کیفیت زندگی آن سرا ، مشابه کیفیت زندگی این سرایی ماست

 

  1. مهمترین آموزه ادیان ، دوسرایی دیدن جهان هستی است :

و ما اوتيتم من شي ء فمتاع الحياة الدنيا و زينتها و ما عند الله خير و ابقي ا فلا تعقلون – قصص 60

  1. و اینکه هر لحظه این سرا ، گویی نقطه ای است که نقش آنسرایی ما را تکمیل می کند :

من یعمل مثقال ذره خیرا یره و من يعمل مثقال ذره شرا يره - سوره زلزال آيات 7 و 8

  1. لذا ، زیستن در این دنیای زمینی ، مقدمه و پیش نیاز زیستن آخرتی ماست :

الدنیا مزرعه الاخره – پیامبر(ص)

  1. و نحوه مواجهه ما با زندگی در اینجاست که جایگاه ما را در آنسرا مشخص می کند ، بهشتی گونه زندگی کنیم ، بهشتمان می دهند و یا جهنمی وار تمامش کنیم ، جهنممان نصیب خواهد شد :

و من كان في هذه اعمي فهو في الآخرة اعمي و اضل سبيلا – اسرا 72

  1. و اینکه ، آنجا از چیزهایی برخوردار خواهیم شد که اینجا بهره مومنانه ای از آن برده باشیم :

بشر الذين آمنوا و عملوا الصالحات ان لهم جنات تجري من تحتها الانهار كلما رزقوا منها من ثمرة رزقا قالوا هذا الذي رزقنا من قبل و اتوا به متشابها و لهم فيها ازواج مطهرة و هم فيها خالدون – بقره 25

  1. در این نگاه ، داشته های دنیوی ، اعم از خانواده و مال و ... ، نه تنها مذموم نبوده ، که لازمه زیستن در این دنیا و مقدمه برخورداری در آنسرا شمرده شده است :

قل من حرم زينة الله التي اخرج لعباده و الطيبات من الرزق قل هي للذين آمنوا في الحياة الدنيا خالصة يوم القيامة كذلك نفصل الآيات لقوم يعلمون – اعراف 32

زين للناس حب الشهوات من النساء و البنين و القناطير المقنطرة من الذهب و الفضة و الخيل المسومة و الانعام و الحرث ذلك متاع الحياة الدنيا و الله عنده حسن المآب – آل عمران 14

  1. و اما ، نکته کلیدی در بهره مندی بهشتی گون آنسرا و عدم خسران در آنجا آنست که در بهره برداری از متاع دنیوی اینجا ، از دو فیلتر ایمان و عمل صالح عبورش دهیم :

ان الانسان لفی خسر الا الذین آمنوا و عملواالصالحات – سوره عصر

  1. و الا حتی ایمان بدون کارکردهای اخلاقی ، کسی را به جای خوشی در آنسرا رهنمون نخواهد کرد :

حتي اذا جاء احدهم الموت قال رب ارجعون لعلي اعمل صالحا فيما تركت – مومنون 99 و 100

 

محمد صالحی – 31/3/97

https://t.me/beshnofekrkon



 نگاشته شده توسط محمد صالحی در پنج شنبه 25 مرداد 1397  ساعت 09:05 ب.ظ نظرات 0 | لينک مطلب

133- تقدیم به پسرم 14- 5-97

پسرم !

بشر امروز بیش از هر زمانی طالب خوشی و لذت و تفریح است ،

و از طرف دیگر نیز برای رسیدن به اهداف بلند تحصیلی و شغلی خود نیاز به تلاشهایی مضاعف دارد .

به نظر من ، ابتدا باید اهداف بلند ، تعریف شده و سپس منابع و سرمایه ها بودجه بندی گردند .

آنچه مهم است ، آنست که گام برداشتن در مسیر اهداف بلند ، منجر به شادمانی ای می شود که هیچ امر موقتی آنرا ایجاد نمی کند .

 

محمد صالحی – 14/5/97



 نگاشته شده توسط محمد صالحی در دوشنبه 15 مرداد 1397  ساعت 01:32 ب.ظ نظرات 0 | لينک مطلب

دوست من ، قیامت را همین جا محقق کن

ای دوست :

ما در این سرزمین دنیا معلقیم .

معلق بین حیوانی زیستن تا خداگونه شدن .

راهی که یکسویش زمین و دیگر سوی آن آسمان تعالی است .

هیچکس نمی تواند بگوید ما در کجای این راه هستیم ، جز خود ما .

و این نمی شود جز آنکه زمانی از همه دویدن های پر از شتاب ، بایستیم و بی خیال رفتن بشویم .

