آیا فرقه های مختلف مدهبی از نظر خداوند به رسمیت شناخته شده اند ؟

یکی از پدیده های تاریخی که بخش اعظم کتب تاریخی را بخود اختصاص داده ، جنگهای متعددی است که بسیارشان رنگ و بوی مذهبی داشته اند . و امروزه نیز این معضل ، به بزرگترین بحران جهانی تبدیل گشته است .

این امر باعث شده که نسل نو جامعه جهانی که به داشتن ویژگی عقل نقاد معروف شده اند ، برای یافتن چاره رهایی از این همه جنگ و آشوب و کشتار ، راه حل دین گریزی را برگزینند .

در اینجا فرصت بررسی مسیله و راه حل مذکور نیست .

بلکه قصد ، نگاهی اجمالی است به هدف اصلی خداوند از ارسال رسولان و آنچه از خروجی آن دعوتها در نظرگاه الهی معتبر بوده و به رسمیت شناخته شده است .

  1. هدف خداوند از ارسال رسل ، اصلاح اندیشه دینی بشر از شرک بسمت توحید بوده است .

و ما ارسلنا من قبلک من رسول الا نوحي اليه انه لا اله الا انا فاعبدون – انبیا 25

  1. تنها شرط رستگاری انسانها ، فارغ از هر گونه شریعت و یا فرقه دینی ، ایمان به خدا ، ایمان به معاد ( هدفمندی هستی ) و عملکرد اخلاقی اعلام شده است .

ان الذين امنوا و الذين هادوا و النصارى و الصابئين من امن بالله و اليوم الاخر و عمل صالحا فلهم اجرهم عند ربهم و لا خوف عليهم و لا هم يحزنون  بقره - آیه 62  

  1. دعوت پیامبر اسلام در راستای همان دعوتهای قبلی بوده است .

نزل عليك الكتاب بالحق مصدقا لما بين يديه – آل عمران 3

  1. قرآن برای روشن کردن ابهاماتی است که باعث اختلاف در بین گذشتگان شده است .

و ما انزلنا عليک الکتاب الا لتبين لهم الذي اختلفوا فيه  -  نحل – 64

  1. تنها کسانی از دعوت رسولان الهی سو استفاده کرده و آنرا با عناوین مختلف ، به فرقه های مذهبی گوناگون تجزیه کردند که بر خداوند طغیان کرده و نفسانیات خود را بر اراده خداوند ترجیح دادند .

فبعث الله النبيين مبشرين و منذرين و انزل معهم الكتاب بالحق ليحكم بين الناس فيما اختلفوا فيه و ما اختلف فيه الا الذين اوتوه من بعد ما جاءتهم البينات بغيا بينهم – بقره 213

  1. تنها راهی از نظر خداوند معتبر شناخته شده که به تفرقه های قومی و مذهبی نیانجامد .

و ان هذا صراطي مستقيما فاتبعوه و لا تتبعوا السبل فتفرق بكم عن سبيله ذلكم وصاكم به لعلكم تتقون – انعام 153

  1. آنها که در دین ، فرقه های مختلف مذهبی ایجاد کردند ، هیچ نسبتی با پیام و پیامبر خداوند نداشته و خداوند است که تکلیف آنها را معلوم خواهد کرد .

ان الذين فرقوا دينهم و كانوا شيعا لست منهم في شي ء انما امرهم الي الله – انعام 159

  1. از نظر خداوند ، فرقه های مختلف مذهبی ، چون عذابی است که بشر برای خود خلق کرده است .

قل هو القادر علي ان يبعث عليكم عذابا من فوقكم او من تحت ارجلكم او يلبسكم شيعا و يذيق بعضكم باس بعض انظر كيف نصرف الآيات لعلهم يفقهون – انعام 65

  1. تنها ملتهایی که تحت حاکمیتهای جداگانه زندگی میکنند حق دارند که از شرایع و قوانین مصوب اجتماعی خود استفاده کنند.

و كيف يحكمونك و عندهم التوراة فيها حكم الله .... وليحكم اهل الانجيل بما انزل الله فيه – مایده 43 و 47

  1. ولی ملتهایی که تحت لوای یک حکومت زندگی می کنند ، هرگونه اختلاف مذهبی بین آنها غیر معتبر بوده و بایستی در مناسبات اجتماعی ، کنار گذاشته شده و به راه مشترکی که وحدت جامعه را تضمین کند بروند .

قل يا اهل الكتاب تعالوا الي كلمة سواء بيننا و بينكم الا نعبد الا الله و لا نشرك به شيئا و لا يتخذ بعضنا بعضا اربابا من دون الله فان تولوا فقولوا اشهدوا بانا مسلمون – آل عمران 64

و در یک کلام :

آنچه از آیات فوق که نمونه کوچکی از خیل آیات قرآنی است برداشت می شود :

  1. دین از نظر خداوند یکی بیش نیست .
  2. پایه های آن دین ، ایمان به خدا و معاد و عملکرد اخلاقی است .
  3. پیامبران متعدد فقط برای اصلاح اختلافات در اندیشه دینی و نیز منش اخلاقی مردم با یک معیار ثابت الهی آمده اند که هیچگونه تفاوتی با یکدیگر نداشته اند .
  4. تنها اندیشه دینی که از نظر خداوند به رسمیت شناخته شده توحید و عملکرد اخلاقی است و لذا هر گونه اختلاف با عناوین مختلف مذهبی و یا دینی ، نامعتبر و برساخته بشری بوده که قطعا مورد مواخذه الهی قرار خواهد گرفت .
  5. راه حل بحرانهای اجتماعی موجود در جامعه جهانی در صورتی است که بسمت وحدت اندیشه دینی و اخلاق بروند ، در غیر اینصورت هرگونه ادعای دین و یا مذهب حق ، جز به اختلاف افکنی بیشتر نیانجامیده که هرگز مورد تایید خداوند نبوده و نخواهد بود .

تذکر :

  1. هر شخص می تواند اعتقاد دینی متفاوت در امور شخصی خود با دیگری داشته باشد بشرطی که هیچگونه تاثیر اختلافی در روابط اجتماعی آنها نداشته باشد .
  2. تنها قانونی در اداره یک جامعه مورد تایید خداوند است که بر مبنای عقل جمعی صادر شده و هرگز رنگ و بوی اعتقادی خاص نداشته باشد که موجب اختلاف در برخورداری حتی یک نفر از حقوق اجتماعی مساوی بشود . ( امرهم شوری بینهم – شوری 38 )

 

محمد صالحی – 24/6/96

https://telegram.me/beshnofekrkon

http://mahsan.rasekhoonblog.com



 نگاشته شده توسط محمد صالحی در شنبه 4 آذر 1396  ساعت 10:55 ق.ظ نظرات 0 | لينک مطلب


Powered By Rasekhoon.net