفتید. با غذای خود و به اخلاق و منش خود بزرگم کردید. نیکی و دل سوزی شما درباره من از پدر و مادرم بیشتر و بهتر بود. تربیت و هدایتم به دست شما بوده و شما ای رسول خدا به خدا سوگند ذخیره دنیا و آخرتم می‌باشید. ای رسول خدا! اکنون که بزرگ شده‌ام، دوست دارم خانه و همسری داشته باشم تا در سایه انس با او، آرامش یابم. آمده‌ام تا دخترتان فاطمه را از شما خواستگاری کنم. آیا مرا می‌پذیرید؟» چهره پیامبر چون گل شکفته شد. گویا انتظار این لحظه را می‌کشید. خوشحال شد، ولی جواب قطعی را برعهده فاطمه علیهاالسلام گذاشت. پیامبر ماجرای خواستگاری پسر عموی خویش،علی را برای دخترش بازگو کرد و فرمود: «دختر عزیزم! تو علی را خوب می‌شناسی و به سابقه ایمان و خویشاوندی و فضیلت و پارسایی او آگاهی داری. من همیشه آرزو داشتم تو را خوشبخت کنم و به عقد کسی درآورم که بهترین مرد روی زمین است. آیا راضی هستی همسر علی باشی؟» فضای اتاق لحظاتی غرق در سکوت بود؛ سکوت از سر حیا. فاطمه ساکت ماند و چیزی نگفت. نغمه تکبیر پیامبر بلند شد: «اللّه اکبر! فاطمه راضی است. سکوت او نشانه رضایت اوست». واکنش فاطمه علیهاالسلام در برابر خواستگاران قبلی، برگرداندن چهره و اظهار ناراحتی بود، اما این بار با سکوت خود صد سخن گفت و روی خود را هم بر نگرداند. آن حضرت نزد علی(ع) که در انتظار پاسخ بود برگشت و رضایت فاطمه(س) را خبر داد.

 

مراسم ساده اما زیبای خطبه عقد

 

برای اجرای خطبه عقد،علی علیه السلام به دستور پیامبر به مسجد رفت. همچنین پیامبر(ص) به بلال دستور داد که مهاجر و انصار را در مسجد گرد آورد. پس از مدت کوتاهی همگی در مسجد جمع شدند. پیامبر بر منبر مسجد نشست و در حضور شاهدان، خطبه عقد برترین بانوی اسلام را در مسجد مدینه جاری فرمود. سپس برای عروس و داماد دست به دعا برداشت و فرمود: خداوند برای شما مبارک گرداند و اجتماعتان را پاینده بدارد.

 

 

مهریه زهرا(س) الگویی برای پیوندهای امروزی

 

پیامبر گرامی اسلام (ص) ازدواج دخترش را به ساده‌ترین و راحت‌ترین شیوه انجام داد تا برای همه جوانانی که در آستانه زندگی مشترک هستند، سرمشق نیکویی باقی بماند. مهریه 500 درهمی برای فاطمه علیهاالسلام مهتر زنان نیز، به همین هدف صورت گرفت. در روایات، افزون بر این مهریه که جنبه مادی و مالی دارد، مهریه‌های معنوی دیگری نیز برای آن بانوی بزرگ گفته شده است. در روایتی می‌خوانیم که حضرت زهرا علیهاالسلام از پدر تقاضا کرد که آن حضرت از خدا بخواهند تا مهریه‌اش را شفاعت از مسلمانان گناهکار قرار دهد. این خواسته حضرت مستجاب شد و فاطمه علیهاالسلام شفیع و واسطه بخشش گناهکاران قرار گرفت.

درس‌هایی از ازدواج حضرت زهرا (س) و حضرت علی (ع) برای خانواده‌ها

 

نگاهی به نحوه آشنایی، خواستگاری، ازدواج، مهریه و مراسمات مربوط به پیوند انسان‌های بزرگ و معصوم بسیار مهمتر از خود آن اتفاق است. یکی از این پیوندها، ازدواج حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) به عنوان برترین بانوان و مردان عالم هستند و یادآوری این مناسبت در هرسال در واقع تذکر و یادآوری الگوها و معیارهایی است که در زندگی آنان برای ما به ویژه برای نسل جوان است.