شاید در حال نزولی سخت به سرزمین حیواناتیم و شاید رویمان بسوی آن اوج خدایی است .

باید ایستاد و خود را محاسبه کرد :

حاسبوا قبل ان تحاسبوا – امام علی(ع) خطبه 89 دشتی

ما اینجا عادت کرده ایم که حتی بی رحمانه به قضاوت دیگران بپردازیم ، ولی آنقدر راه را به سرعت ، زیر پای خود به عقب می رانیم که فراموش کرده ایم خودمان نیز هستیم .

و گویی این خواب فراموشی جایی پرانده می شود که نفیر مرگ بلند شود و فرشته مرگ دور سر مان به پرواز در آید :

الناس نیام ، فاذا ماتوا انتبهوا – پیامبر(ص) ، تنبیه الخواطر و نزهة النواظر، ج 1، ص 150

و آنگاهست که بخود می آییم و پلکان تا اوج خدایی را می بینیم که انسانهای مختلف برای تعیین  جای خود منتظر ایستاده اند ، که ندا می آید ، خودتان خود را به قضاوت بنشینید :

اقرا كتابك كفي بنفسك اليوم عليك حسيبا – اسرا 14

و آنجا تنها جایی است که انسان بجای قضاوت دیگران به قضاوت خود می پردازد.

و سپس ، براساس نتیجه محاسبه اعمال دنیایی خود ، به انتخابی عظیم دست می زند ، یا بهشت الهی را برمی گزیند و یا رو بسوی حمام جهنم برای پاکسازی آلودگیهای خود می کند تا به کی بتواند به آن بهشت بازگردد .

 

اما دوست من :

قیامت را همین جا محقق کن ، و قبل از آنکه نتوانی پس از محاسبه خود ، چیزی را عوض کنی ، همینجا خودت را محاسبه کن و هر چه قرار است و دوست داری ، به تغییر خود بکوش .

که کاری که اینجا می توانی در یک روز به انجام برسانی ، آنجا 1000 سال باید ، تا تحقق یابد :

ان يوما عند ربك كالف سنة مما تعدون – حج 47

 

محمد صالحی – 10/3/97

https://telegram.me/beshnofekrkon

http://mahsan.rasekhoonblog.com



 نگاشته شده توسط محمد صالحی در سه شنبه 9 مرداد 1397  ساعت 08:54 ب.ظ نظرات 0 | لينک مطلب

آیا سخنان پیامبر و امامان در احوال فیزیکی و اوصاف روانی انسانها قواعدی کلی و فراتاریخی بوده اند ؟

صدها سال است که سخنان غیر وحیانی مکرری از پیامبر و ایمه در اوصاف فیزیکی و یا احوال روانی انسان در کتب مختلف نقل شده و بارها و بارها مورد طعن و نقد پاره ای از عقل مندان و علم گرایان و نیز مورد توجیه و تاویل و یا تردید متدینین واقع گشته است .

بطور مثال این سخن امام علی(ع) در مورد زنان که از او نقل شده است :

ان النساء نواقص الایمان ، نواقص الحظوظ ، نواقص العقول 1

که وقتی با هجوم دین ستیزان و یا نگرانی دین گرایان از غیر عقلانی بودن آن مواجه شده ، سعی گشته که به اَشکال زیر توجیه و یا رفع گردد :

  • مردود بودن سند آن ( وقتی که دلیل قابل توجیهی نیافته اند )
  • مردود بودنش بدلیل مغایرتهای قرآنی
  • توجیه آن به زنانی که به قراین جنگ جمل می رسد

 

اما همه این ایرادها و همه آن تلاشها برای رفع آنها ، به دلیل پیش فرضی است که در این سالها بر زبان اعتقادی ما جاری بوده است و آن " جاودانه بودن سخنان آن بزرگان " بوده است .

و البته هیچ دلیل مبتنی بر آموزه های قرآن و یا استدلال منطقی عقلی بر آن ارایه نشده ، جز مفروض گرفتن آن ، به دلیل آنچه برای آن بزرگان از اوصاف و علم ، فرض و قطعی دانسته شده است .

لذا اگر به هر دلیلی ، پیش فرض و اصل اعتقادی فوق فرو بریزد ، دیگر نه آن سوال و ایراد برجای می ماند و نه لزومی بر پاسخ و توجیه ایرادی که وجود ندارد .