 

در جریان ازدواج آن دو بزرگوار که به فرموده حضرت رسول(ص) خداوند فاطمه را به ازدواج علی در آورد نکات بسیار مهم آموزشی و الگویی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به؛ کفو و همتا بودن، خواستگاری بدون واسطه، قناعت، دوری از اشرافی گری و تجملات، سخت نگرفتن بر همدیگر، ملاک قراردادن معیارها و خصوصیات معنوی و دینی و اخلاقی، مهریه پایین، بنا کردن زندگی بر پایه محبت و عشق واقعی از روی شناخت، حجب و حیا و... اشاره کرد. به این خاطر است که یک پیوند با این ویژگی‌ها پیوند آسمانی لقب می‌گیرد که رضایت خدا و رسول خدا(ص) در آن وجود دارد.

 

برخی منابع:

 

- زندگانی فاطمه زهرا علیهاالسلام تألیف محمد قاسم‌پور با مقدمه آیت‌الله مرعشی نجفی ص47.

- زندگانی حضرت فاطمه علیهما‌السلام و دختران آن‌ حضرت مولف سیدهاشم رسولی محلاتی ص‌56.

 

- یوسفی غروی، محمد هادی؛ تاریخ تحقیقی اسلام، ج 2، ص 250.

 

انتهای پیام

 


ادامه مطلب



[ دوشنبه 15 شهریور 1395  ] [ 6:34 AM ] [ احمد ]
نظرات 0
 
 
 

 

 

شرح ماجرای ازدواج علی(ع) و حضرت فاطمه(س) از زبان امام رضا(ع)

کدام فرشته خطبه عقد حضرت زهرا(س) را خواند

خبرگزاری فارس: کدام فرشته خطبه عقد حضرت زهرا(س) را خواند

خبرگزاری فارس: حضرت على(ع) فرمود: تصمیم به ازدواج گرفتم، ولى جرأت نمى‌کردم به حضرت رسول(ص) عرض کنم تا اینکه روزى بر حضرت وارد شدم و آن حضرت‌ فرمود: آیا میل و رغبتى به ازدواج دارى؟

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه فارس، نخستین روز از آخرین ماه سال قمری، سالروز پیوندی آسمانی است که دیگر هیچ‌گاه مانند آن در تاریخ تکرار نشد. علی علیه‌السلام، پیشوای پارسایان با فاطمه علیهاالسلام، برترین بانوی جهان پیمان عشق بست و خدا والاترین فرستاده خویش را بر این پیمان گواه گرفت.

برکت این ازدواج، عمری به گستردگی آفتاب دارد؛ همچنان که یاد و نام آن در تاریخ برای همیشه ماندگار شد، اول ذیحجه، روزی مبارک برای همه نوگامانی است که دل به زندگی فاطمی داده‌اند تا شادی خود را با خاطره همیشه روشن آن روز مبارک، پیوند زنند.

و چه زیباست که امامی معصوم از فرزندان آن حضرت به روایت این ازدواج پر خیر و برکت بپردازد، در ادامه شرح ماجرای پیوند آسمانی یار نبی با یاس نبی از زبان امام رضا علیه‌السلام می‌آید:

 

*شرح ماجرای ازدواج علی(ع) و فاطمه(س) از زبان امام رضا(ع)

حضرت رضا(ع) فرمود: پدرم از پدرش جعفر بن محمّد و آن حضرت از پدر خود از جدّ بزرگوار خویش(ع) نقل فرمود که:

حضرت على(ع) فرمود: تصمیم به ازدواج گرفتم، ولى جرأت نمى‌کردم، این‌ مطلب را به حضرت رسول(ص) عرض کنم و مدتى این موضوع شب و روز در فکرم بود تا اینکه روزى بر حضرت رسول(ص) وارد شدم و آن حضرت‌ فرمودند: اى علی!

عرض کردم: بفرمایید اى رسول خدا!

فرمود: آیا میل و رغبتى به ازدواج دارى؟

عرض کردم: رسول خدا خود داناتر است -و گمان بردم ‌حضرت یکى از زنان قریش را به عقد من درآورند- و من از اینکه فرصت ازدواج‌ با فاطمه را از دست دهم، نگران بودم و متوجّه نشدم که چه شد که حضرت مرا صدا زدند و در خانه ام‌سلمه به خدمتشان رسیدم.

وقتى به من نگاه کردند، چهره‌شان درخشید، تبسّمى فرموده به گونه‌اى که سفیدى دندان‌هایشان را که ‌مى‌درخشید دیدم، حضرت به من فرمودند: اى على! مژده! چرا که خداوند مسأله ازدواج تو را که فکر مرا مشغول کرده بود، خود به عهده گرفت.

گفتم: قضیه چیست یا رسول اللّٰه!؟

حضرت فرمودند: جبرئیل با سنبل و قرنفل بهشتى‌ نزد من آمد و آن‌ها را به من داد، من آن دو را گرفتم و بوییدم و گفتم: اى جبرئیل! این سنبل و قرنفل را به چه مناسبت آورده‌اى؟

او گفت: خداوند تبارک و تعالى‌ ملائکه ساکن بهشت و نیز سایر ساکنین آن را امر فرموده که تمام بهشت‌ها را با تمام درخت‌ها و رودخانه‌ها و میوه‌ها و قصرهایش آذین بندند و به بادهاى‌ بهشتى دستور داده تا با بوى انواع عطر بوزند و حورالعین را به خواندن‌ سوره‌هاى «طه»، «طس»، «شورى» و سوره‌هایى که با «طسم» شروع‌ مى‌شود امر فرمود و به یک منادى دستور داد که چنین جار بزند:

اى ملائکه من و اى ساکنین بهشت من! شاهد باشید که فاطمه دختر محمّد را به عقد على بن ابى‌طالب در آوردم و به این کار راضى و خشنودم، این دو از یک دیگرند.

سپس ‌خداوند تبارک و تعالى به ملکى از ملائکه بهشت به نام راحیل - که در بلاغت‌ هیچ یک از ملائکه به پاى او نمى‌رسند- امر فرمود که خطبه بخواند، او نیز خطبه‌اى خواند که اهل آسمان و زمین چنین خطبه‌اى نیاورده بودند، سپس به ‌یک منادى دستور داد تا چنین جار بزند:

اى ملائکه من و اى ساکنین بهشت من! به على بن ابى‌طالب حبیب محمّد و فاطمه دختر محمّد تبریک بگویید، چه‌ اینکه من براى آنان خیر و برکت قرار دادم.

راحیل گفت: برکت تو بر آن دو بیشتر از آنچه ما در بهشت و منزلت براى آنان مشاهده کردیم نیست؟

خداوند فرمود: اى ‌راحیل! از جمله برکت من بر آن دو این است که آنان را بر محبّت خودم، با هم‌ همراه مى‌کنم و حجّت خود بر مردم قرارشان مى‌دهم و قسم به عزّت و جلالم ‌که از آن دو، نسل و فرزندانى به وجود خواهم آورد که در زمین گنجینه‌داران و معادن حکمت خود قرارشان خواهم داد، بعد از پیامبران، آنان را حجّت بر مردم قرار مى‌دهم.

پس مژده بده اى علىّ! که من نیز، همچون خداى رحمان، دخترم فاطمه را به ازدواج تو درآوردم و آنچه را که خداوند براى او پسندید، من نیز پسندیدم.