در این سطور ، سعی شده است که نگاهی مختصر به مفروض فوق از منظر متن و نیز فهم عقلی ، انداخته شده و باطل بودن آن با سه ابهام اساسی بیان گردد :

 

  1. آیا سخن پیامبر و امامان در زمینه احوال فیزیکی و اوصاف روانی آدمیان ، وحی بوده است ؟
  2. آیا علم آنها ، شراکت در علم خداوند به همه امور غیبی اعم از گذشته و آینده بوده است ؟
  3. و یا آیا سخن آنها ، نتیجه مطالعات دقیق نمونه های متعدد انسانی در گذشته و عصر خود در یک دستگاه کلینیکی و روانشناسی بوده است ؟

 

و اما پاسخ اجمالی منفی آنها :

 

  1. وحی بعنوان آموزه های نازل شده خداوند ، محدود به قرآن بوده و جز آن چیزی جز حدیث بشری که سخنی است که بر زبان پیامبر و ایمه جاری شده ، نبوده است .  ( قل انما انا بشر مثلكم يوحي الي 2 )
  2. قرآن به صراحت علم پیامبر(ص) را به غیب و آینده و حتی احوال خود ، نفی می کند . ( قل لا اقول لكم عندي خزائن الله و لا اعلم الغيب 3 - قل ما كنت بدعا من الرسل و ما ادري ما يفعل بي و لا بكم 4 و بسیار مواردی که در سیره گزارش شده است از جمله : اعتراف پیامبر در عزای عثمان مظعون 5 ، اعتراف امام علی(ع) به برداشت غلط از روحیات منذر بن جارود 6 و .. )
  3. و در مورد سوال سوم باید گفت که ، حیطه دسترسی آن بزرگان ، حداکثر به مردمی است که با آنها حشر و نشر داشته ( نه حتی همه مردمان عصر خود در همه عالم ) و یا تجاربی که از گذشتگان به آنها رسیده بوده است ( نه همه تجربه های تاریخی بشری موجود در همه زمین در آن عصر ) و نیز پیش فرضها و ارزشهای داوری خود که مبتنی بر فرهنگ زمانه آنها بوده است و همچنین برداشتهایی که از تحلیل آنها داشته اند.( توصیه پیامبر(ص) به بعض سنتهای موجود از قبیل گوش سوراخ کردن 7  تلك من انباء الغيب نوحيها اليك 8 - اني و ان لم اکن عمرت عمر من کان قبلي، فقد نظرت في اعمالهم، وفکرت في اخبارهم، وسرت في آثارهم 9 )

 

با توجه به این سخن ، آنچه آنها در احوال فیزیکی ( از قبیل بیماری و ... ) و یا اوصاف روانی آدمیان ( از قبیل نقص عقل زنان و عدم مشاوره با آنها و ... ) و یا حتی تاکیدات اخلاقی بعض فضایل بیان کرده اند ، چیزی جز برداشت خود از تحلیل آدمیان پیرامونی خود نبوده و از آنجا که نه علم مطلق به همه آدمیان داشته اند و نه دسترسی به همه آدمیان گذشته و حال و آینده برایشان فراهم بوده و هم چنین از یک دستگاه دقیق مطالعات طبی و روانشناسی که ورای عصر آنها و ناوابسته به زمان و مکان بوده باشد برخوردار نبوده اند ، لذا هر آنچه در این امور بیان نموده اند ، گزارشی است از اموری در عصر خود ، آنهم در حیطه ای که به آن دسترسی داشته و نیز برداشتی که از آنها برایشان فراهم شده است .

و به هیچوجه قابل تسری به همه انسانها در همه تاریخ نمی باشند .

البته اموری کلی نیز وجود دارند که در همه انسانها وجود د اشته و ممکن است در آن عصر هم مورد فهم آن عزیزان واقع شده ، که اگر امروز نیز بر آنها صحه علمی و عقلانی گزارده شود ، نشانگر تیزبینی آنها در آن امور به انسان می باشد .

ضمنا یادآور می شود که این قاعده و این شیوه تحلیل ، در دیگر موضوعات نیز قابل توجه و بررسی است .

زیرنویسها :

  1. خطبه 79 نهج‏البلاغه
  2. کهف 110
  3. انعام 50
  4. احقاف 9
  5. https://telegram.me/beshnofekrkon/527
  6. https://telegram.me/beshnofekrkon/528
  7. وسائل الشيعه، ج21، باب 51، ح4، ص433
  8. هود 49
  9. نامه 31 نهج البلاغه

 

محمد صالحی – 7/4/97

https://telegram.me/beshnofekrkon

http://mahsan.rasekhoonblog.com



 نگاشته شده توسط محمد صالحی در جمعه 5 مرداد 1397  ساعت 11:32 ق.ظ نظرات 0 | لينک مطلب


Powered By Rasekhoon.net