حال دست همسر خود را بگیر که تو از من نسبت به او سزاوارترى، جبرئیل ‌به من خبر داد که بهشت و اهل آن، مشتاق شما دو نفرند و اگر خداوند تبارک ‌و تعالى نمى‌خواست از نسل شما حجّتى بر خلق برگزیند، خواسته بهشت و اهل بهشت را در مورد شما دو نفر اجابت مى‌فرمود، پس تو چه خوب برادر و چه خوب داماد و چه خوب همدمى هستى و رضایت خدا براى تو کافى است و از رضایت هر کس دیگر بهتر است.

حضرت على(ع) گفت: «رَبِّ أَوْزِعْنِی‌أَنْ أَشْکُرَ نِعْمَتَکَ اَلَّتِی أَنْعَمْتَ عَلَیَ‌»؛ پروردگارا! مرا بر آن دار که شکر نعمتى که‌ به من دادى، به جاى آرم، حضرت رسول(ص) نیز آمین گفتند.

منبع: عیون اخبار الرضا(ع)

انتهای پیام/و

 


ادامه مطلب



[ دوشنبه 15 شهریور 1395  ] [ 6:34 AM ] [ احمد ]
نظرات 0
 
 

سالروز ازدواج حضرت علی و فاطمه (س) در سال ۹۵ + پیامک

سالروز ازدواج حضرت علی و فاطمه (س) در سال ۹۵ + پیامک

سالروز ازدواج علی و فاطمه در سال 95 , پیامک سالروز ازدواج علی و فاطمه 95 , تاریخ ازدواج حضرت علی و فاطمه در سال 95 , سالروز ازدواج حضرت علی و فاطمه (س) در سال 95

سالروز ازدواج حضرت علی و فاطمه (س) در سال ۹۵

سالروز ازدواج حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه سلام الله علیها برابر با ۱ ذی الحجه مطابق با، (شنبه ۱۳ شهریور ماه ۱۳۹۵) می باشد.

پیامک سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س)

فرا رسیدن سال روز پیوند ملکوتی و مبارک حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه زهرا علیها السلام ، این الگوهای صحیح ازدواج معنوی، بر شما پیروان منش و بینش معصومین علیهم السلام خجسته باد.

از بهر این ساعت زمان لحظه شماری کرده است
وز بهر این وصلت زمین نابردباری کرده است
چشم فلک شب تا سحر اختر شماری کرده است
ایوب دهر از شوق امشب، بی قراری کرده است.

سال روز پیوند مظهر احسان و جود با دردانه زیور عالم
یاس آل محمد صلی الله علیه و آله مبارک باد.

چشمی ندیده در زمین در هر زمان مانندشان
خورشید و مه تبریک گو بر وصلت و پیوندشان
شادی زهرا و علی پیداست از لبخندشان
لبخندشان دارد نشان از خاطر خرسندشان.

ترویج فرهنگ ازدواج آسان و کمک به انتخاب همسر مناسب، کوچکترین کاری ست که از ما بزرگترها برای خوشبختی فرزندانمان ساخته است؛ از این وظیفه غفلت نورزیم.

فرا رسیدن روز ازدواج، مصادف با سال روز پیوند مبارک و ملکوتی حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه زهرا علیها السلام خجسته باد.

زمی که حق آراسته الحق تماشایی بُوَد
جبریل مأمورست و فکر مجلس آرایی بُوَد
میکال از عرش آمده گرم پذیرایی بُوَد
چشم کواکب خیره گر از چرخ مینایی بُوَد.

فرا رسیدن روز ازدواج، روز ارج نهادن به پیروی از سنّت و سیره پاک نبوی صلی الله علیه و آله ، فرخنده باد.

فرا رسیدن روز ازدواج، روز تأکید بر کامل کردن نیمه دیگر دینداری، بر زنان و مردان تقوا پیشه و مطیع امر الهی خجسته باد.

 

 


ادامه مطلب



[ دوشنبه 15 شهریور 1395  ] [ 6:32 AM ] [ احمد ]
نظرات 0
 
 
 
کد خبر: ۳۵۲۷۷۹۵
 


کانون خبرنگاران نبأ: یک کارشناس دینی با بیان اینکه قرآن کریم در سوره هل اتی، ۱۸ بار به جایگاه شخصیتی حضرت زهرا(س) اشاره می‌کند، گفت: حضرت فاطمه(س) به دلیل چهار انتخاب ویژه به مقام زهرایی رسیدند؛
به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، مراسم جشن ازدواج «ماه و مهر» همزمان با سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) به همت مسجد جامع نارمک و پایگاه بسیج ناحیه شهید غروی در راستای ترویج سبک زندگی اسلامی و آسان در خانه فرهنگ فدک برگزار شد.
سارا رجب‌زاده، کارشناس دینی در این مراسم با اشاره به بیانات ائمه معصومین(ع) درباره جایگاه حضرت فاطمه زهرا(س) بیان کرد: امام حسن عسکری(ع) می‌فرماید «ما حجت‌های خدا بر خلایق (مردم) هستیم و مادر ما فاطمه(س) حجت خدا بر ما است»، همچنین امام زمان (عج) حضرت زهرا(س) را الگوی حسنه معرفی می‌کنند و می‌فرمایند «فاطمه الگوی من است».
وی با بیان اینکه حضرت صدیقه طاهره محور حدیث کساء هستند، افزود: دختر رسول خدا(ص) بودن، نمی‌تواند دلیل زهرایی بودن ام ابیها باشد، قرآن کریم در سوره هل اتی، ۱۸ بار به جایگاه شخصیتی حضرت زهرا(س) اشاره می‌کند.
رجب‌زاده در ادامه با اشاره به روند خواستگاری حضرت فاطمه(س) عنوان کرد: حضرت فاطمه(س) به دلیل چهار انتخاب ویژه به مقام زهرایی رسیدند؛ مورد اول در انتخاب همسر هویدا شد، زمانی که پیامبر(ص) از دخترشان درباره خواستگاری حضرت علی بن ابی طالب(ع) نظرشان را جویا شدند، پس از اینکه حضرت فاطمه(س) متوجه شدند خدا به این ازدواج راضی است، با سکوت خویش رضایتش را اعلام کرد.
وی اظهار کرد: همچنین انتخاب فقر بر ثروت، دومین عامل زهرایی، دختر پیامبر(ص) است. انتخاب سخن بر سکوت و انتخاب امام نور بر امام نار نیز از دیگر عوامل است.
در ادامه برنامه جشن گلریزانی برای تأمین هزینه جهیزیه پنج نفر از دختران دم بخت از سوی جمعیت خیریه دوستداران بهزیسیتی برگزار شد.
حانیه زینوند

ادامه مطلب



[ دوشنبه 15 شهریور 1395  ] [ 6:28 AM ] [ احمد ]
نظرات 0
 
 

 

یکی از مهم ترین اتفاقات تاریخ شیعه ازدواج بانوی دوعالم حضرت فاطمه (سلام الله علیها) و امیرمؤمنان حضرت علی (علیه السلام) است.

کد خبر: ۸۳۸۴
 

به گزارش آساره خبر ، نخستین روز از آخرین ماه سال قمری، سالروز پیوندی آسمانی است که دیگر هیچ گاه مانند آن در تاریخ تکرار نشد.

علی علیه السلام ، پیشوای پارسایان با فاطمه علیهاالسلام ، برترین بانوی جهان پیمان عشق بست و خدا، والاترین فرستاده خویش را بر این پیمان گواه گرفت.

از مهم ترین اتفاقات تاریخ شیعه ازدواج بانوی دوعالم حضرت فاطمه (سلام الله علیها) و امیرمؤمنان حضرت علی (علیه السلام) است. که ثمره این پیوند مبارک و سراسر مملو از عشق و محبت، درخت گهربار امامت است.

 

انتهای پیام/د

 


ادامه مطلب



[ دوشنبه 15 شهریور 1395  ] [ 6:27 AM ] [ احمد ]
نظرات 0
 
 
کد خبر: ۳۵۶۸۴۰

علم‌الهدی، 17 سال پیش درباره آمریکا چه گفته بود؟

کانال تلگرامی سایت تاریخ ایرانی مطلبی را به نقل از علم‌الهدی روایت کرده است که مربوط به سخنان 17 سال پیش وی است. آنجا که می‎‌گوید« می‌خواهند انقلاب را مفت دست آمریکا بدهند» «فتنه یعنی ذوب کردن طلا در آتش» این مطلب در هفته‌نامه جبهه منتشر شده در ۶ شهریور ۱۳۷۸ به چاپ رسیده است.
 

 


 
منبع: خبرآنلاین

ادامه مطلب



[ دوشنبه 15 شهریور 1395  ] [ 6:26 AM ] [ احمد ]
نظرات 0
 
   
خجسته ترین ثانیه های رحمت

 







آخرین پیامبر نور، زلال ترین عصاره وحی را در پیوند
دخترش با آسمانی ترین مرد، می ریزد و با آرامشی
که اولین محصول این تلاقی عظیم است، به خدا لبخند می زند.


فرشتگان، بال در بال هم، زیباترین سرور خاک را جشن می گیرند
و بزرگ ترین شادمانی زمین را پای می کوبند.


ای اهل عالم! آیا در تقویم خاک، روزی گسترده تر از روز پیوند دو دریا دیده اید؟!
دو دریا، دو بی کران؛ دو شفافیت محض! دو نور لایتناهی!...

اهالی دیار معرفت! دریابید این خجسته ترین ثانیه های رحمت و برکت را!
دریابید و دریابیم این تموّج فضایل در جاری زمان را!



 

 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ

 


ادامه مطلب



[ دوشنبه 15 شهریور 1395  ] [ 6:25 AM ] [ احمد ]
نظرات 0
 
 

پیوند زهرا و علی

 

پیوند زهرا و علی

 

 

 



امروز روز پیوند زهرا و علی است.

عاشقانه ترین روز تاریخ.

عاشقانه ترین فصل زندگی بشر.
فصل بهار عشق، فصل بهار عاشقان.


فصل ماه و آفتاب.فصل آینه و آب.
امروز در سرزمین رسالت، بهار می شود.امروز
درخت«عصمت» در خانه وحی شکوفه می کند
و به بار می نشیند.


امروز باغ ملکوت سبزترین بهارش را تجربه می کند.
امروز ملایک، خرمن خرمن گل به دامن می کنند.


امروز، «سخن از نسل گل ها در میان است».
امروز آینه عرش، روشن ترین است.امروز فصل فروردینِ دین است.


امروز باغ ولادت خرم ترین است.
خرم تر از اردیبهشت، خرم تر از بهشت.


بهشت امروز آرزو می کند کاش به جای مدینه باشد، تا قدم گاه
استوارترین گام های عشق قرار گیرد.


عشق علی امروز چه منجلی است.
امروز زهرا مهمان دل علی است.


دل علی، امروز عرشی تر از همیشه است.
امروز علی عاشق تر از همیشه است.


شیداتر از همیشه است.
امروز علی لب به شعر می گشاید.


امروز حماسی ترین مرد تاریخ زبان به تغزل می گشاید:


 

من به فاطمه و پدرش افتخار می کنم. و مباهات می کنم
به رسول خدا، هنگامی که دخترش را به ازدواج من درآورد».



 

 

ادامه مطلب



[ دوشنبه 15 شهریور 1395  ] [ 6:24 AM ] [ احمد ]
نظرات 0
.: Weblog Themes By themzha :.

تعداد کل صفحات : 26 :: 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 >

درباره وبلاگ


استان خراسان رضوی:شهرستان مشهدمقدس

آمار سايت
كل بازديدها : 3596138 نفر
تعداد نظرات : 49 عدد
تاريخ ايجاد وبلاگ : پنج شنبه 14 خرداد 1394  عدد
كل مطالب : 13380 عدد
آخرين بروز رساني : یک شنبه 3 فروردین 1399 
کد موزیک آنلاین برای وبگاه
امکانات وب